HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Vizsgáztat a Tesla, mielőtt használhatod az önvezetést

Ha minden igaz, és Elon Musk nem hozza magát ismét kellemetlen helyzetbe egy túlvállalt határidővel, akkor két hét múlva pénteken éjféltől minden olyan amerikai Tesla-tulajdonos be tud lépni az FSD beta tesztprogramba, aki kifizette a szolgáltatás árát, vagy havidíjas előfizető.

Van azonban egy csavar a történetben.

Megfigyelés alatt

Aki kötött már életében biztosítást autóra, az tudja, hogy a biztosítók különböző szempontok alapján osztályozzák az ügyfeleket. Persze ennek része a saját biztosítási előéletünk, de jellemzően olyan általános kérdések is a matek részét képezik, amikre nincs sok befolyásunk: a nemünk, életkorunk, lakóhelyünk, illetve a jogosítvány megszerzése óta eltelt idő mind-mind más rizikófaktort, illetve a díj kapcsán külön szorzót jelentenek.

(fotó: Plantation tűzoltóság)

Amerikában már vannak olyan biztosítók, amik ezen továbbléptek, és ha hajlandók vagyunk beszerelni az autónkba egy speciális kis feketedobozt, egy adatrögzítőt, ami figyeli, hogyan vezetünk, akkor egy egyénre szabott árajánlatot kaphatunk. Aki nagyon biztonságosan vezet, az az általános formulákhoz képest jóval kedvezőbb díjat kaphat. Pár államban a Tesla már elindította a saját biztosítását is, és ők is hasonló rendszert alkalmaznak. Mivel az autóik már így is rengeteg szenzorral, illetve egy erős számítógéppel vannak szerelve, és online kapcsolattal is rendelkeznek, ezért ide külön hardver nem is kell, a kocsi már így is képes egy erre kitalált algoritmus alapján osztályozni minket.

Most úgy néz ki, a vállalat talált még egy felhasználási területet, ahol ez kapóra jön.

Csak ha jól vezetsz

Korábban úgy gondoltuk, hogy amikor mindenkinek elérhető lesz az FSD Beta, akkor majd egyszerűen csak megjelenik egy download gomb az autó központi kijelzőjének menüjében. Musk most egy Twitteres kérdésre válaszul viszont elmondta, hogy ez nem pont így fog működni.

Az autó menürendszerében valóban meg fog jelenni egy gomb, amivel jelezhetjük, hogy szeretnénk belépni a tesztprogramba, azonban ez nem egy egylépcsős folyamat. Az igénylésnél a rendszer engedélyt kér majd arra, hogy a program részeként a kocsi megfigyelje vezetési stílusunkat, szokásainkat, ami alapján a már fent említett biztosítási algoritmusok értékelik a sofőrt. Ezután a rendszer hét napon keresztül gyűjti a mintákat, és a programba csak akkor lehet belépni, ha az illető átmegy ezen a szűrőn.

Forrás: Brandonee916, Youtube

De ez sem jelent biankó csekket. A rendszer az FSD beta használata közben folyamatosan monitorozza a sofőrt, és ha nem tanúsít kellő figyelmet, kidobhatják a programból – már volt ilyenre példa. Ehhez a régebbi Model S/X autók azt ellenőrzik, hogy a kormányon tartottuk-e a kezünket, készek voltunk-e szükség esetén beavatkozni, a Model 3/Y, illetve az új S/X viszont már a visszapillantó tükörbe szerelt kamerával is követi a sofőr szemét.

Musk azt is megosztotta, hogy a közel egy éve futó publikus tesztben eddig 2000 felhasználó vett részt, és még egyetlen baleset sem történt. Ennek így is kell maradnia – tette hozzá a Tesla vezetője.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.