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 Öt éve mutatták be a Tesla Semi prototípusát, de mostanáig kellett várni a sorozatgyártás megkezdésére. Az első ügyfél a PepsiCo, a nevadai gyárban vette át a kamionokat. Ezúttal nem gurult ki egy Roadster a kamion hátuljából, mint anno a bemutató éjszakáján, de kaptunk helyette új információkat a Semi műszaki tartalmáról, és a Cybertruckról is. A tüdőnk fogja megköszönni A teherszállítás elektrifikációja, majdhogynem fontosabb, mint a személyautózásé, ugyanis a kamionok környezeti terhelés jóval meghaladja azt, amit darabszámuk indokolna. Mennyiségben ugyanis mindössze egyetlen százalékát teszik ki az amerikai járműflottának az ilyen hatalmas teherszállítók, mégis a közlekedési szektor kibocsátásainak 20%-át, a legkárosabb, a tüdőbe bejutó kisméretű részecskék terén pedig a szennyezés harmadáért felelnek. A problémák a kibocsátással nem érnek véget, jelentős ugyanis a teherszállítás zajterhelése is. A Tesla szerint az elektromos kamionok különösen a sűrűn lakott városrészek lakóinak életét tehetik egészségesebbé. Éppen ezért, még ha elsőre nem is tűnik úgy, hogy a Semi illik a Tesla személyautós portfóliójába, a vállalat úgy látja a cég céljaihoz abszolút passzol az új jármű. Ezt a Legót már ismerjük A Semi számos eleme, alkatrésze a Tesla már ismert modelljeiből érkezik, ami nem csak a gyártást teszi olcsóbbá, de a cég szerint azt is jelenti, hogy sok milliárd kilométeren kipróbált építőelemeket használhattak a teherautóhoz. A kamion inverterei például eddig 1,4 TW elektromos áramot alakítottak át, a hőszivattyú 1,5 milliárd óra üzemidőt töltött már a márka személyautóiban, az infotainment rendszer 3,2 millió Teslába lett eddig beszerelve a hajtómű pedig 80 milliárd kilométeren van túl. Utóbbi kapcsán a cég megerősítette, hogy három motor található a kamionban, és a Semi gyakorlatilag a Plaid hajtásláncát kapta meg. A legújabb Model S/X motorjait eredetileg a Model 3-hoz fejlesztették, azonban azok rotorjai szénszálas megerősítést kaptak, hogy bírják a nagyobb teljesítmény, és most ez került a kamionba is. Az egyik tengelyen két hajtómű található, amelyek a gyorsításért és a kamion indulásához szükséges nyomatékért felelnek. Nagyobb sebességnél, autópályán haladva azonban egy automatikus rendszer leválasztja őket a hajtásról, így a tengely szabadon pöröghet és a kamiont csak a harmadik motor mozgatja. Ez nagyban hozzájárult a hajtáslánc hatékonyságához, és ahhoz, hogy elérjék a mérföldenként kevesebb, mint 2 kWh fogyasztást. Semi has a tri-motor system & carbon-sleeved rotors just like Plaid. 1 unit for efficiency, 2 acceleration units for torque pic.twitter.com/MDn4cj0jzO — Tesla (@Tesla) December 2, 2022 Az elefánt amely gepárdként mozog Az átadón elhangzott hasonlat szerint annyira szürreális a Semit a valóságban megtapasztalni, mintha egy elefántot látnánk a gepárd gyorsaságával mozogni. Ez nemcsak azt jelenti, hogy a kamiont élmény vezetni, de gyakorlatilag még egy 6 fokos emelkedőn is folyamatosan tartja a tempót, nem lassul vissza, teljes rakománnyal is megelőzi a dízeleket. A hegy túloldalán, a lejtőn lefelé pedig a regeneratív fékezésnek köszönhetően nemcsak a hatótávot növeli, de a fékeket is óvja. Mint elmondták, az egyik tesztút során van egy kötelező megálló, ahol a hegyről lefelé a kamionoknak ellenőrizniük kell a fékek hőmérsékletét. Amikor a Semi félreállt, a fékjei teljesen hidegek voltak. Az átadón megosztották, hogy valóban töltés nélkül tették meg azt az 500 mérföldes, 800 kilométeres tesztutat amiről pár napja mi is beszámoltunk. Hangsúlyozták, hogy semmi trükköt nem alkalmaztak, nem voltak lezárt útszakaszok és speciális felszerelés, egyszerűen a fremonti gyárból, teljes rakománnyal, közel 37 tonna összsúllyal elindultak San Diegoba. Valós forgalmi körülmények között nyolc órát vett igénybe az út, és csak egy harminc perces pihenőt tartottak, ami kötelező volt az amerikai előírások szerint, de a kamiont nem töltötték. 97%-kal indultak, 4%-kal érkeztek. Tesla engineers tested Semi in a variety of harsh conditions to maximize reliability & durability pic.twitter.com/qjctWZSWvQ — Tesla (@Tesla) December 2, 2022 Persze nem ez volt az első tesztút, a Semit a cég mérnökei éveken át nyúzták a legszélsőségesebb körülmények között, és rendszeres használatban vannak a prototípusok a nevadai akkugyár és a fremonti autógyár között is. A vállat megerősítette, hogy saját flottájában is használni fogja a kamionokat, így nem csak ügyfeleik révén, de házon belül is még több információhoz jutnak a további fejlesztésekhez. 1000 Volt Talán a legérdekesebb műszaki részlet, amit eddig nem tudtunk, az az volt, hogy a Semi 1000 voltos hajtáslánccal készül – ez az első Tesla, de nem az utolsó, ugyanis, úgy néz ki, a Cybertruck is ezt kapja majd meg. Ennek töltéséhez jövőre érkeznek a V4-es Superchargerek, amelyek szintén támogatják majd a magasabb feszültséget, és 1 MW feletti teljesítményre lesznek képesek. A megawattos töltőket a Semi mellett a Cybertruck is használhatja majd. Ehhez az irdatlan töltési teljesítményhez új töltőkábel is kell, ez azonban nem lesz vastagabb, mint a jelenlegi V3-as, mivel továbbfejlesztették a folyadékhűtést. Ezt az új megoldást immersion coolingnak nevezték el, ugyanis a nagyfeszültségű vezetékeket gyakorlatilag elmerítették a folyadékban és így négyzetmilliméterenként 35 Amper áramerősséget képesek átvinni, ami majdnem háromszorosa a jelenlegi töltőiknek. A sofőr köré építve Nem csak a filigrán töltőkábel könnyíti meg a sofőr életét, a Tesla szerint ugyanis munkatársaik rengeteg időt töltöttek kamionsofőrök társaságában, végigkövetve mindennapjaikat, hogy megtudják pontosan mire van szükségük. Semi is built like a bullet, not a barn wall—optimized for efficiency pic.twitter.com/VeHue9gcaE — Tesla (@Tesla) December 2, 2022 Így bár a Semi nyergesvontatója jóval kisebb, és sokkal áramvonalasabb, mint egy hagyományos amerikai kamion, a sofőr teljesen ki tud egyenesedni, fel tud állni a kabinban, a központi üléspozíció, a sok kamera és a nagy üvegfelületek pedig remek kilátást biztosítanak. A fejlett vezetéstámogató rendszereknek és elektronikánk köszönhetően a teherjárművet nem nehezebb vezetni, mint egy Model 3-at. Az előbb említett, az autópályán két motort kikapcsoló rendszer például teljesen automata, nem igényel beavatkozást, és annyira pontosan működik, hogy észre sem lehet venni, amikor a kuplung szétkapcsolja a fogaskerekeket. A kabin a sofőr köré van tervezve két nagy 15 collos monitorral és a személyautóikból ismert kezelőfelülettel. A kamiont megannyi kamerával is felszerelték – az átadón résztvevők csak a visszapillantó tükrök házaiban hármat figyeltek meg – ezek szintén segítik a sofőr munkáját. Check that mirror out… 3 cameras mounted in various positions! Love it. pic.twitter.com/vmjjLIBehB — Brandon 🌎☮️🚗⚡️🔋 (@brandonee916) December 2, 2022 A nyergesvontató egyébként gombnyomásra lejjebb ereszti a futómű magasságát is, ezzel segítve például a vontatmány csatlakoztatását. Az ünnepélyes átadón a PepsiCo képviselői jelképesen átvették két kamion kulcskártyáját, amelyek épp olyanok voltak, amelyeket a Teslánál már megszokhattunk. A bemutatón látható egyik kamion az üdítőital márka, a másik a chipsgyártó üzletág színeit viselte, de természetesen ezek csaka show kedvéért voltak ott, a kamionok átadása már aznap reggel megkezdődött. A Tesla idén akár 100 darabot is gyárthat a Semiből, de a termelés felfuttatása igazán 2023-ban kezdődik. 2024-ben 50 ezer kamiont akarnak leszállítani Észak-Amerikában. Túl az utolsó próbán a Tesla Semi Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!