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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Bár a német politika nagyon büszke arra, hogy nem kellett a szokásos 3-5 évnyi bürokratikus procedúra a Tesla gyár megépítéséhez, ha engem kérdeznek, szerintem irtó ciki, hogy míg az austini gyár munkálatai majd’ fél évvel később kezdődtek, mégis úgy néz ki, hogy itt indulhat meg előbb a gyártás, akár már a berlini előtt.

Minden attól függ, a következő napokban, hetekben, lesz-e további nem várt komplikáció.

Itt mintha már jártunk volna

A német építési szabályozás – nagyon helyesen – bőséges lehetőséget biztosít a helyi lakosoknak arra, hogy véleményezzék egy a közelükbe tervezett beruházás terveit, környezeti hatásait. Persze azért ne legyünk ennyire naivak, a Tesla német gyárának építése nem csak egy projekt a sok közül, így nem meglepő, hogy nem csak a helyi 8900 fős Grünheide településének lakói kísérték figyelemmel az építkezést.

A hivatalosan is ipari övezetként besorolt, korábban a papíripar által hasznosított terület egy logisztikai park és egy autópálya között fekszik, környezetvédők azonban aggódtak a helyi állatvilág, és a föld alatti víz bázisok miatt. Az engedélyeztetési eljárás 2020 eleje óta tart, és már volt 3 lakossági meghallgatási kör, amelyek hatással voltak a tervekre. Így például a vízkészlet megóvása érdekében az eredeti elgondoláshoz képest nem 15.000, hanem csak 500 betoncölöpöt használtak az épület alapozásakor.

Az utolsó lakossági fórumot azonban meg kellett ismételni, mivel az eljárást lefolytató hivatal adminisztratív hibát vétett: a szakmai anyagok megismerése után a kifogások és kérdések benyújtására biztosított három hetes időszak kezdetét nem egy héttel, hanem csak két nappal korábban hirdette meg, így fennállt a perek veszélye, amelyek akár az időközben kiadott végleges engedélyek megsemmisítéséhez vezethettek volna.

A megismételt eljárásnak a mai nappal lett vége, azonban ezzel még nem fejeződött be a procedúra. Most a hivatalon a sor, hogy egyenként megvizsgálják, és megválaszolják a beadványokat. Az eredeti 3 hetes időszakban több mint 800 anyag érkezett be, hogy ezeket is figyelembe kell-e venni, vagy az előző eljárás megismétlésével azok is semmisnek tekintendők-e azt nem tudjuk.

Ha a hatóság elég gyorsan dolgozik, esetleg a beadványokat már az elmúlt 3 hétben is folyamatosan vizsgálták, akkor még mindig nem kizárt, hogy még idén megszülethetnek a végleges engedélyek. A próbagyártás ideiglenes, előzetes és limitált jóváhagyással már most is zajlik.

Austin hamarosan indulhat

A Tesla jelenleg párhuzamosan két új gyárat épít – miközben a kínai üzem is folyamatosan bővül. Berlinhez képest, ahol a munkálatok 2020 februárjában kezdődtek, az austini gyár építése nagyjából fél évvel később, 2020 nyarán indult be. Természetesen Brandenburg tartomány és Texas építési engedélyeztetési eljárása nem egyeznek meg, és az is igaz, hogy Austinban kevesebb ellenállással találkozott a cég, de mégis figyelemre méltó, hogy a vállalat második amerikai autógyára beérte a német testvért.

A legfrissebb hírek arról szólnak, hogy öt kulcsterület, a 182 millió dolláros karosszéria üzem, a 150 milliós présüzem, a 109 milliós öntöde, a 126 milliós festőüzem, és a 493 millió dolláros végszerelő sor most került olyan fázisba, hogy a Tesla hivatalosan is beadta a texasi hatóságoknak a gyártás megkezdéséhez szükséges engedélyek iránti kérelmeket. Az összesen 1,06 milliárd dollár, azaz 350 milliárd forint értékű, 400 ezer négyzetméter alapterületű épületrészek lefedik a gyártás főbb fázisait, bár a motor és akkupakk, valamint cellagyártás ebben még nincs benne.

Előbbi kettőben a Giga Nevada egy darabig segíthet Austinnak, a cellagyártás pedig egyelőre a fremonti akkugyár feladata lesz, amíg a második fázissal együtt meg nem épül a texasi gyáregység is.

A hivatalos dokumentumok az építkezés végét idén december 31-ben jelölik meg, de valószínű, hogy a próbagyártás bizonyos sorokon már folyik.

Elcsípték a berlini Tesla tesztgyártást

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.