PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 27. szombat

Kiderült hány csalódott amerikai vesz villanyautó után újra benzinest

elektromos autó piac

Az S&P Global évek óta követi a márkahűség alakulását az amerikai autópiacon, és egy ideje már azt is feljegyzik, mennyire jellemző az, hogy a belsőégésű motoros autó tulajdonosa újra ilyet, a villanyautós pedig újra elektromos járművet vásárol.

A legfrissebb, 2023 félévi adatok nagyon érdekes eredményeket mutatnak.

Apróbetűs

Mielőtt megmutatjuk a számokat, tisztázzunk pár, a statisztika kapcsán használt alapfogalmat, illetve módszertant.

A diagrammok nagy része az ún. RTM azaz return to market autóvásárlókat követi, akik új autót vásárolnak vagy azért, mert lecserélik a régit, vagy azért, mert bővül a családi flotta. Néhány adatsornál azonban majd megmutatják azt is, hogyan döntenek azok, akik meglévő villanyautójukat adják el, vajon ők mit választanak helyette. Ez egy fontos részlet, és kiemeljük majd, ha utóbbiról van szó.

Egy másik fontos elem, ami magyarázatra szorul, az autómárkák szétválasztása mainstream és luxury kategóriákra. Az amerikai autóiparban ez a szokásos felosztás az olcsóbb és a drágább autók között, és ugyan tudjuk, hogy sokakat irritál, ha a Tesla és a luxus szavak egy mondatban szerepelnek, de az adatsorok kedvéért most tegyék félre ellenérzéseiket, mivel it pusztán az árkategóriákról van szó. Talán a prémium árazású szerencsésebb kifejezés lenne, de ez van.

Fontos még megjegyezni, hogy nem egy közvéleménykutatásról, mit vennél, ha típusról kérdésekről van szó, hanem az S&P adatgyűjtői olyan amerikai háztartásokat kerestek fel, akik új autót vásároltak, és náluk néztek szét a garázsban, hogy mire esett a választás. Tehát ezek konkrét vásárlások adatai.

Általános trendek

Az összevont, a hajtásláncot figyelmen kívül hagyó márkahűség tekintetében az az általános megállapítás, hogy a trendek évek óta egy irányba mutatnak, az emberek egyre kevésbé ragaszkodnak egy adott gyártóhoz. Bár a számok némileg emelkedtek az egy évvel ezelőtti mélyponthoz képest, még mindig 50 százaléknál járunk csak (kék vonal), tehát a vásárlók fele hű egy márkához. A kutatók azt is megfigyelték, hogy a márkahűség többé-kevésbé együtt mozog a gyártók raktárkészleteinek mértékével (sárga vonal). Ha kedvencük nincs raktáron, az amerikaiak hajlamosabbak váltani, mint várni.

A márkahűséget ennél részletesebben, márkák szintjén is megvizsgálták, a fent már említett normál és prémium (luxus) árkategóriákban. Ráadásul rögtön két-két adatsort is kapunk – az egyik a szokásos év-év összehasonlítás, ám itt az elmozdulás többnyire kisebb. A másik grafikon-pár viszont a pandémia előtti utolsó békeévet, 2019-et mutatja, 2023-hoz viszonyítva – ez már jóval mozgalmasabb ábra.

Az olcsóbb, normál besorolású márkáknál év-év összehasonlításban nem látunk hatalmas elmozdulásokat. A Ford, a Chevrolet, a Subaru, a Toyota és a Nissan valamivel az 51 százalékos kategóriaátlag felett vannak, és számaik 0,5-3 százalékpont közötti mértékben mozogtak az elmúlt 12 hónap alatt.

A négyéves grafikon már jóval beszédesebb. A Stellantishoz tartozó, főleg pickupjairól ismert RAM, a Honda, a Toyota és a Volkswagen a legnagyobb vesztesek, a Fiatnál pedig gyakorlatilag nem is beszélhetünk márkahűségről. Ezzel szemben a GM-hez tartozó GMC, Buick, valamint a Stellantis Dodge márkája, illetve a Mazda és a Mitsubishi erősíteni tudták ügyfeleik lojalitását.

A prémium kategóriában is elvégezték ugyanezt a felmérést, és általánosságban az látszik, hogy, év-év összehasonlításban egy hajszállal, de még gyengébb, valamivel 50 százalék alatti csak a márkahűség a drágább autóknál. A kivétel, ahogy az elmúlt években, úgy most is a Tesla, amely még növelte is ügyfelei elégedettségét: a Teslások több, mint kétharmada ismét a márka autóját választotta.

A 2019-es adatokkal összevetve a Jaguar, a Ford prémium márkája a Lincoln, a BMW, a Mercedes-Benz és a Porsche voltak a legnagyobb vesztesek, vásárlóiknak már több, mint a fele márkát váltott a következő autó beszerzésekor. A nyertesek listáján az előbbi 6-12 százalékos visszaesésekhez képest szerényebb javulást mutattak a legjobban teljesítők is. Az Alfa stagnált, a Volvo egy hajszálnyit, a Maserati és a Hyundai-Kia csoporthoz tartozó Genesis ennél valamivel többet javultak, de így is csak 30 százalék körül vannak. Az igazi nyertes itt is a Tesla, amely négy év alatt, az eleve magas 60 százalék körüli eredményét 10 százalékponttal növelte.

Végül az általános trendek között nézzük még meg a legnépszerűbb ismétlők listáját, típusonként, az elmúlt fél évben, havi bontásban. Azaz, az adott modell tulajdonosai közül hányan választották ismét ugyanazt a típust csere, vagy második autónak.

Villanyautók

Az amerikai autópiacon a villanyautók még csak 8 százalék körüli részesedést tudhatnak magukénak, ami fele az európai és harmada a kínai számoknak. Ez a szám ráadásul tavaly év közepén még csak 5 százalék körül járt, így nem csoda, hogy a teljes autóflotta tekintetében mindössze 1 százalékról, 2,6 millió elektromos autóról beszélünk. Van még hova fejlődni.

Ennek fényében különösen fontos az a kérdés, hogy azok, akik már váltottak, mennyire elégedettek a választásukkal. Ha visszatérnek az autópiacra, hogy kocsit cseréljenek, vagy bővítsék a család flottáját, vajon ismét villanyautót választanak majd?

A következő két grafikon 2023 júliusig bezárólag gyűjtött adatokkal dolgozik. Az első ábra azt mutatja, hogy míg négy évvel ezelőtt még csak a villanyautósok fele választott ismét tisztán elektromos járművet, most már több, mint kétharmaduk így tett. Ennél még mindig magasabb a benzines vásárlók hűsége a kőolajszármazékhoz, de négy év alatt is jól látható a 10 százalékpontos gyengülés. A dízel és hibrid tulajok váltanak legkönnyebben meghajtást, csak harmaduk választ ismét hasonlóan működő autót.

Ám ezek a számok így elfednek egy elég fontos részletet:  nagyon nem mindegy, hogy jelenlegi kocsijuk egy Tesla, vagy valami más. Ha előbbi, akkor 76 százalékuk ismét elektromos autót vesz, annyira meggyőzte a villanyautózás – és az érték még csak 50 százalék körül volt négy éve. Ha viszont más gyártó villanyautóját hajtják, akkor mindössze 52 százalékuk vett ismét elektromos modellt. 2021-ben még nagyon együtt mozogtak ezek a görbék, de – bár folyamatosan azt halljuk, hogy a versenytársak újabb és újabb modelljei mennyire nagy konkurenciát jelentenek a Teslának –  az olló az elmúlt két évben nyílt ennyire szét. Ha tippelnünk kellene, a Supercharger hálózat és az alternatívák közötti hatalmas, különösen a megbízhatóság terén tapasztalható különbség lehet az egyik fő oka, amiért ennyire nagy az eltérés az amerikai villanyautósok között.

Az alábbi grafikon még egy szempontból mélyebbre ás az adatokban, ugyanis a villanyautósok átlagosan mérhető hűségét az elektronok iránt szétbontja két kategóriára: a sárga vonal mutatja azokat, akik lecserélték megunt villanyautójukat, míg a kék azokat, akik második, vagy harmadik autót vásároltak, de az eredeti elektromos modellt megtartották. A különbség nem számottevő.

A következő bontás 2023 második negyedévében, márkánként megy, és azt vizsgálja, hogy a villanyautó tulajdonosok, a következő vásárlásnál ismét elektromos autót választottak-e. Tehát itt nem biztos, hogy ugyanazt a márkát vették újra, de maradtak az elektromos meghajtásnál. A sárga vonal azt jelzi, hány százalék tett így, a kék oszlopok pedig a minta méretét mutatják. Utóbbinál a kisebb számokból nyert adatokat érdemes kicsit óvatosan kezelni.

Az olcsóbb márkákkal kezdve meglepő a Honda előkelő helye, de az S&P magyarázata szerint ez elsősorban a már nem forgalmazott, de korábban népszerű Clarity Electric modellnek köszönhető. Az 50 százalékos átlag felett van a Nissan, a Mini, a Chevrolet, a Hyundai és a Fiat, ellenben a Volkswagen, a Kia, a Toyota, a Ford és a Subaru ügyfeleinek többsége nem lett a villanyautók rabja az első vásárlás után. Utóbbi két márkánál a tulajok kétharmada visszaváltott a benzinesre.

Mivel a Tesla az elmúlt években az amerikai villanyautó piac 60-80 százalékát birtokolta, így ebből a márkából van a legnagyobb minta prémium kategórián belül. Így elég megbízhatónak tűnik az a szám, amely szerint a márka vásárlóinak 76,7 százaléka ismét villanyautót választott, amikor valaki a háztartásban autót cserélt, vagy bővült a család flottája. Hasonlóan jól szerepelt a Rivian is a felmérésben. Ezután azonban hatalmas szakadék következik.

A Genesis, a Mercedes, a Jaguar, a Lucid és a Polestar legalább még 50-60 százalék között van, azaz tulajdonosaikat nem riasztották el a villanyautózástól, az Audi, a Volvo, a BMW, a Cadillac és a Porsche azonban már inkább arra sarkallta vevőit, hogy a következő alkalommal térjenek vissza a belsőégésű motorokhoz.

 

Végre most már ártól függetlenül, közös listán, azt is megvizsgálták, azok közül akik ismét villanyautót választottak, mennyien vették másodszorra is ugyanazt a márkát.

A listát, némi csökkenéssel, de ismét a Tesla vezeti, a márka vevőinek 90 százaléka hű maradt Elon Musk villanyautóihoz. A Rivian ebben a  felmérésben is jól tartja magát, és mivel nem sokkal ezelőttig csak egy modellt, egy pickupot kínált, az eredményt talán negatívan befolyásolta, hogy az elégedett vevőnek sokszor nem is volt más választása, mint, hogy márkát váltson, ha mondjuk második autónak nem egy platóst akart.

A Mercedes, a Volvo és a BMW annak örülhet, hogy nőtt azok száma, akik a második villanyautó vásárlásánál márkán belül maradtak – de a bajoroknál így is csak 50 százalékot mértek. A többiek viszont nem tudták meggyőzni tulajdonosaikat, ha a villanyautóktól nem is pártoltak el, a Hyundai, a Kia, a Ford, és a Nissan tulajdonosok nagyobb része márkát váltott a következő autónál. A Chevrolet, a Toyota, a Volkswagen és a Porsche vásárlóinak viszont csak harmada vette ismét ugyanannak a márkának a villanyautóját, kétharmaduk csapatot váltott. A listát döbbenetesen rossz eredménnyel, és nagy zuhanással a Polestar zárja, a márka tulajdonosainak 95 százaléka máshol kereste az üdvösséget. Ahogy a Riviannál, úgy itt is valamelyest magyarázatot adhat az, hogy a gyártó csak egyetlen rétegmodellt forgalmaz, és második autónak lehet más jellegű kocsi kellett a családba. Talán a Polestar 3 és 4 változtat majd ezen jövőre.

Végül pár konkrét típusnál megvizsgálták azt is, mire váltott az, aki elpártolt a modelltől. Itt 2023 áprilisi gyűjtéssel dolgozunk.

Az újabb autót vásárló Chevy Bolt tulajdonosok 75 százaléka maradt a villanyautóknál, ám közel ötödük visszatért egy benzinesre. Fontos megjegyezni, hogy ez sem kizárólag azt jelenti, hogy valaki a Boltot cserélte le, az is benne van a számokban, amikor a Bolt tulaj egy második kocsit vett vagy cserélt a családban. A Nissan Leaf a vásárlók kétharmadát győzte meg a villanyautózásról, az ID.4 esetén ez 58 százalék, a Mach-E és az E-Tron pedig kb. a tulajok felét tette villanyautó hívővé. Érdekes megfigyelni, hogy bár elsőre azt gondolnánk, a villanyautó után a hibrid az első lépcső vissza, ezt a meghajtást csak 5-10 százalék választotta.

Az összes villanyautós tekintetében elmondható, hogy akik már elektromos modellre váltottak, 70 százalékban maradtak a villanyhajtásnál a következő vásárláskor is, tehát nincs arról szó, hogy bepalizott tömegek váltanak vissza villanyautókról benzinesekre.

Ugyanennél az öt típusnál megvizsgálták azt is, hogy ha a következő autó is tisztán elektromos lett, akkor melyik márkát választották. Itt az a trend látszik, hogy első helyen mindig a már egyszer bevált márka áll, tehát a Bolt tulajdonos, ismét elektromos Chevroletet, a Mach-E vásárló ismét elektromos Fordot, és így tovább, választ. Ha mégis elhagyják a márkájukat, akkor második helyen mindegyik esetben a Tesla áll, 14-30 százalék közötti eredménnyel.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.