PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 16. kedd

Egy Indiában élő matektanár tizenegy év alatt épített napelemes autót a semmiből, miközben rengeteg nehézséggel kellett megküzdenie. Bilal Ahmed példája számos ponton mutat rá a világ aktuális problémáira egy olyan régióban, ahol egyszerre van jelen az elképzelhetetlen fényűzés és az elviselhetetlen nyomor.

Az indiai matektanár által kifejlesztett napelemes autó. | forrás: euronews

A kasmíri Srinagarból származó matektanár célja egyértelműen az volt, hogy egy fenntartható „luxus” autót építsen ezzel is bebizonyítva, hogy egy ilyen jármű birtoklása nem csak a szupergazdagok kiváltsága.

Az olyan autók, mint a Mercedes, a Ferrari, vagy a BMW csak álom egy átlagember számára…”

– nyilatkozta Ahmed a Rising Kashmir újságnak.

India első napelemes autója 2022 júniusára készült el. A régióban folyamatosan emelkedő üzemanyagárak, és az olyan gyártók indiai piactól való távolléte, mint a Tesla sokat segített abban, hogy a jármű azonnal megragadja a helyi autórajongókat. Dzsammu és Kasmír tartomány ráadásul az ország egyik leghidegebb régiója, jellemzően borús időjárással, így a fejlesztőnek olyan napelemeket kellett használnia, amelyek a gyenge napsütéses napokon is nagyobb hatékonyságot tudnak biztosítani.

A kétgyermekes apa alkotása külső finanszírozás nélkül valósult meg és az alkotó elmondása szerint több mint 1,5 millió rúpiát (17 ezer eurót) emésztett fel a családi költségvetésből, ami közel hétmillió forintot jelent. A teljesen automata autó megépítéséhez különböző 1950-es évekbeli modelleket tanulmányozott és az interneten keresztül konzultált néhány hozzá hasonlóan lelkes szakértővel.

Amikor elkezdtem a projektet, és még azután is, hogy befejeztem, senki nem nyújtott nekem semmilyen anyagi segítséget; ha megkaptam volna a szükséges támogatást, talán én lehettem volna India Elon Muskja”

– mondta a riportereknek.

Az első figyelemre méltó dolog Ahmed autójában, hogy szinte minden elérhető felületet napelemek borítanak, a motorháztetőtől a hátsó szélvédőig. A siker kulcsa a jármű viszonylag kis felületéből kinyerhető energia mennyiségének maximalizálása volt. A vállalkozó a monokristályos napelemek alkalmazása mellett döntött, amelyekben minden egyes fotovoltaikus (PV) cella egyetlen szilíciumkristályból áll. Ezek kevesebb fény mellett több energiát termelnek, mint a napelemek másik fő típusa, a polikristályos panelek.

A másik, talán még szembetűnőbb tervezési jellemző, hogy az autónak felfelé nyíló „sirályszárnyai” vannak. A barkács-esztétika ellenére azonban a képek és a videó alapján egészen erősnek tűnik a konstrukció, aminek célja nem az esztétika, vagy a Tesla Model X másolása, hanem, hogy az ajtókra szerelt panelek az égbolt felé fordítva minél több napfényt fogjanak be. Az ajtók nyílásának állásszögét a nap mozgásának megfelelően lehet változtatni egy távirányító segítségével. Omar Abdullah, Dzsammu és Kasmír korábbi miniszterelnöke a Twitteren a híres „Vissza a jövőbe” című film autójához hasonlította járgányt.

Bár kívülről esetlennek tűnhet a konstrukció, a tervező mindenre gondolt.

A jármű regeneratív fékrendszerrel van ellátva, így hasznosítva a lassulási energiát, melyet visszatölt az akkumulátorokba. Ez az autó környezetbarát és ingyenes energiaforrásokkal működik. Hatalmas potenciál rejlik benne, hogy forradalmasítsa a piacot.”

– fogalmazott Ahmed.

fotó: Basit Zargar

A finanszírozás hiánya mellett Ahmedet a nagy autógyárakhoz hasonlóan az alkatrészek beszerzésének nehézségei is hátráltatja. Az autó így jelenleg ólomsavas akkumulátorokat használ, de elő van készítve a lítiumos akkumulátorok fogadására, így olcsón és könnyen átalakítható, vagyis továbbfejleszthető. Emellett probléma még, hogy a helyi szerelőknek nagyon kicsi a tudása és tapasztalata az elektromobilitás terén.

A feltaláló reméli, hogy alapíthat egy céget a jármű tömeggyártására, ami egyben aranyat érő munkalehetőséget jelenthet a régió fiataljai számára. A még nem létező cégnek már neve is van: YMC, méghozzá a gyermekei, Yosha és Maisha után. A monogram már a prototípus oldalára is rá van nyomtatva. Bár a sorozatgyártás még nagyon messze van, a szrinagari Nemzeti Technológiai Intézet innovációs központja támogatásáról biztosította a lelkes feltalálót.

Saad Parvez, az International Institute for Environment and Development (IIED) központ vezetője elmondta:

Az IIED központ segíteni fog a fejlesztésében, és összekapcsolja őt azokkal az iparágakkal vagy fórumokkal, amelyek segíthetnek neki. A helyi innovátorainknak motivációra és piacra van szükségük. A kihívás az innováció piacra juttatása.”

A legfontosabb technikai paraméterekről, mint az akkumulátorok mérete, tölthetőség, vagy a hatótáv nincsenek nyilvános információk.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.