Gyorsul a Mazda MX-30 töltése

A választható színek, színösszeállítások bővülése mellett gyorsabb DC töltéssel és 3 fázisú fedélzeti töltővel is frissül idén a Mazda tisztán elektromos modellje, az MX-30.

Már két és fél éve, 2019 októberében mutatkozott be a Mazda MX-30, amely a japán gyártó első villanyautója. Az autó különlegessége a B oszlop nélküli kialakítás, valamint a hátrafelé nyíló hátsó ajtók. Hajszálpontosan egy évvel a bemutató után teszteltük is az elektromos Mazdát, és leginkább minőségi belső kialakításával nyűgözött le.

Az általunk megfogalmazott kritikák egyike a nem kikapcsolható mű-motorhang volt, amit valószínűleg nem csak mi róttunk fel, ugyanis néhány hónappal a tesztünk után egy szoftverfrissítést követően kikapcsolható lett a belső zajforrás, igaz nem egyszerűen egy menüpontból, hanem egy „titkos” rituálé végrehajtásával (az autó egyes kezelőszerveit megfelelő sorrendben működtetve). Az idei frissítéssel megváltozik a zajgenerátor frekvenciája is, a 100-200 Hz közötti tartomány jobban illeszkedik az autóban hallható természetes zajokhoz, mint a szélzaj vagy a gumi súrlódásának hangja, így talán kevesebben akarják majd kikapcsolni ezt a funkciót.

Mazda MX-30 Zircon Sand színben

Nem szerettük az autó fogyasztás, akku méret (azaz hatótáv) és töltési teljesítmény háromszögét sem. A Mazda deklaráltan nem kívánt nagyobb akkut tenni az MX-30-ba, mert a mai kínálatban már kicsinek tekinthető 35,5 kWh-s kapacitásról úgy vélik, hogy környezetvédelmi szempontból ideális kompromisszum: városi rohangálásra bőven elég, hosszú útra pedig a többség úgyis tart még egy hagyományos autót mellé, tehát egy nagyobb akku gyártásának környezeti lábnyoma árán sem védenénk jobban a környezetet. Ezen kívül az autó tömegének is jót tesz a kisebb akku, bár az MX-30 ezzel a kapacitással is 1645 kg, ami a kategóriában viszonylag soknak tűnik, de vélhetően ez is hozzájárult a kiemelkedően jó törésteszthez.

A töltési teljesítmény azonban az idei modellfrissítéssel változik. A sajtóanyag szerint a korábbi 40 kW-os maximális teljesítmény 50 kW-ra növekszik, ennek köszönhetően tíz perccel rövidebb lesz a 20-80% tartományban a töltési idő, amely így már csupán 26 perc igényel majd. A méréseink szerint a korábbi modellnél az üzemmeleg akkumulátor 110 A áramerősséget kért a töltőoszloptól, amely az autó akkupakkjának 355 voltos névleges feszültségével 60% körüli töltöttségnél 36 kW körüli töltési csúcsteljesítményt eredményezett. Valószínűleg az áramerősséget növelik szoftveresen legalább 125 amperre, amely az 50 kW-os DC töltők jellemző maximális áramerőssége. Megkérdeztük a Mazdát, hogy jó irányban tapogatózunk-e, illetve van-e esély arra, hogy a korábbi modellek is megkapják a gyorsabb töltést egy szoftverfrissítéssel. Amint választ kapunk, frissítjük a cikket.

FRISSÍTÉS (2022.05.13): Megkaptuk a Mazda válaszát, sajnos a korábbi modellek nem kapják meg a gyorsabb DC töltést, mivel ahhoz az AC fedélzeti töltő cseréjére is szükség lenne, nem lehet egyszerű szoftverfrissítéssel megoldani.

Az otthoni vagy nyilvános AC töltőkön ennél nagyobb mértékben rövidül az új modell töltési ideje. A korábbi 1 fázisú, maximum 6,6 kW teljesítményre alkalmas fedélzeti töltőt 3 fázisúra cserélik, így 11 kW-os AC töltést tud majd az új modell.

Mazda MX-30 Jet Black színben

A színskálán két új szín jelenik meg, egy fekete (Jet Black) és egy bézs (Zircon Sand) árnyalat. A fekete ezüst tetőszínnel is kombinálható lesz, valamint sportos fekete belső színvilág is megjelenik a kínálatban.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.