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 A múlt hét végén a német Stern magazin leleplezőnek szánt anyagot közölt a Tesla német gyáráról, amelynek stábjába két riporterük épült be, hogy feltárja az ott tapasztalt visszásságokat. Egyelőre csak hivatalosan is lejelentett adatok kerültek napvilágra. Üzemzavarok, balesetek Az Automobilwoche összefoglalója alapján a riporterek 26, a hatóságok által üzemzavarnak minősített esetről számoltak be a gyár elmúlt másfél évéből, amelyek közül többről már mi is írtunk a múltban. Mint a cikkben közölt adatok többsége kapcsán, itt sem derül ki egyértelműen, hogy az esetek közül mennyi kapcsolódik az autógyártáshoz, és mennyi a folyamatos építkezésekhez, pedig a bontás érdekes lenne, hiszen a Giga Berlin területe egy állandó és folyamatos építkezés. Az első fázis főépülete még a teljes befejezése előtt megnyílt, ezután pedig felépült az akkugyár épülete, több kiszolgáló egység, logisztikai és vonatállomás, nemrég pedig megkezdődött a második fázis előkészítése is. A 26 esetből valószínűleg több is az építkezésekhez kapcsolódhat, mivel beszámolnak egy olyan esetről, amikor 50 liter dízel üzemanyag ömlött ki, valamint egy másikról is, amikor egy ideiglenes benzinkúton folyt ki 150 liter gázolaj. Az esetek között felsorolják a raklapok és kartondobozok tárolójában egy alvállalkozó által engedély nélkül létesített aprítóüzemet is, amelyben az elszállítás előtt feldarabolt hulladék gyulladt ki – ezt a tűzoltók csak 300 liter vízzel tudták eloltani. Tűz volt a Tesla berlini gyárának területén A gyártás során is történtek balesetek, így egy alkalommal 13 tonna alumínium ömlött ki az épületben, amelyet a feljegyzések szerint szakszerűen elszállítottak, de volt olyan eset is, amikor 15.000 liter lakk borult ki a festőüzemben. Időközben a hatóságok is nyilatkoztak már a leleplezésről, ám véleményük szerint az lenne inkább a meglepő, ha Brandenbrug legnagyobb ipari létesítményében, ahol 11 ezer ember dolgozik, nem történnének hasonló esetek, és az lenne aggasztó, ha nem lennének ezek kezelésére megfelelő védőberendezések és lépések. A hivatal szerint a talajminták alapján egyik üzemzavar sem okozott környezetkárosítást. Így a 15.000 liternyi, a helyi vízmű által enyhén vízveszélyes osztályba sorolt lakk sem került be a talajvízbe, és a tűz megfékezésére használt oltóanyag is csak alacsony mértékben volt jelen a talajmintákban. A brandenburgi miniszterelnök arról is beszélt, hogy a munkavédelmi ellenőreik rendszeresen, és előzetes bejelentés nélkül, más ipari létesítményekhez képest sokkal gyakrabban ellenőrzik a Tesla gyárát. Az üzemzavarok mellett a riporterek arról is beszámoltak, hogy másfél év alatt 247 alkalommal kellett orvost hívni a területre, ami az újság szerint háromszor annyi eset, mint amit az ingolstadti Audi gyár jelentett le. A hatóságok szerint azonban ezek közül, 2021 óta, mindössze hét balesetet minősítettek súlyosnak, amelyek közül háromban érintett az autógyár, négy pedig az építkezésen történt. Ezt szintén nem tartják kirívónak a létszámhoz és az üzem méretéhez viszonyítva. A német ügyészség vizsgálódik a Teslánál A Stern nyomozásából egyelőre nem derül ki, hogy a 247 esetből mennyi kapcsolódott az autógyártáshoz és mennyi a területen zajló építkezésekhez. Próbáltunk összehasonlítható adatokat találni más német autógyárakból, de fellelt jelentésekben egymillió ledolgozott órára jutó esetszámokat kommunikáltak a vállalatok, ilyen adatot azonban a Stern a Tesláról nem közölt. A német biztosítótársaságok szövetségének statisztikája alapján 2022-ben a német vállalkozásoknál 1000 munkavállalóra 21,09 jelentésköteles baleset jutott, ám iparágak szerint rendkívül nagyok lehetnek az eltérések. Az építőiparban például 45,51 az érték, míg a fa és fémiparban – és az autógyártás valószínűleg utóbbiba tartozhat – 30,41 a baleseti szám ezer főre vetítve. A Tesla 11 ezer alkalmazottjával számolva a 247 baleset 22,45-ös átlagot ad ki, ám ez a számítás sem teljesen korrekt, hiszen a vizsgált időszakban az amerikai autógyártó német üzeme nem végig ekkora létszámmal üzemelt, hanem folyamatosan növekedett. Baleset Berlinben – 15 ezer liter vegyszer ömlött ki a Tesla gyárában Hogy a baleseti adatok valóban kirívóak-e a Giga Berlinben, ahhoz a német autóiparban használatos mérőszámokkal összevethető adatot kellene látnunk, méghozzá olyat, amelybe nem keverik be a gyárépítés statisztikáit. Még ekkor is figyelembe kellene venni azonban, hogy egy új gyárról beszélünk, ahol 11 ezer embert kellett a nulláról betanítani – csodálkoznánk, hogy ha az adatok nem lennének magasabbak, mint egy évtizedek óta működő üzemben. A lap leleplezéseit követően egyelőre új hatósági vizsgálatokról nem tudunk, de egy politikai párt felvetette az üzem működési engedélyének visszavonását is. Indul a második fázis építése a Giga Berlinben Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!