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
auto

Koppenhága 2030-ra kitilthatja a belsőégésű motorokat

elektromos autó
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

Nem, nem elírás, nem az újautó eladásokról beszélünk, hanem arról, hogy azon gondolkoznak, hogy a város teljes területéről kitiltják a hagyományos autókat.

Ha még ez kicsit radikálisnak is tűnik, és vannak kételyeink, hogy végül megszavazzák-e, a B-terv is hasonló hatást érhet el.

Megszavazták… de nem végleges

Csütörtök este a koppenhágai városházán 100%-os támogatással ment át az a javaslat, hogy 2030-ra tiltsák ki a fosszilis üzemanyagokkal közlekedő járműveket a városból. Annyi kiegészítést azért a vita során elfogadtak, hogy tanulmányokat rendelnek annak vizsgálatára, hogy lehetséges-e ennek a gyakorlati kivitelezése. Ezeknek az év végéig kell megérkezniük.

A tanulmányok célja, hogy megvizsgáljak lehetséges-e megfelelő számú töltőpont kiépítése, illetve, hogy a társadalmi igazságosságnak is megfelel-e a terv, magyarul nem hozza-e a szegényebbeket tarthatatlan helyzetbe. Abban is egyetértettek a pártok és civil képviselők, hogy egy pontos ütemtervvel kell előállni, ám mindezekre csak a tanulmányok beérkezése után van lehetőség. Ám az év utolsó városházi ülésén dönteni akarnak.

A B-terv

A városban már jelenleg is vannak olyan környezetvédelmi zónák, ahová teherautók nem hajthatnak be. Így amennyiben a teljes tiltás nem megvalósítható, ennek mintájára létrehozhatnak olyan területeket, ahová csak zéró helyi károsanyag kibocsátású járművekkel lehet behajtani.

A városi fejlesztésekért felelős szóvivő szerint a fejlődés olyan gyors, hogy a szabályozás lemaradt, és ha nem tűznek ki ambiciózus célokat, akkor nem haladnak előre. A teherautó-mentes zónák példáját felhozva Rasmus Steenberger azt is hozzátette, hogy ez is jól mutatja, hogy már ma is vannak hasonló szabályozások, amelyek előírnak bizonyos követelményeket, így ez járható út lehet a fosszilis-mentes övezetekre nézve is. A gyakorlatban egyébként nem kizárt, hogy egy részleges tiltás is hasonló eredménnyel járhat, hiszen aki megteheti és amúgy is autót cserélne, az valószínűleg emiatt már csak elektromosban fog gondolkozni a következő hét évben.

A döntést a dán autóimportőrök szövetsége üdvözölte – ezen nem lepődünk meg, hiszen ez az autók cseréjének felgyorsulását hozhatja magával.

Forrás: bilimp.dk

A dán hivatalos statisztika szerint egyébként mostanra az újautó eladások 42 százaléka konnektoros autó, de Nyugat-Európa más országaihoz hasonlóan itt is a tisztán elektromos járművek előretörését látjuk. Arányuk 2022 áprilisában még csak 13, 2023 negyedik hónapjában viszont már 29 százalék volt, miközben a konnektoros hibridek aránya 17-ről 13 százalék alá csökkent.

Érdekes, hogy a dán statisztika a hagyományos hibrideket a hagyományos benzines és dízel autókkal veszi egy kalap alá – előbbiek eladásai 60-ról 49 százalékra esetek vissza, miközben a gázolajos autók továbbra is kevéssel 10 százalék alatt vannak. A hárommilliós dán autóflottában azonban még csak 240 ezer a konnektoros autók aránya, így még akkor is indokolt a tanulmányok elkészítése, ha a fővárosban valószínűleg jobb a tiszta üzemű járművek részesedése.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.