A világ legnagyobb villanyautó gyártója az alapításától számolva folyamatosan csak égette a pénzt – ahogy ezt akkor divatos volt hívni – és sokan nem csak azt kérdőjelezték meg, hogy valaha megtérül-e a befektetés, hanem azt is, hogy megússza-e a csődöt a cég. Két év kellett a csattanós válaszhoz. Nullás igazolás A Tesla éves részvényesi közgyűlésén a cég vezetője, Elon Musk megosztott egy érdekes ábrát a résztvevőkkel. Kék oszlopok: éves eredmény; Zöld vonal: kumulatív eredmény. Ezen az látszik, hogy míg a cég az alapítását követően 2019-ig minden évben veszteséges volt, 2020-ban és 2021-ben annyi nyereséget termelt, mint az előző 16 év veszteségei összesen. A vállalatot 2003. július 1-én alapították, de az első termék, a Roadster csak 2008-ban került gyártásba, az első nagyszériás autóra, a saját fejlesztésű Model S-re pedig 2012 derekáig kellett várni. A tömegterméknek tervezett Model 3 öt évvel később, 2017 nyarán került gyártásba. A Tesla – éves szinten – egészen 2018 végéig veszteséges volt, hiszen rengeteg pénzt emésztett fel a gyárak és a bolt-, töltő-, illetve szervizhálózat kiépítése, valamint az autók kifejlesztése. Negyedéves szinten már kicsit jobb volt a helyzet: 2013 első, 2016 harmadik, illetve 2018 harmadik és negyedik negyedévei zártak pluszban, minden más azonban mínuszos volt. A sikerszéria 2019 közepén indult, azóta mind a 12 negyedév nyereséges volt. 2019-et 721 milliós, 2021-et pedig 5,5 milliárdos pluszban zárta a Tesla, ami együtt már több, mint amennyit valaha veszített. Idén az első félév után már magasabb a cég nyeresége, mint a tavalyi egész évben összesen. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!