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
auto
2024. 04. 20. szombat

Szörnyen kínos lett az amerikai elnök villanyautós bejelentése

elektromos autó

Mosolygós, nagypapa-forma elnök, papíron impozáns, de a valóságban nevetségesen felhígított környezetvédelmi célok, amelyekhez minden cégvezér szívesen mosolyog a kézrázós fotón, és egy hatalmas politikai alku, amely ugyan kiherélte a választási ígéret egyik oszlopaként használt zöld terveket, de biztosította, hogy átmegy a törvényhozáson a tervezet. Pár hete még alapvetően egy olcsón megszerezhető PR győzelemnek tűnhetett Biden elnök nagy villanyautós bejelentése.

Hogy mégis kínos magyarázkodás lett a vége, arról leginkább mégsem a gonosz ellenzék, hanem az elnök maga tehet.

Több mint furcsa

Képzeljük el, hogy hatalmas, a gyorséttermekkel foglalkozó megállapodást jelentenek be, amire minden jelentős, iparági amerikai cégvezért meghívnak kivéve a Meki igazgatóját. De az élelmiszer vonalon maradva lehetne ez egy új megállapodás a cukros üdítőkről is, amire csak a Coca Colát nem hívják meg. Ez minimum furcsa lenne, nemde?

Valahogy így érezhette magát Elon Musk is, amikor kiderült, a Teslát meg sem hívták arra az eseményre, amelyen az amerikai elnök a Ford a GM és a Stellantis vezetőinek társaságában jelentette be közös céljukat, miszerint 2030-ra az Amerikai újautó eladások 40-50%-a villanyosított legyen. (Igen villanyosított, ebben enne vannak a hibridek és a hidrogénes autók is).  3 autógyártó erről később közös nyilatkozatot is kiadott.

Persze a hasonlat nem teljesen jó, hiszen a Tesla pont az iparági mamutok kihívója, de ha az elektromos autó eladásokat nézzük, akkor megállja a helyét, mivel az elmúlt években az amerikai villanyautó eladások 60-80%-át tudhatta magáénak a gyártó. Eddig már több elektromos autót adott el hazájában, mint a 3 nagy együttvéve.

Májusig bezárólag összesített adatok az előző 3 évet mutatják, de a Tesla Model Y még hiányzik is róluk a maga ~150 ezer darabjával. Forrás: Statista.com

De akkor mégis miért nem hívták meg a bejelentésre a világ legnagyobb elektromos autó gyártóját, amely történetesen egy amerikai cég?

Kínos

Amikor idén év elején elkezdte útját az amerikai törvényhozás útvesztőjében Biden nagyszabású terve, még 157 milliárd dollárt szántak az elektromos autókra ebben – ez a töltőinfrastruktúrától kezdve, a vásárlók támogatásán át sok mindent magában foglalt. Most ez az összeg a tizedére, 15 milliárdra apadt. Volt a tervben eredetileg 363 milliárd a tiszta energiákra is – ebből semmi nem maradt, az utolsó fillérig kivették az alkuk során. A New York Times interaktív infografikája elég jól mutatja a változást.

Jobb oldalt középtájt látszik a villanyautók (Electric vehicles) támogatása. Forrás: The New York Times

Nehéz nem arra gondolni, hogy ebben része volt például annak a legalizált korrupciónak lobbi tevékenységnek amelyet például a világ egyik legnagyobb olajcége folytatott, és amelynek egyik kulcsszereplője pont az a Joe Manchin szenátor, aki Biden elnök eredeti infrastruktúra fejlesztési terve kapcsán is királycsinálót játszott. A hírek szerint az ő személyes ellenállása volt a legtöbb villanyautós vágás oka.

Az Exxon politikusokat vásárolt meg, hogy gáncsolja az elektromobilitást?

Természetesen a fenti ügy nem tett jót az elnök renoméjának sem, így igyekeztek mindenkit megnyugtatni, hogy egy kiegészítésben visszacsempészik az új villanyautós támogatást is, amely megszüntetné az eredeti 200 ezer darabos limitet, ami miatt a GM és a Tesla vásárlók már nem jogosultak az adóvisszatérítésre. Biden a napokban ismét megerősítette, hogy az eddigi 7500 dollár mellett, további 2500 dollár jár majd minden Amerikában gyártott villanyautó után, valamint – és történetünk szempontjából ez a kiemelkedően fontos – további 2500 dollár jár akkor, ha a kocsit szakszervezettel rendelkező gyárban készítették.

Biden elnök már sokszor beszélt róla, hogy a szakszervezetek feltétlen híve és támogatója – a 4 nagy amerikai autógyártó közül pedig egyedül a Tesla nem engedte be őket a falai közé. Az UAW (United Auto Workers) már többször próbálta megszervezni magát Fremontban, de a dolgozók nem támogatták a megalakulást – annak ellenére sem, hogy volt olyan év, amikor félmillió dollárt, azaz 150 millió forintot költött az UAW a Tesla kampányra.

Harc a végsőkig – krónika a Tesla részvényeinek harcmezejéről

Márpedig a Ford, a GM és a Stellantis mellett az UAW jelenlegi vezetője is Biden mellett állt a Fehér Ház kertjében a bejelentés alkalmával.

Kínosabb

Amikor híre ment, hogy  a Teslát nem hívták meg, a média is rámozdult a témára, és a CNBC-n Pete Buttigieg közlekedési minisztert is erről kérdezték az ingyen PR helyett, aki hirtelen nem is tudott mit válaszolni arra, miért maradt ki a gyártó.

De hasonló kérdésekkel bombázták a Fehér Ház szóvivőjét is az esemény előtti egyik szokásos sajtótájékoztatón, aki bár ügyesen hárított, végül elismerte: azért nem hívták meg a Teslát, mert nem engedte be az UAW-t a kapui mögé.

A történet azonban ezen a ponton több szempontból is még kínosabbra fordul.

Először is az elnök nyíltan az UAW mellé áll, pedig a szervezet messze nem a munkások fehér lovon ügető megmentője. Mint a Teslarati feleleveníti, amikor a fremonti üzem még a GM tulajdonában volt, állandó botrányok és feszültség övezte a munkások és a cégvezetés viszonyát, ami aktív szabotázsig fajult, állandósultak a sztrájkok és pocsék volt a minőség. Gyakran a munkások 20%-a be sem ment. Mindez komoly szerepet játszott az üzem eladásában, és a főkolompos az írás szerint az UAW volt, amely nem megoldotta, hanem felerősítette az ellentéteket. Az új résztulajdonos Toyota, a GM-mel a NUMMI égisze alatt üzemeltette tovább a gyárat, azonban újra fellángolt a konfliktus, és amikor 2009-ben a GM csődöt jelentett, ki is szállt a vegyesvállalatból, a Toyota pedig bezárta az üzemet és 5000 főt tettek lapátra. Tehát a szakszervezetnek Fremont városában híre van, nem biztos, hogy Elon Musk ármánykodása és agymosása az oka, hogy a munkások nem hajlandók beengedi az UAW-t. Ezzel egyébként nincsenek egyedül, a szervezetet kirúgta már a Honda egy ohioi és a Nissan egy Mississippiben található üzeme is.

Tesla Fremont

A hatalmas fremonti Tesla gyár. Forrás: Tesla

Ráadásul valószínűleg jó okuk is van erre. Az UAW ugyanis egy súlyosan korrupt szervezet, amelynek a közelmúltban 2 elnökét is elítélték és több tisztségviselőjét állították bíróság elé – 3 Stellantis alkalmazottal együtt. A vádak a sikkasztás és az adócsalás körül forogtak – 11 UAW tisztségviselő vallotta magát bűnösnek. Az eset annyira súlyos és szisztematikus volt, hogy az FBI tavaly még azt javasolta, hogy a következő 10 évre (!) helyezzék a szakszervezetet állam által kirendelt felügyelet alá, hogy ez ne ismétlődhessen meg.

Szóval ezt az UAW-t hívta a színpadra Biden, együtt Mark Stewarttal, annak a Stellantisnak az észak-amerikai vezetőjével, amely cég a korrupciós ügyben együtt állt a vádlottak padján a szakszervezettel. A Stellantis egyébként jelenleg egyetlen tisztán elektromos autót sem forgalmaz az Egyesült Államokban. De ott volt a színpadon Jim Farley, a Ford vezére is, aki mosolyogva hallgatta végig, hogy mennyire köszöni nekik az elnök, hogy Amerikában jól fizető szakszervezeti munkahelyekkel gyártanak villanyautót a nagyok – miközben a legendás cég egyetlen gyártásban lévő elektromos autója, a Mustang Mach-e Mexikóban készül. És persze ott volt még a GM vezére Mary Barra is, aki előbb a Nikolával, majd a Lordstownnal kötött nagy csinnadrattával szerződést a villanyos jövő reményében – jelenleg mind a két cég tőzsdefelügyeleti és egyéb eljárások alatt áll, mivel kiderült, kamu volt szinte minden amivel házaltak.

A Lordstown az új Nikola: újabb kamugyárat buktattak le

Komoly per elé néz Trevor Milton, a Nikola alapítója

Ezek után lehet Musk már nem is annyira bánja, hogy őt nem hívták meg, elég tudnia, hogy a Cars.com éves jelentésében a Model 3 és a Model Y szerezte meg az első és harmadik helyet azon a listán, amin azt vizsgálják, az országban eladott autók mekkora része készül valóban Amerikában, a helyi munkaerő kezei alatt. A Tesla vezetője persze tudja azt is, hogy a Model Y-ból hétszer annyit adtak el az elmúlt negyedévben, mint a Ford Mustang Mach-e típusából, és hogy a Model 3 is háromszorosát verte rá a Chevy Boltra.

Az amerikai villanyautó piac eladásai az idei második negyedévben. Forrás: cleantechnica.com

A többieknek még van mit változtatniuk, a Tesla viszont mindig is kizárólag elektromos autókat gyártott és mostanra már közel 1 milliót tett Amerika útjaira. Nekik talán tényleg nincs szükségük szándéknyilatkozatok aláírására.

A címlapkép forrása: ABC  News.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.