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
auto
2024. 04. 19. péntek

Most már egészen kínos amit az amerikai elnök csinál

elektromos autó

Amikor Joe Biden lett az Egyesült Államok új elnöke, joggal reménykedhettünk, hogy a megújuló energiáknak és elektromos autóknak kedvező szabályozások születnek, és ezeket támogató állami programok indulnak el. Ez részben meg is valósult, de akad itt egy nem várt fordulat.

Látványosan utálják a Teslát.

Nem indult jól

Lehet, hogy már az sem tetszett a demokratáknak, hogy Elon Musk anno elfogadta Donald Trump felkérését, és tagja lett az üzleti tanácsadói csapatának. Persze ebből csakhamar kiszállt, és azóta sem volt a Republikánus ex-elnök kedvenc embere, sőt. Lehet az sem segített, hogy idő közben – még ha csak virtuális vagyonnal is, de – Musk lett a világ leggazdagabb embere, miközben nemrég eladta utolsó ingatlanát, nincsenek jachtjai, millió dolláros autói, helikopterei, és nincs rendes fizetése sem, így bár elsődleges célpontja lett az adóztassuk meg a gazdagokat mozgalomnak, nehéz vele mit kezdeni. (Akár „Musk törvénynek” is nevezhetnénk, hogy most éppen a nem realizált tőzsdei vagyonra akarnak kivetni adót).

Valószínű azonban, hogy Musknak és a Teslának két végzetes bűne van. Egyrészt az amerikai gyáraiban nincs szakszervezet, a munkások még egyszer sem szavazták meg, hogy legyen, ellenben rendkívül értékes részvénycsomagokat kapnak a fizetés mellé. Másrészt Musk nem adományoz milliókat egyik politikai párt kampányának sem. (A nyilvános adatok szerint minimális összegekkel támogatott pár jelöltet, mindkét oldalon).

Rekordméretűre nőhet az amerikai villanyautó támogatás

Az első figyelmeztető jelek akkor jelentek meg, amikor nyilvános lett az új állami villanyautó támogatási rendszer tervezete. Ez részben segített a Teslán, hiszen korábban a GM mellett Musk cége érte el a 200 ezer darabos eladási limitet, ami miatt a járművei után már nem járt támogatás a vásárlóknak. Ez a limit megszűnt, bár így utólag valószínűbb, hogy inkább a GM megsegítésére, a korábbi adó visszatérítéses rendszer pedig a kasszánál azonnal jóváírt támogatás lett.

Született azonban egy új kitétel, ami szerint extra 4500 dolláros támogatást kapnak azok a villanyautók, amelyeket olyan gyárban gyártották, ahol szakszervezet működik. Ez több japán és európai gyártó amerikai gyára mellett kizárja a Teslát is. Természetesen mind az ezen autógyártók gyárai révén érintett amerikai tagállamok, mind a külföldi gyártók országainak kormányai, mind az egészet amúgy sem szívlelő republikánusok tiltakoznak az extra szakszervezeti kikötés miatt, de egyelőre sikertelenül teszik ezt. Ennek a kitételnek jelenleg csak a GM két terméke, a Chevrolet Bolt és annak egy új változata felelnek meg.

Egyre nyilvánvalóbb

Biden már korábban is tartott egy ceremóniát a Fehér Házban, ahová a Ford, a GM és a Stellantis (Chrysler) vezetőin túl, csak az UAW szakszervezet képviselőit hívta meg. Az elnök emellett már ellátogatott a GM és a Ford rendezvényeire, termékbemutatóira is, pózolt elektromos termékeikkel, miközben a Tesla nevét sem ő, sem kormányának tagjai ki ne ejtették, és ha a sajtó ezt a látványos mellőzést feszegette, kitérő válaszokat adtak.

Szörnyen kínos lett az amerikai elnök villanyautós bejelentése

A minap azonban egészen komikus szintre emelkedett az alternatív valóság kreálása. Biden elnök ellátogatott a GM új Factory Zero névre keresztelt elektromosautó gyárának avatójára, és beszédet is mondott itt. Az persze érthető, hogy ilyenkor a politikusok jó színben tüntetik fel a házigazdát, de Biden ezt találta mondani Mary Barrának, a GM vezérigazgatójának címezve:

Mary, emlékszem amikor januárban arról beszélgettünk, hogy Amerikának vezetnie kell az elektromos autók terén. És emlékszem a drámai bejelentésedre is, miszerint 2035-re a GM teljesen elektromos lesz. Megváltoztattad az autógyártás történetét Mary! Igen, ezt tetted, Mary! Felvillanyoztad az egész autóipart! Nem viccelek! A te vezetéseddel drámaian javíthatunk a klíma helyzetén, mivel több száz millió hordó olaj felhasználása válik okafogyottá. Tudják, egészen idáig Kína vezette ezt a versenyt, de ez most meg fog változni!

A felvillanyozott autóipar rossz szóviccén túl a legnagyobb baj ezzel a fenti beszéddel a történelemhamisítás. Egy dolog, hogy a demokrata elit újabban nem kedveli Muskot, még az is belefér, hogy csak a riválisok gyárait látogatja végig az elnök. Mondjuk tudva, hogy a súlyos korrupciós ügyekkel terhelt és emiatt több bírósági eljárás alatt álló UAW amúgy Biden elnöki kampányának egyik adományozója, donora volt, a szakszervezeti szál már érdekes kérdéseket vet fel, és az is való igaz, hogy bünteti azokat a munkásokat, akik – Tesla, nem Tesla – nem akartak a gyárukban ilyen szervezetet látni. Azonban Mary Barrának tulajdonítani a villanyautós forradalmat, illetve azt mondani, hogy eddig Kína vezetett, de ezt most a GM megfordítja, sima hazugság.

Történelmi pillanat, ismét Hummert gyártanak Amerikában

Az Amerikai Egyesült Államok vezető szerepet tölt be a villanyautózásban, még akkor is, ha sajnálatosan az új autó eladásokban ezek a járművek náluk Európa és Ázsia mögött kullognak. A Tesla évek óta a világ legnagyobb villanyautó gyártója, és jelenleg az egyedüli amerikai cég amelynek saját tulajdonú gyára van Kínában. Nagyon más olyan amerikai autógyártóról sem tudunk, amely hatalmas autó és akkugyárat építene Európában. Mindemellett az idevágó felmérések és elemzések szerint a fremonti járművek a „legamerikaibb” autók élmezőnyében vannak, azaz alkatrészeik többsége belföldről származik és összeszerelésük teljesen egészében az ország területén zajlik.

Ezt elhallgatni egy dolog. Elvitatni viszont ciki.

Globális villanyautó eladások: egy év alatt tripláztak az elektromosok

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.