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
auto
2024. 04. 19. péntek

ADAC: rengeteg gond van a villanyautók egyik akkumulátorával

elektromos autó

A német autóklub rendszeresen készít statisztikákat annak kapcsán, hogy mely autók mennyire megbízhatóak, hányszor riasztják az autómentőiket az adott típushoz, és mik a modell főbb, visszatérői hibái.

A legfrissebb felmérésük a villanyautók megbízhatóságát külön is vizsgálta.

Általános trendek

Az ADAC legfrissebb adatgyűjtésének eredményeit most hozták nyilvánosságra, és összesen 155 típus statisztikáit dolgozták fel az elemzés során. Minden adatot természetesen nem tudunk átemelni, de akit több részlet érdekel, itt megtalálja az eredeti cikket. A fő táblázatban arra hívnánk fel a figyelmet, hogy a bal felső sarok legördülő menüjét érdemes használni, hiszen ez méretkategóriákra osztja a típusokat, a kapott adatok pedig azt jelzik, hogy 1000 autóra hány hiba jut.

A jelenlegi gyűjtés a 2020-ban forgalomba helyezett autókkal ér véget, hiszen bármi ami újabb még túl friss, gyakorlatilag új autó a készítők szerint, a lista pedig egészen 2013-ig megy vissza. Az adatokból az jól látszik, hogy minél régebbi egy jármű, annál több vele a hiba, de azért nagy eltérések vannak abban, hogy mennyire nő meg a segélyhívások száma.

Forrás: ADAC

Így, pár példát kiragadva, a középkategóriába tartozó Audi A4 esetén a 2020-as autóknál 1000 kocsira 1,0 hiba jut, ám a régebbi, 2013-as modelleknél már 5,8 ez a szám, tehát közel hatszoros a szorzó. Ez azonban eléggé jónak számít, hiszen például a Mercedes C-osztály 0,8-ról indul, ám a 10 éves típusokra már 16,2 hiba jut. A listában kirívóan magas számokat láttunk a Ford S-Max viszonylag friss 5-7 éves példányainál, amelyek 20-42 közötti értéket mutatnak, az Opel Insignia is hasonló értékekkel hívja fel magára a figyelmet, de a Toyota RAV4, a Fiat Ducato, a Renault Master, a Ford Transit, vagy éppen a Smartok sem remekeltek.

A villanyautók kapcsán a típusnevek alapján csak három modellről tudjuk biztosan, hogy az adatok mögött csak elektromos verzió bújik meg.

A Renault Zoe 2020-as évjárata 3,3, a 2019-es 4,2, a 2018-as pedig 2,8 hibát mutat 1000 autónként. A Tesla Model 3 forgalmazása 2019-ben kezdődött meg Európában, és az akkor még fremonti gyártású autók átlagon felüli, 0,9-es adatot produkálnak, az egy évvel frissebb, 2020-as példányok sem mennek 1,1 fölé. Utóbbi típus kapcsán érdekes lesz a számok változását követni ahogy a következőévekben az autók öregszenek, illetve ahogy 2021-től fokozatosan a sanghaji gyár termékei érkeztek Európába. A Volkswagen ID.3-ból csak a 2020-as évjárat adatai vannak a statisztikában, hiszen annak az évnek a szeptemberében kezdték meg a kiszállításokat. Az eredmény kiemelkedően jó, 0,2 hiba 1000 autónként, a kérdés talán csak az, hogy mekkora a minta, de a német statisztika azt mutatja, hogy abban az évben 14,5 ezer talált gazdára a típusból az országban, ami teljesen összevethető a Model 3 15,2 ezres adatával.

Bíztató adatok

Az ADAC azt mondja, mivel az átlag német autó 10 éves, a villanyautók pedig ennél még jóval fiatalabbak, így egyelőre túl korai lenne messzemenő következtetéseket levonni, ám a 2020-as évjárat kapcsán azért beleástak kicsit az adatokba, hogy kiderüljön, hogyan néznek ki a tisztán elektromos modellek számai a belsőégésűekhez képest.

Forrás: ADAC

A nagy átlag 6,9 hiba 1000 autóra vetítve a belsőégésű motoros modelleknél, és 4,9 a villanyautóknál. Megnézték azonban a részleteket is, azaz, mely alkatrészek a leginkább hajlamosak megadni magukat.

Forrás: ADAC

Az indítóakkumulátorok egyértelműen az első helyen végeztek, ráadásul a 12 voltos, legtöbbször savas ólomakku ugyanannyiszor megy tönkre a meghajtás formájától függetlenül. Hogy a gumiabroncsok kapcsán miért ennyivel jobbak a villanyautók, arra a német autóklub szerint az lehet a magyarázat, hogy a felméréseik szerint a belsőégésű motorosok futásteljesítménye magasabb, magyarul több kilométert tesznek meg, így nagyobb az esély mondjuk egy defektre. Az mondjuk érdekes vizsgálati szempont lehetne, hogy az általában nehezebb elektromos modellek nem kapnak-e többször már gyárilag XL gumiverziót, amely talán ellenállóbb a kátyúknak is – de ez már csak a mi megjegyzésünk, adatokat erről nem közöltek.

A motorok és nagyfeszültségű akkumulátorok kapcsán az adatok szintén sokkal jobbak az elektromos járműveknél, amelyet az ADAC az egyszerűbb felépítéssel, kevesebb kopó, forgó alkatrésszel magyaráz. Volt még egy terület, a kulcsok, zárak problémái, ahol a jobbak voltak a villanyautók, ami elsőre meglepő lehet, ám a készítők szerint valószínűleg arról van szó, hogy ezeknél a típusoknál gyakoribb a Keyless Go kialakítás, ami érintésmentes elektronikus kulcsot takar, így az legtöbbször a sofőr zsebében, táskájában marad, és ritkább, hogy bent felejti az autóban.

Forrás: ADAC

Összeségében egyébként az autók legnagyobb hibaforrása az indítóakkumulátor, amely a mentések 43 százalékáért felelős, és mint kiderült, ez maghajtástól függetlenül igaz.

Címlapkép: ADAC / Bernhard Tschenscher

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.