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
auto
2024. 03. 19. kedd

Fisker olcsóbb villanyautója is gyártásba mehet Európában

November 17-én ütemterv szerint elstartolt a Magna osztrák gyárában a Fisker Inc. legelső villanyautójának sorozatgyártása – az Ocean SUV-re az ismert formatervező és vezérigazgató, Henrik Fisker elmondása szerint több mint 63.000 foglalás érkezett Európából és az Egyesült Államokból.

Régóta tudni lehet azonban, hogy Fisker nem szeretne megállni egyetlen modellnél, és már készül a következő villanyautó, amely a PEAR (Personal Electric Automotive Revolution) nevet viseli, és egy forradalmi tervezésű, megfizethető városi terepjáróként beszél róla az alkotója. Az év elején bejelentett tervek szerint ezt a modellt az Apple szerződéses gyártója, a Foxconn fogja gyártani Amerikában, Ohio államban, és 2024-ben kerülhet piacra, várhatóan 29.900 dolláros indulóáron. Most kiderült, hogy európai gyártásra is van némi esély.

Foglalható a Fisker és a Foxconn közös villanyautója

Henrik Fisker a német Handelsblatt magazinnak beszélt az egyelőre még igencsak rejtélyes újdonságról, és elmondta, hogy keresi a lehetőségét, hogy a PEAR Európában is gyártásba menjen, jóllehet erről egyelőre nem született végleges döntés – ez talán 2023 közepére várható. A lehetőségek között szerepel, hogy a cég egy teljesen új autógyárat húz fel a kontinensen, akár egyedül, akár partnerrel közösen, de egy meglévő gyár megvásárlása sincs kizárva. Ami a helyszínt illeti, Németország mellett kelet-európai országokat is fontolóra vesz a vállalat.

Fisker hozzátette, hogy a saját gyár jelentős fordulópont lenne a cég eddigi stratégiájában, hiszen más népszerű villanyautós start-upokkal ellentétben eddig kizárólag bérgyártásban gondolkodott, és a Fisker Inc. kizárólag a dizájnért, fejlesztésért, és értékesítésért volt felelős. Az Ocean európai gyártásához például csupán néhány automata gyártóberendezést vásárolt mintegy 100 millió dollár értékben, és szereltette be a Magna gyárában, ám egy saját létesítmény legalább 1,5 milliárd euróba kerülne Fisker számításai szerint. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a bérgyártókra való támaszkodás mindössze a Fisker Inc. első néhány évét jellemzi majd, és néhány esztendőn belül saját gyárban termelné az elektromos autókat.

2025-re Fisker négy vagy öt modellt szeretne piacra dobni.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.