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
auto
2024. 07. 20. szombat

Ilyen egy prémium autó, ha kínai: Voyah Free

2023. 10. 02 - Antalóczy Tibor - 0
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

A lengyelországi Łódźból hazafelé jövet kapóra jött, hogy a szlovákiai Nyitrán épp autókiállítást tartottak, ahol nem csak a Dongfeng teljes kínálata, de a cég prémium márkájának első tagja a Voyah Free is ki volt állítva. Nem kérdés, hogy közel 6 óra vezetés után megálltam, hogy picit megnézhessem az autókat.

A Dongfeng és a Voyah az egyik csarnok szinte teljes egészét elfoglalta, és a külső helyszíneken elérhető érdekes programok ellenére meglepően sokan érdeklődtek a többnyire belsőégésű motorral szerelt járművek iránt.

Dongfeng T5 EVO EV

A Dongfeng kínálatában nem könnyű eligazodni. A néhány éve Magyarországon is árult Seres 3 modellnek már nyoma sincs, most a T5 EVO a húzó név. Az autók hátulján az ellenség megtévesztése végett szerepel még egy Forthing felirat is, ami a kínai gyár egy frissen kitalált almárkája.

Ebből a mutatós típusból létezik tisztán elektromos meghajtású változat is T5 EVO EV néven, aminek a fekete ugyan nem áll igazán jól, de így is érdekes darab. Az autóról elsőre valószínűleg nem tűnik fel, de nem a Nissan Leaffel és a Kia e-Niroval van egy méretkategóriában, hanem inkább a Volkswagen ID.4-gyel és a Škoda Enyaq-kal. A 85,9 kWh-s NMC akkuval szerelt autó 4,565 m hosszú, 1,86 m széles és 1,68 m magas. Saját tömege a nagy akkunak köszönhetően nem kevés, 25 kilóval meghaladja a 2 tonnát.

Az autó a méretkategóriájának megfelelően bőséges, 480 literes csomagtartót kínál, de az orrában nincs extra tárolórekesz. A töltés CCS csatlakozója viszont előre került.

De a Dongfeng T5 EVO EV (DFM Forthing Friday) nem is a külseje és mérete, hanem a beltere miatt érdekes. Az egyszerre sportos és elegáns belső tér a fekete műbőr ülésekkel és a sárga kiemelésekkel rendkívül látványos. A prémium érzetet a világító csillagokkal díszített üvegtető is erősíti.

A műszerfalra feltett kijelző panel a mai kor divatjának megfelelően lett kialakítva, és a kerek légbeömlők is gyakoriak az egyik német márka villanyautóiban, mint ahogy a tárolórekesz ajtajaként kétfelé nyíló könyöklő is. Pozitívum, hogy gondoltak azokra, akik a beépített navigáció ellenére feltennék a telefonjukat a műszerfalra. A két középső légbeömlő közé nekik egy rögzítési pontot is kialakítottak a telefontartó számára. A pluszpont jár a szemüvegtartóért is.

Az első ülések természetesen fűthetőek, de az már kevésbé szokványos ebben a kategóriában, hogy szellőztetés és masszázs funkció is elérhető. Ez utóbbi kettőt érdekes módon csak a sofőr számára kínálja az autó.

A hátsó üléssor bőséges lábteret kínál, a lehajtható könyöklőben pedig természetesen ott az elmaradhatatlan pohártartó.

Az infotainment rendszer meglepően fürge és könnyen áttekinthető, miközben rengeteg beállítási lehetőséget kínál. A Dongfeng T5 EVO EV kínál V2L funkciót is, így kempingezéskor vagy áramszünet idején a méretes akkumulátor energiáját megcsapolva üzemeltethetők a legfontosabb elektromos berendezések.

A hatótáv kijelzésre az autó három opciót is kínál. A Kínában szabványos CLTC mellett meg tudja jeleníteni WLTP-ben (itt WLTC) és adaptív módon is. Ez utóbbi valószínűleg az előző km-ek fogyasztása alapján számolja a hatótávot. A kiállított autó 54%-os töltöttség mellett CLTC-ben 340, WLTP-ben 278, adaptív esetén pedig 118 km-t írt ki. Az autó Csehországból autópályán jött a helyszínre 110-120-as tempóval, így valószínűleg annak a szakasznak a fogyasztása alapján számolja a még megtehető km-t.

A Dongfeng T5 EVO EV ára méretének és tudásának megfelelően viszonylag magas, 21,971 millió forint.

Voyah Free

A Dongfeng importőr értékesítési vezetője és egyben résztulajdonosa szerint egyelőre a kínai márkák számára nagyobb lehetőség van a hagyományos autók terén. A villanyautók importja ugyanis még aránytalanul drága. Nem csak a szállítás sokkal költségesebb a veszélyesnek számító akku miatt, de az energiatároló egység miatt fizetendő környezetvédelmi díj is jóval magasabb. Az olcsóbb autók árát ezek a tételek a vámmal együtt könnyen meg is duplázhatják anélkül, hogy azon az importőr egy fillért is keresne. Ugyanezek a hagyományos autóknál jóval alacsonyabb tételek, így érthető, hogy a Dongfeng régiós (Csehország, Szlovákia, Magyarország) kínálatában is miért vannak többségben a hagyományos meghajtású modellek.

A prémium autók árában ezek a tételek jóval kisebb részarányt képviselnek, így sokkal könnyebb azokat elrejteni a vételárban. Ezért is kezdték el a Dongfeng prémium márkájának, a Voyahnak az importját. Az első típus, ami megérkezett a Voyah Free modell, ami egy felsőkategóriás SUV a Mercedes EQE SUV illetve a BMW iX méretkategóriájából. Bár az ember tudja, hogy ez egy méretes autó, a formája és az arányai ezt élőben elég jól leplezik. Sokkal inkább tűnik egy kicsit nagyra nőtt kombinak, mint annak a tanknak, ami valójában.

A 4,9 méter hosszú autó 1,645 méter magas és 1,95 méter széles (tükrök nélkül). A tengelytávja 2,96 méter, ami tágas utastér kialakítását teszi lehetővé még úgy is, hogy az autó orra villanyautó létére nagyon hosszú.

A méreteit egyébként a malomkerék felnik árulják el igazán.

Az autó orrán lévő tradicionális hűtőrács tetején végighúzódó menetfény ma már nem ritkaság, de a Voyah Free-n még a logo is világít. Az biztos, hogy egy ilyen autóval nem lesz könnyű észrevétlenül elvegyülni a forgalomban. A karosszériába simuló kilincs sem nagy újdonság már manapság, de a tervezők ide is elrejtették a márka logóját, hogy szokják az európai szemek.

A Voyah Free csomagtartója ránézésre is gigantikus, a paraméterek alapján pedig az is tudható, hogy 560 literes. Lehajtott ülésekkel 1320 liternyi csomagot is képes elnyelni. Nagyon adná magát, hogy a padló alá is lehessen pakolni, de a kiállított példányon ezt az elemet nem tudtam felemelni. A csomagtérajtó természetesen motoros, és a nyitási magassága akár a menüből is beállítható.

De nem ez az egyetlen rakodóhely az autóban. Egy méretes rekeszt a hosszú orr részben is ki tudtak alakítani, ahova nem csak a kábelek, de akár kisebb csomagok is kényelmesen elférnek.

Az autó belül látványosan kínál mindent, amit az elmúlt 15 évben a prémium autógyártók ebben a kategóriában felvonultattak, megspékelve némi technikával, amit a klasszikus gyártók is csak kóstolgatnak. A beltér színválasztása kimondottan merész, de talán még így is jobb, mint a sajtófotókon látható kék. Norvégiában fekete-kék és világosbarna belsővel is rendelhető. Mindegyik esetén vegán bőr borítja az utastér jelentős részét.

Az utastérben nem csak a kormány miatt lehet enyhe Mercedes utánérzésünk, de az ablakemelők és a csomagtérnyitó gombok is olyanok, mintha egy korábbi generációs Merciből vették volna át. Még a piktogramok is pontosan azonosak. Persze az ülésállítás nem az ajtóra, hanem az autók többségénél megszokott helyre, az ülés oldalára került.

Az irányválasztó kart viszont nem a kormányon, hanem a két első ülés között kell keresni, pedig ha valamit, akkor ezt jobb lett volna lemásolni a németektől. Vagy a Teslától (akik a németektől másolták). Ez utóbbi cégtől elleshették volna a Start/Stop gomb elhagyásának művészetét is.

Viszont a Voyah Free olyat is tud, amit egyik prémium vetélytársa sem: a teljes műszerfal magasságát képes változtatni. A magas és alacsony állások között alig néhány centi a különbség, de jól el lehet vele kápráztatni az utastársakat.

Ugyanígy gombnyomásra elopálosítható az elektrokróm napfénytető.

A műszerfal három képernyőjén elérhető rengeteg beállítási lehetőségen meg sem próbálok végigmenni. Tényleg minden beállítható. A kezelőfelület nagyon gyors és intuitív, azt leszámítva, hogy a középső és az utas oldali képernyő között a tartalmat miként lehet váltani vagy kezelni. Az autóban töltött néhány perc alatt ezt nem sikerült kiismerni. Az mindenképpen szimpatikus, hogy nem próbáltak teljesen egyedi UI elemeket tervezni, inkább a mobiltelefonokról ma már mindenki számára ismerős kezelőelemekkel operáltak.

Az autó legnagyobb hibája az importőr elmondása szerint az országúti fény automatikus kapcsolásának teljes hiánya. Pedig egy ilyen kategóriájú autóban nem csak annak, de LED mátrix fényszórónak is lennie kellene. Ezt a hiányosságot némileg pótolja a beépített éjjellátó rendszer, de lássuk be, a kettő nem pont ugyanazt az eredményt adja.

A második üléssor nem szűk, de az autó méretét figyelembe véve nem is túl nagy. Egy rövidebb orr esetén valószínűleg több hely maradna itt is. Az utasteret a gyártó leírása szerint aktív zajkioltás teszi csendesebbé, amit persze egy csarnokban álló autón nem tudtunk kipróbálni.

A Voyah Free 106 kWh-s akkumulátorral van szerelve, és a 360 kW-os (750 Nm) kétmotoros rendszer mind a négy keréknek meghajtást biztosít, így a specifikáció szerint álló helyzetből a százas tempót 4,7 mp alatt képes elérni. A kínai CLTC szabvány szerinti 605 km-es hatótávot a WLTP szabványba átszámítva 500+ km-t ad meg a gyártó. Az autó listaára kereken 38 millió forint, ami méretéhez és tudásához képest nem is tűnik magas összegnek.

Természetesen ha lehetőség nyílik rá, akkor később igyekszünk a két autót a szokásos részletességgel mozgásban is kipróbálni.

Beültünk a lengyelek első villanyautójába

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.