PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 22. hétfő

Koppenhága 2030-ra kitilthatja a belsőégésű motorokat

Nem, nem elírás, nem az újautó eladásokról beszélünk, hanem arról, hogy azon gondolkoznak, hogy a város teljes területéről kitiltják a hagyományos autókat.

Ha még ez kicsit radikálisnak is tűnik, és vannak kételyeink, hogy végül megszavazzák-e, a B-terv is hasonló hatást érhet el.

Megszavazták… de nem végleges

Csütörtök este a koppenhágai városházán 100%-os támogatással ment át az a javaslat, hogy 2030-ra tiltsák ki a fosszilis üzemanyagokkal közlekedő járműveket a városból. Annyi kiegészítést azért a vita során elfogadtak, hogy tanulmányokat rendelnek annak vizsgálatára, hogy lehetséges-e ennek a gyakorlati kivitelezése. Ezeknek az év végéig kell megérkezniük.

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

A tanulmányok célja, hogy megvizsgáljak lehetséges-e megfelelő számú töltőpont kiépítése, illetve, hogy a társadalmi igazságosságnak is megfelel-e a terv, magyarul nem hozza-e a szegényebbeket tarthatatlan helyzetbe. Abban is egyetértettek a pártok és civil képviselők, hogy egy pontos ütemtervvel kell előállni, ám mindezekre csak a tanulmányok beérkezése után van lehetőség. Ám az év utolsó városházi ülésén dönteni akarnak.

A B-terv

A városban már jelenleg is vannak olyan környezetvédelmi zónák, ahová teherautók nem hajthatnak be. Így amennyiben a teljes tiltás nem megvalósítható, ennek mintájára létrehozhatnak olyan területeket, ahová csak zéró helyi károsanyag kibocsátású járművekkel lehet behajtani.

A városi fejlesztésekért felelős szóvivő szerint a fejlődés olyan gyors, hogy a szabályozás lemaradt, és ha nem tűznek ki ambiciózus célokat, akkor nem haladnak előre. A teherautó-mentes zónák példáját felhozva Rasmus Steenberger azt is hozzátette, hogy ez is jól mutatja, hogy már ma is vannak hasonló szabályozások, amelyek előírnak bizonyos követelményeket, így ez járható út lehet a fosszilis-mentes övezetekre nézve is. A gyakorlatban egyébként nem kizárt, hogy egy részleges tiltás is hasonló eredménnyel járhat, hiszen aki megteheti és amúgy is autót cserélne, az valószínűleg emiatt már csak elektromosban fog gondolkozni a következő hét évben.

A döntést a dán autóimportőrök szövetsége üdvözölte – ezen nem lepődünk meg, hiszen ez az autók cseréjének felgyorsulását hozhatja magával.

Forrás: bilimp.dk

A dán hivatalos statisztika szerint egyébként mostanra az újautó eladások 42 százaléka konnektoros autó, de Nyugat-Európa más országaihoz hasonlóan itt is a tisztán elektromos járművek előretörését látjuk. Arányuk 2022 áprilisában még csak 13, 2023 negyedik hónapjában viszont már 29 százalék volt, miközben a konnektoros hibridek aránya 17-ről 13 százalék alá csökkent.

Érdekes, hogy a dán statisztika a hagyományos hibrideket a hagyományos benzines és dízel autókkal veszi egy kalap alá – előbbiek eladásai 60-ról 49 százalékra esetek vissza, miközben a gázolajos autók továbbra is kevéssel 10 százalék alatt vannak. A hárommilliós dán autóflottában azonban még csak 240 ezer a konnektoros autók aránya, így még akkor is indokolt a tanulmányok elkészítése, ha a fővárosban valószínűleg jobb a tiszta üzemű járművek részesedése.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.