PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Ha nem lenne elég hely a szárazföldön, ma már a tengeren is lehet naperőműparkot építeni – erről szólt dr. Papp László kollégám múlt hétvégi cikke. Hogy ezek a rendszerek mire képesek és hol tart a fejlesztésük ma, azt el lehet olvasni az ő írásában.

És, hogy ez mennyire nem sci-fi, arról lesz most szó itt, egy konkrét európai példával.

Nincs elég hely a napelemeknek? A tengeri naperőművek megoldják a problémát

Dupla energia

A portugál Alqueva vízerőmű víztározójának felszínén nyílik meg most júliusban Európa legnagyobb vízi napelemparkjaszámolt be róla a Reuters.  A víztározó a kontinens legnagyobb mesterséges tava és Portugália déli részén található, maximális mélysége pedig 70 méter, a Balatonénak hatszorosa.

Az úszó naperőmű négy futballpálya kiterjedésű és 12.000 panelből áll, csúcsteljesítménye 5,06 MW, és évente 7,5 GWh elektromos áramot termelhet. Az itt megtermelt áram költsége harmada a gázerőműben előállítotthoz képest.

A megújuló energiaforráshoz egy 2 MWh kapacitású akkumulátoros energiatároló kapcsolódik, és 1500 háztartást, a környék 25%-át láthatja el elektromossággal. Ha már az aksik is tele vannak, akkor pedig a felesleges elektromos árammal vizet pumpálnak vissza a tározóba, ami később a vízerőmű generátorait hajtja majd meg.

Az úszó napelemparkok egyik előnye egyébként, hogy a víz hűtő hatása ellensúlyozza a technológia egyik állandó problémáját, a panelek túlmelegedését. Laikusként azt gondolnánk, hogy a napelemek úgy általában egy felhőmentes nyári napon termelnek legjobban, azonban ilyenkor könnyen túl is melegedhetnek a táblák, ami csökkenti a hatásfokot. Az úszó panelek akár 5-10%-kal is jobb hatásfokot érhetnek el annak köszönhetően, hogy a víz folyamatosan hűti őket alulról.

Az Alqueva vízerőmű úszó napelemparkja. Forrás: ISIGENERE – ISIFLOATING, YouTube

A portugál EDP energiaszolgáltató – amely a projekt gazdája – már tervezi egy második, 70 MW csúcsteljesítményű naperőmű telepítését is ezen a víztározón. A cég 24,6 GW-os energiatermelő kapacitásának jelenleg 78%-a származik megújulókból.

A projektről látványos videó is készült, amit valami miatt korhatárosnak jelöl a YouTube, de nem kell megijedni, ez maximum engineering-porn.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás