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 Egy Indiában élő matektanár tizenegy év alatt épített napelemes autót a semmiből, miközben rengeteg nehézséggel kellett megküzdenie. Bilal Ahmed példája számos ponton mutat rá a világ aktuális problémáira egy olyan régióban, ahol egyszerre van jelen az elképzelhetetlen fényűzés és az elviselhetetlen nyomor. Az indiai matektanár által kifejlesztett napelemes autó. | forrás: euronews A kasmíri Srinagarból származó matektanár célja egyértelműen az volt, hogy egy fenntartható „luxus” autót építsen ezzel is bebizonyítva, hogy egy ilyen jármű birtoklása nem csak a szupergazdagok kiváltsága. Az olyan autók, mint a Mercedes, a Ferrari, vagy a BMW csak álom egy átlagember számára…” – nyilatkozta Ahmed a Rising Kashmir újságnak. India első napelemes autója 2022 júniusára készült el. A régióban folyamatosan emelkedő üzemanyagárak, és az olyan gyártók indiai piactól való távolléte, mint a Tesla sokat segített abban, hogy a jármű azonnal megragadja a helyi autórajongókat. Dzsammu és Kasmír tartomány ráadásul az ország egyik leghidegebb régiója, jellemzően borús időjárással, így a fejlesztőnek olyan napelemeket kellett használnia, amelyek a gyenge napsütéses napokon is nagyobb hatékonyságot tudnak biztosítani. A kétgyermekes apa alkotása külső finanszírozás nélkül valósult meg és az alkotó elmondása szerint több mint 1,5 millió rúpiát (17 ezer eurót) emésztett fel a családi költségvetésből, ami közel hétmillió forintot jelent. A teljesen automata autó megépítéséhez különböző 1950-es évekbeli modelleket tanulmányozott és az interneten keresztül konzultált néhány hozzá hasonlóan lelkes szakértővel. Valleys first Solar car A Kashmiri mathematician teacher Bilal Ahmed innovated a solar car pic.twitter.com/F6BAx2JVFN — Basit Zargar (باسط) (@basiitzargar) June 20, 2022 Amikor elkezdtem a projektet, és még azután is, hogy befejeztem, senki nem nyújtott nekem semmilyen anyagi segítséget; ha megkaptam volna a szükséges támogatást, talán én lehettem volna India Elon Muskja” – mondta a riportereknek. Az első figyelemre méltó dolog Ahmed autójában, hogy szinte minden elérhető felületet napelemek borítanak, a motorháztetőtől a hátsó szélvédőig. A siker kulcsa a jármű viszonylag kis felületéből kinyerhető energia mennyiségének maximalizálása volt. A vállalkozó a monokristályos napelemek alkalmazása mellett döntött, amelyekben minden egyes fotovoltaikus (PV) cella egyetlen szilíciumkristályból áll. Ezek kevesebb fény mellett több energiát termelnek, mint a napelemek másik fő típusa, a polikristályos panelek. A másik, talán még szembetűnőbb tervezési jellemző, hogy az autónak felfelé nyíló „sirályszárnyai” vannak. A barkács-esztétika ellenére azonban a képek és a videó alapján egészen erősnek tűnik a konstrukció, aminek célja nem az esztétika, vagy a Tesla Model X másolása, hanem, hogy az ajtókra szerelt panelek az égbolt felé fordítva minél több napfényt fogjanak be. Az ajtók nyílásának állásszögét a nap mozgásának megfelelően lehet változtatni egy távirányító segítségével. Omar Abdullah, Dzsammu és Kasmír korábbi miniszterelnöke a Twitteren a híres „Vissza a jövőbe” című film autójához hasonlította járgányt. Bár kívülről esetlennek tűnhet a konstrukció, a tervező mindenre gondolt. A jármű regeneratív fékrendszerrel van ellátva, így hasznosítva a lassulási energiát, melyet visszatölt az akkumulátorokba. Ez az autó környezetbarát és ingyenes energiaforrásokkal működik. Hatalmas potenciál rejlik benne, hogy forradalmasítsa a piacot.” – fogalmazott Ahmed. fotó: Basit Zargar A finanszírozás hiánya mellett Ahmedet a nagy autógyárakhoz hasonlóan az alkatrészek beszerzésének nehézségei is hátráltatja. Az autó így jelenleg ólomsavas akkumulátorokat használ, de elő van készítve a lítiumos akkumulátorok fogadására, így olcsón és könnyen átalakítható, vagyis továbbfejleszthető. Emellett probléma még, hogy a helyi szerelőknek nagyon kicsi a tudása és tapasztalata az elektromobilitás terén. A feltaláló reméli, hogy alapíthat egy céget a jármű tömeggyártására, ami egyben aranyat érő munkalehetőséget jelenthet a régió fiataljai számára. A még nem létező cégnek már neve is van: YMC, méghozzá a gyermekei, Yosha és Maisha után. A monogram már a prototípus oldalára is rá van nyomtatva. Bár a sorozatgyártás még nagyon messze van, a szrinagari Nemzeti Technológiai Intézet innovációs központja támogatásáról biztosította a lelkes feltalálót. Saad Parvez, az International Institute for Environment and Development (IIED) központ vezetője elmondta: Az IIED központ segíteni fog a fejlesztésében, és összekapcsolja őt azokkal az iparágakkal vagy fórumokkal, amelyek segíthetnek neki. A helyi innovátorainknak motivációra és piacra van szükségük. A kihívás az innováció piacra juttatása.” A legfontosabb technikai paraméterekről, mint az akkumulátorok mérete, tölthetőség, vagy a hatótáv nincsenek nyilvános információk. Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!