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
auto
2024. 05. 03. péntek

Svájcban januártól megszűnik a villanyautók kedvezménye

elektromos autó piac

Az elektromos átállás Európa különböző országaiban különböző ütemben halad, de Svájc nem áll rosszul, például az EU átlagához képest is előrébb jár. Az idei év első tíz hónapjában már az újautó eladások 20 százaléka volt tisztán elektromos.

Most úgy döntött a kormány, hogy arra a minimális kedvezményre sincs már szükség, amit eddig adtak.

Nem sokat számít

Svájcban központi villanyautós támogatás nincs – amennyire tudjuk, az egyes kantonokban léteznek különböző ösztönzők -, de 1997 óta létezik egy kedvezmény, ami a tiszta üzemű járművek vásárlóinak kedvez, ugyanis az elektromos járművek mentesültek a négyszázalékos importvám alól.

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

A szövetségi törvényhozás azonban most november 8-án úgy döntött, hogy január 1-től kivezeti ezt a támogatást. Mint írják, a villanyautók eladásai az elmúlt egy évben 66 százalékkal növekedtek, és a piac már elég nagy ahhoz, hogy működjön külső segítség nélkül is.

Persze 1997-ben könnyű volt ilyen támogatást adni, hiszen valószínűleg csak pár tucat elektromos jármű érkezhetett, részesedésük még 2015-ben is csak 1,2 százalék volt és csak két éve lépte át a 10 százalékot. Most viszont úgy számolnak, hogy 2022-ben már 78 millió frankba (~30,5 milliárd forint), idén pedig 100-150 millióba (~39-58 milliárd forint) kerül az államnak a támogatás, és ha az értékesítés így nő, akkor 2024-2030 között 2-3 milliárd frankot bukna összesen a költségvetés.

A svájciak úgy számolnak, hogy 2025-re elérkezik az árparitás az elektromos és belsőégésű motoros autók között.

Bár a négy százalék nem tűnhet soknak, a svájci autóimportőrök szövetsége közleményében fekete napnak nevezte november 8-át. Mint írják a lépés szöges ellentétben áll azzal az erőfeszítéssel, hogy az ország csökkentse szén-dioxid lábnyomát, és ironikusnak nevezik, hogy pont akkor vezetnek be új adót a villanyautókra, amikor kivezetnek számos iparági adót, hogy felpörgessék a gazdaságot. A szövetség azt tartaná kívánatosnak, ha az állam új adók helyett inkább támogatná az átállást, akár azzal is, hogy megnyitja az ország árampiacát, vagy új belföldi erőműveket épít, hogy mindig legyen elég áram.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.