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
auto
2024. 12. 06. péntek

Globális villanyautó eladások: egy év alatt tripláztak az elektromosok

elektromos autó piac
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPWJ4c2dkcWlicnVuZHN1aWh4cXJqY2trZGJ2bGkvc3RwYXJhbT1xamxsbGxqb2hxL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUdyYW5kbGFuZC1hbHdheXNvbi1WTi1HcmFuZGxhbmQtUFJPTU8tRElTLVJFUy1SRSZ1dG1fdGVybT0yMDI0JnV0bV9jb250ZW50PTEzMDB4NjAwIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2dkZWh1LmhpdC5nZW1pdXMucGwvaGl0cmVkaXIvaWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9YnhzZ2RxaWJydW5kc3VpaHhxcmpja2tkYnZsaS9zdHBhcmFtPXFqbGxsbGpvaHEvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PS91cmw9aHR0cHM6Ly93d3cub3BlbC5odS9hamFubGF0b2svb3NzemVzL29wZWxlbGVrdHJvbW9zdGFtb2dhdGFzLmh0bWw/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249R3JhbmRsYW5kLWFsd2F5c29uLVZOLUdyYW5kbGFuZC1QUk9NTy1ESVMtUkVTLVJFJnV0bV90ZXJtPTIwMjQmdXRtX2NvbnRlbnQ9MTMwMHg2MDAnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL29wZWwtZ3JhbmRsYW5kLTY1MHgzMDAtMjQxMTI2LmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvb3BlbC1ncmFuZGxhbmQtMTMwMHg2MDAtMjQxMTI5LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvb3BlbC1ncmFuZGxhbmQtMTMwMHg2MDAtMjQxMTI5LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+PElNRyBTUkM9Imh0dHBzOi8vZ2RlaHUuaGl0LmdlbWl1cy5wbC9fW1RJTUVTVEFNUF0vcmVkb3QuZ2lmP2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPWxoeHZ6bXZscGZ5em13a3h4eWx5dGNxa2R2cWUvc3RwYXJhbT13aG5vZXJmZmNhL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0iIC8+DQo=

Úgy tűnik azoknak volt igazuk, akik robbanásszerű növekedést jósoltak az elektromos autók piacán. Pár éve még sok elemző, és autógyártó is egy viszonylag egyenletes, de lapos görbét rajzolt a villanyautók eladásait vizsgálva, és valahová 2040-2050 magasságába jósolta az 50%-os piaci részesedésüket.

Ekkor még mosolyogva, sajnálkozva tekintettek azokra, akik arra figyelmeztettek, az új technológiák elterjedése sokszor egy hógolyóként indul, de lavina lesz belőle. Lehet mégis nekik volt igazuk.

Megállíthatatlan a hagyományos üzemű autók visszaszorulása Európában

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

Összesített lista

Nemrég írtunk már az európai és kínai elektromos piacról, de a globális adatokra még várni kellett picit. Szerencsére a néhai ev-sales.blogspot oldal szerzője José Pontes továbbra is publikál a Cleantechnica oldalain, így nem maradunk számok nélkül. Az adatokhoz természetesen tessék hozzáképzelni kis csillagos megjegyzésként, hogy a chiphiány miatt úgy néz ki, sok gyártó az elektromos modellek gyártását favorizálja a hagyományos termékvonalak kárára a kvóták és kibocsátási limitek miatt, de azért amit látunk, azt nem lehet teljesen ennek a számlájára írni.

Az idei első 3 negyedév Top 20-as listáját nézve két dolog tűnik fel elsőre az embernek. A legnépszerűbb konnektoros autók listáján mindössze 4 plug-in hibrid található, a többi kocsi tisztán elektromos. A BEV/PHEV arány egyébként hasonlóan a tavalyihoz kétharmad-egyharmad a teljesen elektromosok javára. A másik, ami szintén évek óta megfigyelhető trend, hogy a lista fele, 10 modell, csak Kínában kapható márka és autó.

A nekünk felismerhető típusokra szorítkozva, valószínűleg senki nem lepődik meg rajta, hogy az első és harmadik helyezett a Tesla Model 3 és Y. Nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy elkönyveljük, a Tesla szedánja idén is az első helyen fog végezni a világranglistán, mint teszi azt 2018 óta minden évben, hiszen idén eddig 50%-kal fogyott belőle több, mint tavaly. A Cleantechnica cikkében fellehető részletes adatok azonban azt is megmutatják, hogy jövőre valószínű a trónfosztás, mivel a jelenleg harmadik helyezett Y nagyon jön fel. Szeptemberben már csak 51-49 arányban nyert a legolcsóbb Tesla az SUV testvér ellenében. Az Y tavaly év elején jelent meg Amerikában, most pedig már mindenhol kapható, így hatszor annyi fogyott belőle mint 2020 szeptemberéig. Az első és a harmadik közé szorult kínai miniautó mindössze 5000 dollárba kerül, de csak az ázsiai országban kapható.

A negyedik hely már sokkal érdekesebb nekünk, ugyanis ide érkezett meg a VW ID.4. A Model Y 253 ezres eredménye persze nem engedett szoros versenyt a 73 ezret felmutató wolfsburginak, de érdekes lesz megfigyelni, hogyan változnak ezek a számok jövőre. A VW SUV-ja Európában már több mint egy éve készül, de a kínai üzem csak idén év közben, az amerikai gyártás pedig csak nemrég indult. A Model Y szintén idén kezdett Kínában, de Európába még csak méregdrágán importálják, jövőre viszont Berlinből érkeznek majd az autók. A harc minden bizonnyal élesedni fog.

Egészen a 9. helyig kell mennünk, hogy újabb felismerhető modellel találkozzunk, itt szerepel ugyanis 53 ezer darabbal a VW ID.3. Ezt a típust igazából csak Európában forgalmazzák, Kínába csak most év végén érkezik, Amerikát pedig valószínűleg kihagyja – ott ez a méret és forma nem lenne népszerű. Nem valószínű azonban, hogy Wolfsburg boldog ezzel az eredménnyel, hiszen nagyjából annyi ID.3 fogyott eddig idén, mint tavaly csak a negyedik negyedévben. Tudom, chiphiány, de ugye ez mindenkit érint, nemde?

A 12. helyen szerepel a Kia e-Niro, amit Amerikában Niro EV-ként ismernek. Tavaly az első 9 hónapban 25 ezer, idén pedig 47 ezer fogyott a modellből, így ha nem is duplázott, de közel volt hozzá. Az EV6 mind méretben, mind árban fölé érkezik, ezért jó esélye van tovább növelnie az eladásokat a népszerű koreai típusnak. A 13. Renault Zoé csak alig pár száz autóval maradt el a Kiától, a franciák azonban valószínűleg nem ünnepelnek, mivel ez 27%-os visszaesés tavalyhoz képest. A Zoé tavaly ilyenkor a világ második legnépszerűbb konnektoros autója volt, most pedig a Top 10-be sem fért be.

A Kona elektromos verziója a 14. helyen szintén nem maradt el sokkal, eladásait 12%-kal tudta növelni 2021-ben. Az utolsó tisztán elektromos modell amit ismerhetünk, az a 17. Nissan Leaf. A legendás villanyautó eladásai 17%-kal nőttek egy év alatt, de mind a koreai, mind a japán versenyzőre igaz, hogy nem valószínű, hogy innen hatalmasat ugranának előre, inkább az árazással tudtak operálni. A Kona viszont most esett át egy frissítésen, tehát talán picit jobbak az esélyei, igaz az akkutüzek valamennyire azért megtépázták a renoméját.

A plug-in hibridek közül a Toyota RAV 4 és a Ford Kuga lehetnek ismerősek idehaza – utóbbiból közel kétszer annyi fogyott, mint tavaly.

Villanyos kontra plug-in

Természetesen olvasóinkat az is szokta érdekelni, hogyan alakul a gyártók, illetve a plug-inek kontra tisztán elektromosok versenye.

Ha az összes konnektorról tölthető típust egy kalap alá vesszük, akkor a gyártók listája a fentiek szerint alakul. 7 kínai és 13 nemzetközi márka van a Top 20-ban. A Tesla első helye talán itt sem újdonság – az amerikai márka közel kétszer annyi autót adott el az idei év első 9 hónapjában, mint tavaly, és nagyjából ezt a növekedési ütemet produkálta a 4. helyezett VW és az 5. BMW is

Ha csoport szinten nézzük a csak tisztán elektromos autók eladásait, a kínai SAIC és BYD mellett, a VW csoport és a Hyundai-Kia fértek be a Top 5-be. A tavalyi 120 ezer teljesen elektromos autó után idén majd 2,5× többet adott el ebből a hajtásláncból a német konszern, a koreaiak pedig 64%-os növekedést mutattak föl.

Utolsó táblázataink a plug-in hibridek és a tisztán elektromosok eladásainak változását mutatják. Az arány nem nagyon változott az elmúlt években, az eladott darabszám azonban annál impozánsabban növekszik, háromszorozódik. 3 hónap múlva meglátjuk, hogyan alakultak az éves számok.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.