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
auto
2024. 05. 07. kedd

Akár el is hagyhatja Svédországot a Tesla

elektromos autó

Nagyjából két hete áll a bál a Tesla körül Svédországban, és egyelőre nem látszik, hogyan rendeződhet a konfliktus.

Most már nem csak a Teslát, 50 ezer ügyfelét is büntetik a szakszervezetek.

Vágni lehet a feszültséget

A közösségi média helyi felhasználóinak bejegyzéseit és a svéd lapok írásait böngészve egyelőre csak az látszik, hogy egyre durvul a hangnem a szakszervezet részéről, illetve a két oldal szurkolótáborai között, az autógyártó viszont hallgat, nem a nyilvánosságon keresztül kommunikál.

Az IF Metal autóipari szakszervezet két hete hirdetett sztrájkot a Tesla ellen, mivel az autógyártó nem hajlandó kollektív szerződést kötni velük. Az eset furcsasága az, hogy ugyanakkor a megmenteni kívánt 120-130 dolgozóból mindössze hatan, más híradások szerint pár tucatnyian csatlakoztak a munkabeszüntetéshez, a többiek dolgoznak, vagy legalábbis dolgozni szeretnének.

Ez a helyzet azonban csak felbőszítette a szakszervezetet, amely tovább eszkalálta a szituációt. Felkérték ugyanis Svédország számos más szakszervezetét, hogy szolidaritásból támogassák őket.

Elsőnek a kikötői dolgozók csatlakoztak, akik kezdetben négy teherkikötőben, november 17-től viszont már sehol nem hajlandóak kirakodni az autógyártó szállítmányait a hajókról, amelyek nem tudják elhagyni a területet, mert azt blokád alá helyezik.

Ugyaneddig adott haladékot a villanyszerelők szakszervezete, pár nap múlva már sem a márka szervizeit, szalonjait, sem a töltőit nem fogják ellátni, ha valami elromlik senki nem lesz ki megjavítja. Hasonlóan döntöttek a fényezőműhelyek és a független szervizek szakszervezetei is, így jelenleg sem a meghibásodott, sem a balesetet szenvedett autókat nem lehet az országban megjavíttatni.

Szolidaritást vállalt a postások szakszervezete is, így november 20-tól a Tesla nem kap az országban leveleket, küldeményeket, és a takarítók szakszervezete is csatlakozott, így ők sem dolgoznak az autógyártónak.

Az interneten kering egy kép egy olyan nyomtatott médiában megjelent interjúról, amiben a szakszervezetek szövetségének elnöke azzal fenyegetőzik, hogy ha kell elzárják az áramot, a vizet és az internetet is az autógyártó boltjaiban és szervizeiben – de ennek digitális változatát nem találtuk, így megerősíteni nem tudjuk.

Olyan szép kereskedésed van, kár lenne, ha baja esne

A szakszervezeti akció kiváltó oka hivatalosan az, hogy a Tesla nem hajlandó aláírni kollektív szerződést velük, pedig az országban a munkáltatók 90 százaléka így tett. Az állami szféra egyébként kicsit felfelé húzza ezt a számot, a magáncégeknél a munkatársak 80 százalékát fedi le ilyen egyezség.

A szakszervezet kommunikációja szerint, ha a Tesla Svédországban akar működni, akkor el kell fogadnia a helyi törvényeket játékszabályokat. Kritikusok viszont kiemelik, hogy ez egy ferdítése a valóságnak, hiszen a szakszervezeti tagság, illetve a kollektív szerződések aláírása nem kötelező, hanem önkéntes, és ha kisebbségben is, de vannak cégek, akik nem élnek ezzel a lehetőséggel. Mégsem bojkottálják őket országosan.

Megfigyelők szerint a Tesla alapvetően két okból kezdett szemet szúrni. Egyrészt a cég vezetője, Elon Musk az utóbbi időben a baloldali pártok és mozgalmak célkeresztjébe került a világon, és egyes számú közellenségnek kiáltották ki. Másrészt a Model Y az ország autóeladásainak élén áll, miközben a cég nem állt be a sorba, így a kialakult rend felborulását veszélyezteti. Utóbbi kapcsán nem is titkolja a szakszervezet, hogy attól tart, ha a Tesla megteheti, hogy átlépi őket, akkor mi akadályozza meg mondjuk a Volvót, hogy hasonlóan cselekedjen.

Lesz megoldás?

A szakszervezetek szövetségének elnöke több interjúban egyértelművé tette, hogy szerinte a Teslának két választása van:

vagy elfogadja a követeléseiket, vagy elhagyja az országot.

Az autógyártó nem nagyon nyilatkozik az ügyben, az ügyfeleket igyekeznek biztosítani, hogy saját szervizeikkel és mobil szervizautóikkal ellátnak mindenkit, az új járműveket pedig norvég kikötőkön át kamionnal szállítják le tulajdonosaiknak. Utóbbi gyakorlat kapcsán viszont probléma lehet, hogy a legnagyobb norvég szakszervezet már jelezte, fontolgatják, hogy csatlakoznak a sztrájkhoz, ha az országukon át próbálja meg a gyártó kikerülni a blokádot.

A kompromisszum elérését nehezíti, hogy mindkét oldal esetében jóval több forog kockán, mint annak a 130 munkavállalónak a kérdése, akik nagyobb része nem is lépett be a szakszervezetbe, és a jelek szerint nem is nagyon akarna sztrájkolni.

A szakszervezet teljesen beleállt a témába, és olyan hangvételű nyilatkozatokat tesz, illetve partnerei révén olyan erejű fellépést szervezett meg, amiből kihátrálni csak hatalmas arcvesztéssel lehetne. Arról nem is beszélve, hogy saját maguk dobták be a köztudatba, hogy ha a Teslát nem kényszerítik rá, hogy kapituláljon, akkor követni fogja számos nagy cég.

A Tesla oldaláról is elvi kérdésről, és más országokra túlnyúló jelentőségről beszélhetünk. Amerikában és Németországban is évek óta próbálkozik a szakszervezet, hogy bejusson a cég gyáraiba, de az alkalmazottak ezt eddig soha nem szavazták meg.

Ha Svédországban sikeresen megfutamodásra bírják a céget, megvan a recept, hogyan lehet térdre kényszeríteni Muskot. Persze az kérdéses, hogy máshol is tudna-e ilyen jellegű, országos blokádot hirdetni a munkások érdekképviselete, hiszen 80-90 százalékos tagsági ráta elképzelhetetlen a világ legtöbb országában.

Hogy a közhangulat ki mellett áll, azt nehéz innen megítélni. Svédországban a szakszervezet támogatottsága igen magas, de a közösségi médiában sokaknál kiverte a biztosítékot, hogy most már az autók tulajdonosai, 50 ezer ember is szenvedő alanya lett a sztrájknak, mivel autóikat nem tudják sehol megjavíttatni.

Jól keresztbe tehet a svéd szakszervezet a Teslának

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.