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
auto
2024. 10. 14. hétfő
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

A The Financial Times az autózás jövőjéről szóló konferenciáján Elon Muskkal is interjút készítettek. A Tesla vezetője egyébként közvetlenül J.B. Straubel az autógyártó egykori társalapítója és technológiai igazgatója után következett, és egy rövid beszélgetés erejéig közös interjút is adtak, de ez inkább csak nosztalgiázás volt az autógyártó kezdeteiről.

Ezután azonban Muskot már egyedül kérdezték különböző cégeiről és a villanyautózásról – utóbbiból gyűjtöttük ki az érdekesebb gondolatokat.

Nevetséges szinten a kereslet

Musk elmondta, hogy már az ellátási lánc problémái előtt is magasabb volt a kereslet, mint a vállalat gyártási kapacitása, azóta azonban még ennél is nagyobbra nyílt az olló, nevetségesen nagy a megrendelések száma. Mint a Tesla vezetője elmondta, egyáltalán nem foglalkozik a kereslet élénkítésével, sokkal inkább a gyártás gyorsítása és az ellátási lánc problémái foglalkoztatják. A kiszállítási idők egyébként annyira hosszúra nyúltak, hogy egyes termékek rendelését valószínűleg ideiglenesen szüneteltetni is fogják. Mindezt úgy, tesszük mi hozzá, hogy a vállalat tavaly és idén is 50% körüli gyártási volumen növekedést tervez és 2022-ben már akár 1,5 millió autót is eladhat, ha a kínai COVID helyzet engedi.

Reuters: épülhet a Giga Sanghaj 2

A kereslet és a gyártás kapcsán Musk ismét megerősítette, hogy 2030-ra a céljuk évi 20 millió jármű gyártása, de ez nem valamiféle konkrét, darabra teljesítendő ígérvény, hanem egy törekvés. Ehhez egyébként nem építenek új kínai gyárat, de Sanghajt bővíteni fogják – ahogy erről mi is beszámoltunk. Hosszú távon egyébként Musk szerint Kína az eladásiak 25-30%-át fogja kitenni. Jelenleg arra koncentrálnak, hogy Austint és Berlint felpörgessék a nagy volumenű gyártásra.

A Cybertruck kapcsán Musk megosztotta azt is, hogy több megrendelésük van, mint amit három év alatt le tudnának gyártani. Azt persze nem árulta el, mekkora gyártási volument tervez a vállalat az első három évre, de nem aggódik amiatt, hogy elvesztenék a piacot a Ford, vagy a Rivian termékei miatt.

Nyersanyagok

Muskot is megkérdezték, hogy lesz-e elég nyersanyag ennyi elektromos autó gyártáshoz. A Tesla vezetője szerint nagyjából két-három év múlva szűk keresztmetszet lehet a nikkel, vagy a lítium, esetleg még az akkuhoz szükséges minőségű vasfoszfát is, de nem azért mert maguk az alapanyagok ritkák, hanem a bányászat, és főleg a feldolgozás kapacitásai miatt. Azonban azt is elmondta, hogy ezeken folyamatosan dolgoznak a beszállítóikkal, így nem hiszi, hogy az alapanyagok hiánya állna a 20 milliós törekvésük útjába. Musk egyébként az interjú vágatlan verziójában kijavította a riportert is, amikor az arról kérdezte, hogy nem fog-e problémát okozni ez a sok LFP akkumulátor, mivel azt sokkal kevésbé lehet újrahasznosítani, mint az NMC cellákat. Musk ezt kategorikusan cáfolta, mint elmondta ezek az aksik is teljesen újrahasznosíthatóak.

Bőséges tiszta energia

Musk ismét beszélt arról is, hogy az egész bolygót bőségesen el lehet látni tiszta nap-, szél-, víz- és geotermikus-energiával, ha azokat akkumulátorokkal párosítjuk. Annyi napenergia éri a bolygónkat folyamatosan, hogy Spanyolország lakatlan területének egy kis szeletével egész Európa energiaigénye kielégíthető lenne, de – tette hozzá Musk – ez nyilván nem életszerű, sokkal jobb megoldás ha a napelemeket nem egy helyen tesszük le. Az ehhez szükséges akkumulátorok mennyiségéről azt mondta, hogy a Tesla számításai szerint egy 2,5 négyzetkilométernyi terület elég lenne annyi akkupakkhoz, amivel az egész Egyesült Államokat el lehetne látni megújulókból származó tárolt energiával.

Forrás: The Financial Times, YouTube

Nyitás

Musk azt is megerősítette, hogy Európához hasonlóan Amerikában, sőt az egész világon megnyitják a Supercharger hálózatot más autógyártók típusai előtt is, még akkor is, ha ezzel feladják versenyelőnyük egy kis szeletét, mert szerinte ez segíteni fogja az elektromobilitás terjedését. Egyébként meg akár még jó üzlet is lehet – tesszük mi hozzá. A nyitáshoz fel fogják szerelni az amerikai töltőoszlopaikat CCS 1-es csatlakozókkal is.

Az önvezetés kapcsán a Tesla vezetője elmondta, hogy ezen a területen sokszor kellett újrakezdeniük, mert egy-egy jónak hitt megoldás egy idő után falba ütközött, ezért nem váltak korábban valóra az ambiciózus határidők, amikkel tervezett. De még mindig úgy gondolja, hogy idén elérik azt a szintet, ami már biztonságosabb, mint egy emberi sofőr. További céljuk, hogy ennél még tízszer jobbak legyenek. Amikor a korábbi balesetekről kérdezték, hangsúlyozta, hogy az Autopliot emberi felügyeletet igényel, de felhívta arra is a figyelemét, hogy míg minden balesetről, vagy halálesetről azonnal tudunk, az emberek 90%-a soha nem fogja megtudni, ha a rendszer valamikor megmentette az életüket, mert az egy meg nem történt baleset, aminek nincs nyoma.

A Tesla továbbra is nyitott arra, hogy más autógyártók licenszeljék az Autopilot, vagy az FSD rendszerüket. Szerinte ehhez kell még legalább egy év, mire másoknak is nyilvánvaló lesz, hogy mennyire jó a technológiájuk.

A legjobb villanyautós startup a VW

Musk adott egy meglepő választ is, amikor arról kérdezték, mi a véleménye a villanyautós startupkoról, melyek járnak jó úton szerinte.

Bár nem startup, de a Volkswagen teszi a legtöbbet a villanyautózásért, és elektromos üzletáguk akár még kezdő vállalkozásnak tekinthető. De Kínában is lát több erős céget, és az ottani munkamorál okán.

Musk azt is elmondta, hogy nagyon valószínűtlen, hogy valaha megvesznek egy másik autógyártót, de bányavállalatot még vehetnek, az nincs kizárva.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.