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
auto
2024. 04. 20. szombat

Mégis lesz megfizethető napelemes villanyautó?

elektromos autó

A Lightyear koncepciója sokak képzeletét megfogta, hiszen ismét megígérte egy autógyártó azt, amit mindenki szeretne, de fizikai képtelenségnek tűnik. Egy olyan villanyautót terveztek, amely elvileg képes saját magát feltölteni a karosszériába integrált napelemek segítségével.

Ám pár hónappal ezelőtt úgy tűnt, a remények szertefoszlanak.

Újrakezdés

A Lightyear 1 a gyártó első terméke lett volna, ám alig egy hónappal a sorozatgyártás megkezdésének bejelentése után, idén januárban csődöt jelentettek. Persze ez a modell sosem lett volna tömegtermék, mivel darabja 250 ezer dollárba, 85 millió forintba került volna, ám az ötlet az volt, hogy sok más új gyártóhoz hasonlóan, egy drága, rétegmodellel keresnek annyi pénzt, ami elég lehet a későbbi olcsóbb típusok gyártásának megkezdéséhez. Ez az olcsóbb modell, a Lightyear 2, 2025-re volt tervezve, ára pedig a sokkal emészthetőbb 40 ezer dollár, 14 millió forint lett volna.

Most az Automobilwoche német szaklap számolt be arról, hogy információik szerint a márka mégis újra feltámadhat.

A Lightyear 0 prototípus. Fotó: www.troostwijkauctions.com

A csődeljárás alatt álló céget ugyanis idő közben az Audi egy volt beszerzési vezetője, Bernd Martens vezetésével átalakították, és egy kis csapat tovább folytatja a Lightyear 2 fejlesztését. Az ár és a céldátum változatlan. A lapnak maga Martens nyilatkozott, aki elmondta, hogy amikor 2022 decemberében csatlakozott a céghez, azonnal hozzákezdett a radikális átalakításhoz, és most már ismét a helyes irányba haladnak.

Martens idő közben már a vállalat felügyelőbizottságába váltott, onnan terelgeti a cég útját, és azt mondja, jelenleg is tárgyalnak a beszállítókkal, de hisz benne, hogy reális az eredetileg kitűzött cél.

Csődöt jelentett a Lightyear gyártója

A lap emlékeztet rá, hogy nem a Lightyear volt az egyetlen, hasonló koncepcióval elbukó vállalat. A német Sono Motors szintén hasonló tervekkel bírt, ám tavaly év végén már csak 29,5 millió euróval rendelkeztek, idén április 21-én pedig azonnali hatállyal felmondott a teljes felügyelőbizottság. Ezt a céget is egy beszerzési vezető, a Volvo Cars volt supply chain menedzsere vezette, és ők is eljutottak a sorozatgyártás kapujába a Sion nevű napelemes autóval, ám végül úgy döntöttek, hogy inkább a teherautókra utólag felszerelhető napelemes modulokra fókuszálnak. Állítólag azonban a Sono is bajban van, jelenleg vizsgálják miként tudnák a likviditást biztosítani, ellenkező esetben ugyanis 250-350 ember munkahelye kerül veszélybe.

Lemondott a napelemes autóról a Sono Motors

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.