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
auto
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

Ha nem lenne elég hely a szárazföldön, ma már a tengeren is lehet naperőműparkot építeni – erről szólt dr. Papp László kollégám múlt hétvégi cikke. Hogy ezek a rendszerek mire képesek és hol tart a fejlesztésük ma, azt el lehet olvasni az ő írásában.

És, hogy ez mennyire nem sci-fi, arról lesz most szó itt, egy konkrét európai példával.

Nincs elég hely a napelemeknek? A tengeri naperőművek megoldják a problémát

Dupla energia

A portugál Alqueva vízerőmű víztározójának felszínén nyílik meg most júliusban Európa legnagyobb vízi napelemparkjaszámolt be róla a Reuters.  A víztározó a kontinens legnagyobb mesterséges tava és Portugália déli részén található, maximális mélysége pedig 70 méter, a Balatonénak hatszorosa.

Az úszó naperőmű négy futballpálya kiterjedésű és 12.000 panelből áll, csúcsteljesítménye 5,06 MW, és évente 7,5 GWh elektromos áramot termelhet. Az itt megtermelt áram költsége harmada a gázerőműben előállítotthoz képest.

A megújuló energiaforráshoz egy 2 MWh kapacitású akkumulátoros energiatároló kapcsolódik, és 1500 háztartást, a környék 25%-át láthatja el elektromossággal. Ha már az aksik is tele vannak, akkor pedig a felesleges elektromos árammal vizet pumpálnak vissza a tározóba, ami később a vízerőmű generátorait hajtja majd meg.

Az úszó napelemparkok egyik előnye egyébként, hogy a víz hűtő hatása ellensúlyozza a technológia egyik állandó problémáját, a panelek túlmelegedését. Laikusként azt gondolnánk, hogy a napelemek úgy általában egy felhőmentes nyári napon termelnek legjobban, azonban ilyenkor könnyen túl is melegedhetnek a táblák, ami csökkenti a hatásfokot. Az úszó panelek akár 5-10%-kal is jobb hatásfokot érhetnek el annak köszönhetően, hogy a víz folyamatosan hűti őket alulról.

Az Alqueva vízerőmű úszó napelemparkja. Forrás: ISIGENERE – ISIFLOATING, YouTube

A portugál EDP energiaszolgáltató – amely a projekt gazdája – már tervezi egy második, 70 MW csúcsteljesítményű naperőmű telepítését is ezen a víztározón. A cég 24,6 GW-os energiatermelő kapacitásának jelenleg 78%-a származik megújulókból.

A projektről látványos videó is készült, amit valami miatt korhatárosnak jelöl a YouTube, de nem kell megijedni, ez maximum engineering-porn.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.