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 Az Enel és az Aeroporti di Roma (ADR) hivatalosan is átadta Olaszország legnagyobb, második életű akkumulátorokra épülő energiatároló rendszerét a római Leonardo da Vinci (Fiumicino) nemzetközi repülőtéren. A Pioneer névre keresztelt projektben úttörő módon hasznosítják az elektromos járművekből kivett, de statikus energiatárolásra még alkalmas akkumulátorokat. Az új, 10 MWh kapacitású energiatároló rendszer 762 darab használt akkumulátormodulból épül fel, amelyek a Mercedes-Benz, a Nissan és a Stellantis járműveiből származnak. A rendszer célja, hogy a repülőtér napelemparkja által termelt energiát akkor is biztosítsa, amikor nem süt a nap, folyamatos és megbízható energiaellátást nyújtva. Az energiatárolót a 31 GWh éves termelésű ADR Solar Farm látja el energiával, amely Európa egyik legnagyobb, repülőtérhez kapcsolódó napelemes rendszere. A projekt technológiai megvalósításában az Enel X, a Fraunhofer Italia kutatóintézet és a rendszerintegrátor Loccioni működött együtt. Az új rendszer nemcsak az energiafüggetlenséget szolgálja, hanem a szén-dioxid-kibocsátás jelentős csökkentéséhez is hozzájárul: tíz év alatt mintegy 16.000 tonnával mérsékli a kibocsátást. A rendszerbe beépített akkumulátorok között 78 darab 50 kWh kapacitású egység található a Stellantis eCMP platformos autóiból, amelyek összesen 3,9 MWh energiatárolást biztosítanak, míg a Nissan 84 darab használt LEAF akkumulátort adott át, 2,1 MWh összkapacitással – a maradék kapacitás a Mercedes-Benz modelljeiből származik. Ezeket az akkumulátorokat a Loccioni újrakalibrálta és integrálta az energiatároló rendszerbe, biztosítva a szükséges biztonsági és teljesítménykritériumokat. A projekt az elektromobilitás terjedésével járó újfajta kihívásokra kínál fenntartható választ: olyan akkumulátorokat hasznosít újra, amelyek a járműipari felhasználásra már nem alkalmasak, de energiatárolásra még értékesek. A Pioneer az EU Innovációs Alap támogatásával valósult meg, és példaként szolgálhat arra, hogyan lehet a körforgásos gazdaság elveit ipari léptékben, technológiai újítással és energiafüggetlenségi célokkal ötvözni. A Nissan előrejelzése szerint a második életű akkumulátorok napi használat mellett is több mint 6-7 évig működőképesek maradnak a repülőtéren. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!