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 A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legfrissebb elemzése arra jutott, hogy a bolygó egészét tekintve 2025-ben érheti el a csúcsot a károsanyag kibocsátás, utána pedig csökkenni kezdenek az értékek, ha maradnak a mostani trendek és becslések. Az évtized végére megtízszereződik a villanyautók mai száma. Van remény Bár a szkeptikusok gyakran mutogatnak a kínai és német szénerőművekre, a Facebook-tudósok feltételezéseivel szemben az IEA adatai azt mutatják, hogy évek óta sokkal nagyobb összeget költ a világ a megújuló energiák telepítésére, mint fosszilis beruházásokba – és az olló egyre jobban nyílik. Hány ezer milliárd dollárt költ a világ megújulókra (zöld) és új fosszilis kapacitásra (barna). Forrás: IEA. Az elemzők azt mondják, hogy a globális energiaválság felgyorsította ezeket a folyamatokat, és a zöld átállás már nem csak a klímacélok eléréséről szól, de az energiafüggetlenség elérésére ad lehetőséget, főleg a fosszilis üzemanyagok importjára szoruló országok számára. Ráadásul anyagilag is egyre jobban megéri. A világ különböző kormányainak 2022-ben összesen 900 milliárd dollárjába került, hogy valamennyire megóvják a polgáraikat az elszabaduló energiaáraktól. Azonban nem egyformán fejlődnek ígéretesen a zöld energia forrásai, a szélenergia előtt például komoly kihívások vannak, mivel az ellátási lánc nyomás alá került. De van pár mérőszám, ami jól mutatja, az átállás sebességét. 2023-ban 500 GW megújulót telepítenek a világon, csak napelemekre napi (!) 1 milliárd dollárt költünk. A fentiek alapján úgy gondolhatnánk minden rendben van, de a szomorú prognózis az, hogy bár ezek a fejlemények fenntartják a reményt, de ez még nem elég ahhoz, hogy az évszázad végére ne emelkedjen a hőmérséklet több mint 2,4 fokkal az ipari forradalom előtti időkhöz képest. Jelenleg már ennek a felénél járunk. A gázfelhasználás alakulása régiónként a jelenlegi állami vállalások alapján. Világoskék: Kína, sötétkék: fejlett országok, zöld: fejlődő országok. Forrás: IEA Az olajfelhasználás alakulása régiónként a jelenlegi állami vállalások alapján. Világoskék: Kína, sötétkék: fejlett országok, zöld: fejlődő országok. Forrás: IEA A szénfelhasználás alakulása régiónként a jelenlegi állami vállalások alapján. Világoskék: Kína, sötétkék: fejlett országok, zöld: fejlődő országok. Forrás: IEA A kitűzött 1,5 fokos szint egyik legnagyobb akadálya, hogy bár a fosszilis energiahordozók által okozott kibocsátás az évtized közepén tetőzhet, és 2030-ra felhasználásuk is eléri a tetőpontját, a csökkenés ezután rendkívül lassúnak ígérkezik, ha nem gyorsítunk tovább az átállás tempóján. Az olaj, a szén és a gáz részesedése a világ energiatermelésében régóta 80 százalék körül mozog, de még a változás jelenlegi tempója mellett is csak 73 százalékra fog mérséklődni az évtized végére. A gyártási kapacitás egyébként meglesz ehhez, az előrejelzések szerint 2030-ra akár évi 1200 GW napelemet is gyárthatunk, de a telepítési ütemet ez nem fogja elérni. Új napelemkapacitások a jelenlegi állami vállalások alapján. Forrás: IEA A villanyautók segítenek Az IEA anyaga szerint ma a világ lakosságának 90 százaléka szennyezett levegőt szív, a települések levegőminőségének javulását pedig a villanyautók terjedése segítheti elő. Az átállás pedig igen jól halad. Míg 2020-ban minden 25 eladott autóból mindössze egy volt elektromos, idén ez az arány globálisan ötre javulhat. Az Egyesült Államokban a Biden kabinet IRA programja gyorsítja az átállást, ezért ez ügynökség most úgy látja, 2030-ban már ott is 50 százalékos lehet a villanyautók aránya az eladásokban. A villanyautók eladási számának alakulása a jelenlegi állami vállalások alapján. Forrás: IEA Ázsiában az utakon lévő két és háromkerekűek 60 százaléka már tisztán elektromos lehet, Brazíliában pedig a bioüzemanyagok segíthetik az értékek csökkenését. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZW5lcmdpYSZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVuZXJnaWEmdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTEtZW5lcmdpYS0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvdmlsbGFueWF0b3Nva2h1LW5vdi0xMzAweDYwMC0xLWVuZXJnaWEtMjAyNC0xMS0wOC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!