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
auto
2024. 04. 26. péntek

2100 utast tud szállítani ez a hatalmas elektromos komp

egyéb

Elektromos kompokról eddig jellemzően Észak-Európából számoltunk be, de korábban írtunk már villanyhajtású turista hajóról is

Most egy ausztrál kompgyártó építi meg az eddigi legnagyobb ilyen járművet, amely Dél-Amerikában áll majd szolgálatba.

Újratervezték

Az Incat Tasmania hajógyár eredetileg egy cseppfolyósított földgázzal (LNG) gyártott kompot szánt a megrendelőjének, de időközben úgy döntöttek, hogy ideje áttervezni a projektet és tisztán elektromos meghajtást raknak a hajóba.

A 130 méter hosszú hajó így a világ legnagyobb elektromos meghajtású  kompja lehet, amely 2100 utast és 226 autót tud befogadni.

A két, 5, illetve 9,6 MW teljesítményű villanymotor maximum 25 csomó (46 km/h) sebességre képes gyorsítania  járművet, a maximális hatótáv pedig 100 tengeri mérföld, azaz 185 kilométer lesz.

Az áttervezés eredményeképp 500 tonnányi gázüzemű meghajtás és üzemanyagtartály került ki a hajóból, és ezt 400 tonna akkumulátor váltotta fel, ami még csökkentette is a komp össztömegét.

A cég még azt is fontolgatja, hogy végül acél helyett alumíniumot használ majd a komphoz, ami akár meg is felezheti a súlyát, de talán a legmeglepőbb, hogy

a gyártó szerint az elektromos meghajtás nem növeli meg a jármű árát a hagyományos meghajtáshoz képest.

A komp Argentína fővárosa Buenos Aires és Uruguay fővárosa, Montevideo között fog szolgálatot teljesíteni 2025-től.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.