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
auto

Lefoglalta a rendőrség a Tesla Cybertruckot

elektromos autó
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

Az Egyesült Királyságban lefoglalta a rendőrség azt a Tesla Cybertruckot, amelyet hónapok óta próbál forgalomba helyezni a tulajdonosa. Az autó jelenleg albán rendszámmal rendelkezik, így a helyi törvények szerint az Egyesült Királyságban lakcímmel rendelkező tulajdonosa nem vezethette volna közúton.

A Bury Police – GMP Facebook oldalán osztott meg egy fotót az egyedi fóliázással rendelkező autóról.

A forgalomba helyezés nehézségeiről Yianni Charalambous, az autó tulajdonosa rendszeresen beszámolt YouTube csatornáján, egy hónapja pedig a Wired magazinban is megjelent egy összefoglaló a viszontagságokról.

A Cybertruck-ot nem az európai utakra tervezték. Az 1,4 mm vastag rozsdamentes acéllemezt, amelyből az autó karosszériája készül, képtelenség 3,2 mm-es sugárral hajlítani, ami Európában elvárás.

Az autó saját tömege 3090 kg, megengedett össztömege a gyári dokumentáció szerint legalább 4007 kg, így rendszámot eleve csak 3,5 tonna össztömeget meghaladó kisteherautóként kaphat, így vezetéséhez valószínűleg C kategóriás jogosítvány szükséges.

Európa egyre több országában vezethető tisztán elektromos jármű B jogsival 4,25 tonna össztömegig, amennyiben a 3,5 tonna feletti tömeg a jármű alternatív hajtásából, azaz az akkumulátor tömegéből származik. Hagyományos és elektromos meghajtással egyaránt piacra kerülő jármű esetén ennek bizonyítása egyértelmű, a kizárólag elektromos hajtással készülő Cybertruck azonban hátrányba kerül ebből a szempontból.

A forgalomba helyezéshez a Cybertruck számos alkatrészét, így az üvegeket és a lámpatesteket elméletileg európai jóváhagyással, azaz E jelöléssel ellátott példányra kellene cserélni, ilyeneket azonban ehhez az autóhoz egyelőre nem gyártanak. Ezek mellett apróságnak tűnik, hogy az irányjelző színe sem felel meg az európai előírásoknak.

Egyedi forgalomba helyezéssel mégis sikerült már néhány Cybertruck európai rendszámozása. Egy cseh példány rendszámozását a Transport&Environment szervezet nehezményezte is, ezért közvetlenül a cseh közlekedési miniszternek írtak levelet.

Nem mindenkinek tetszik a cseh rendszámos Cybertruck

A Csehországban regisztrált példányt mi is megszemléltünk Kassán. Azon az autón a világítótestek cseréje mellett gumi élvédőkkel látták el a rozsdamentes acéllemez éles végeit.

Hasonló megoldással próbálkozott az Egyesült Királyságban is a tulajdonos, de hiába. Az Egyesült Királyságban érvényes szabályozás ugyanis nem engedélyezi a ragasztással rögzített elemeket.

A brit autót az Egyesült Államokból először Olaszországba szállították, onnan került Albániába, ahol egy helyi lakosnak sikerült rendszámot intézni az autóra. Albán rendszámmal és albán kötelező biztosítással az albán állampolgár szállította az Egyesült Királyságba az autót, ott azonban csak ő vezethette volna, a valós tulajdonos nem, ezért a rendőrség a minap az autót lefoglalta, a tulajdonost pedig feljelentette.

Villanyautó teszt: Tesla Cybertruck Foundation Series

A steer-by-wire rendszer sem könnyíti meg a brit rendszám megszerzését. Ugyan volt már példa a történelemben a volán és az első kerekek között fizikai kapcsolattal nem rendelkező autó forgalomba helyezésére a szigetországban, ugyanis a 2013-as Infiniti Q50 is steer-by-wire megoldást használt. Ehhez azonban egyedi dokumentáció benyújtása szükséges a rendszer működéséhez, amihez nem valószínű, hogy elegendőnek ítéli a brit hatóság az autó nyilvánosan elérhető ismertetőjét.

További nehézséget jelenthetnek a jövőbeni biztonsági visszahívások, akkor is, ha ezek csak OTA szoftverfrissítést jelentenek. Amennyiben esetleg sikerül az Egyesült Királyságban egyedileg forgalomba helyezni az autót, a későbbiekben a tulajdonosnak kell gondoskodni arról, hogy minden Egyesült Államokban kiadott visszahívás – legyen az fizikai vagy szoftveres – megvalósuljon az Államokon kívül használt példányon is.

A Wired megkereste a Közlekedésbiztonsági Parlamenti Tanácsadó Testület szakértőjét is a Cybertruck forgalomba helyezésével kapcsolatban. Margaret Winchcomb elmondta, hogy a Cybertruck súlya, merev szerkezete és éles kialakítása megalapozott aggályokat vet fel, ezért minden kiskaput, amely lehetővé tenné az autó forgalomba helyezését, sürgősen be kell zárni. A szakértő véleménye szerint túl nagy visszalépést jelentene egy olyan jármű engedélyezése, amely mások biztonságát veszélyeztetheti.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.