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
auto
2024. 04. 27. szombat

Ekkora pénznyomda is tud lenni a villanyautó gyártás

üzlet

A világ legnagyobb villanyautó gyártója az alapításától számolva folyamatosan csak égette a pénzt – ahogy ezt akkor divatos volt hívni – és sokan nem csak azt kérdőjelezték meg, hogy valaha megtérül-e a befektetés, hanem azt is, hogy megússza-e a csődöt a cég.

Két év kellett a csattanós válaszhoz.

Nullás igazolás

A Tesla éves részvényesi közgyűlésén a cég vezetője, Elon Musk megosztott egy érdekes ábrát a résztvevőkkel.

Kék oszlopok: éves eredmény; Zöld vonal: kumulatív eredmény.

Ezen az látszik, hogy míg a cég az alapítását követően 2019-ig minden évben veszteséges volt,

2020-ban és 2021-ben annyi nyereséget termelt, mint az előző 16 év veszteségei összesen.

A vállalatot 2003. július 1-én alapították, de az első termék, a Roadster csak 2008-ban került gyártásba, az első nagyszériás autóra, a saját fejlesztésű Model S-re pedig 2012 derekáig kellett várni. A tömegterméknek tervezett Model 3 öt évvel később, 2017 nyarán került gyártásba.

A Tesla – éves szinten – egészen 2018 végéig veszteséges volt, hiszen rengeteg pénzt emésztett fel a gyárak és a bolt-, töltő-, illetve szervizhálózat kiépítése, valamint az autók kifejlesztése. Negyedéves szinten már kicsit jobb volt a helyzet: 2013 első, 2016 harmadik, illetve 2018 harmadik és negyedik negyedévei zártak pluszban, minden más azonban mínuszos volt.

A sikerszéria 2019 közepén indult, azóta mind a 12 negyedév nyereséges volt.

2019-et 721 milliós, 2021-et pedig 5,5 milliárdos pluszban zárta a Tesla, ami együtt már több, mint amennyit valaha veszített.

Idén az első félév után már magasabb a cég nyeresége, mint a tavalyi egész évben összesen.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.