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 A sok jó autó finnyássá teszi az autós újságírót. Egy idő után elkezd mindenütt prémium anyagokat és kényelmi extrákat keresni, és ha egy autónak 5 másodpercnél többre van szüksége a 100 km/h eléréséhez, akkor arra már csak legyint. Valahogy így voltunk mi is a Škoda Elroq RS változatával is, ami a cseh márka új kompakt autójának legsportosabb, duplamotoros változata. A nettó 79 kWh-s (bruttó 84 kWh) akkupakkból a két motorba maximum 250 kW vehető ki, ami 679 Nm-es maximális nyomaték mellett 340 LE-t tud leadni. Ez utóbbi adat 25%-kal magasabb, mint amit a hátul hajtott Elroq 85 tud. Az Elroq RS így 5,4 másodperc alatt teljesíti a 0-100-as sprintet, szemben az egymotoros csúcsmodell 6,6 másodperces idejével. Papíron nem tűnik annyira izgalmasnak, de mivel a Škoda egy tesztpályára szervezte az új modell sajtónapját, igent mondtam a meghívásra. Villanyautó teszt: Škoda Elroq 85 – kér valaki egy rövidet? Hosszú úton Škoda Elroq 85-tel Ráadásul már Prágába is egy Škoda Elroq 85-tel mehettünk, így gyakorlati tapasztalatot is szerezhettünk arról, hogy mennyire használható az autó hosszabb utakon. A budaörsi kiindulási pontunkról (ahonnan 94%-os töltöttséggel indultunk) a prágai reptérig mindössze egyetlen 24 percet megállót tervezett az autó navigációja, de én ezt a töltési görbe ismeretében fejben egyből szét is szedtem két rövidebb töltési megállóra, hogy mégse maradjunk le annyira a két másik, hagyományos meghajtású autótól. Nem konvojban mentünk, nem kellett ránk várjanak, így borítékolható volt a vereségünk. Pláne úgy, hogy a kísérőnktől apró útravaló csomagot is kaptunk, hogy aki nem akar, annak semmiképp se kelljen megállnia. A nagy terv már Mosonmagyaróvárnál bukott, ahol egy gyors mosdólátogatás miatt kellett megállni. Mivel szabad volt a töltő, így kihasználtam ezt a néhány percet is, amivel ~7% extra energiát nyertünk. Míg a magyar szakaszon a terelések és az óriási forgalom lassítottak bennünket, addig Szlovákiában és Csehországban a mérőműszerek hibahatárát és a hatóságok rugalmasságát feszegetve tudtunk haladni. A 21 kWh körüli fogyasztás ilyen tempóban ettől a formától 30 fok körüli hőmérséklet mellett egészen baráti. Nagyon hatékony lett az MEB platform új hajtáslánca, így a 77 kWh-s akkumulátor hosszú úton valós körülmények között az első szakaszon nagyjából 350 km-re elegendő. A Ladná melletti Ionity állomásra kb. fél órával a navi által tervezett időpontnál hamarabb, de a magasabb tempó miatt néhány százalékkal alacsonyabb töltöttségi szinttel értünk (kivonva az extra energiát, amit Mosonmagyaróváron töltöttünk). A nagy tervem, hogy két rövid megállóval jussunk el Prágába hamar összeomlott, mert kiderült, hogy a többiek nemcsak a mosdóba szeretnének beugrani, de egy hot dogot is ennének. Ráadásul HAndrásnak a kamerát is be kellett szerelnie, hogy a következő szakaszon elmondhassa a monológját. Így épp elértük a 80%-ot, mire újra menetkész állapotba kerültünk. Ez a töltöttség – ahogy azt még Budaörsön a navi is kiszámolta – már elég lett volna a célba éréshez. Nekünk azonban nem volt arról infónk, hogy a szálloda parkolójában fel fogjuk-e tudni tölteni az autót (fel tudtuk), ezért a cél előtti utolsó Ionity töltőnél megálltunk még néhány percre, hogy a szállodánál még annyi energia legyen az autóban, amennyivel hazaúton ugyanide visszaérünk. A jó hír, hogy mindkét Ionity töltésnél felfutott a töltési teljesítmény 178-179 kW-ra, vagyis jól működött az akku kondicionálása. A szálloda elé bő fél órával az első csapat után kanyarodtunk be, ami egy 540 km-es úton szerintem nem katasztrófa. A másik két autó persze nem állt meg, hiszen kimondva kimondatlanul „versenyben” voltunk, de emlékszem, hogy amikor legutóbb Prága környékére mentünk dízellel, akkor volt igény a megállóra. Teszten a Škoda Elroq RS Másnap reggel a tesztpályára már egy Škoda Elroq RS-sel mehettünk ki. Az alig 100 km-es útra másfél órát kaptunk, amiből egyértelművé vált, hogy nem autópálya visz a helyszínre. Szerencsére az út második felét remek minőségű vidéki mellékutakon jelölték ki, így bőven volt lehetőség a kulturált szórakozásra is. A keskeny, kanyargós utakon egyből rájöttünk, hogy az élvezetes autózáshoz nem is kell ennél nagyobb teljesítmény. Az Elroq RS-ben az alap felszereltség részét képező adaptív futómű komfort állásban ráadásul kisimította az apróbb úthibákat, miközben biztosította az autó stabilitását. Az útra a Mamba Green változatot kértük, ami az Elroq sorozatban is csak az RS változathoz rendelhető, és veszett jól áll az autónak. A másik RS exkluzív fényezés a limitált Matt Grey, ami egy elegánsabb, visszafogottabb külsőt ad az autónak. De az RS kivitel természetesen az Elroq többi változatánál elérhető kilenc másik színben is rendelhető. Kívülről a fényezést leszámítva kevés dolog árulkodik az erősebb hajtásláncról. Az autó orrán a fényes fekete betét és a fényszórók alatti apró fekete díszcsíkok buktatják le az autót, illetve éjjel a két felső lámpasor közötti fekete felület mögül világító díszfények alapján lehet megismerni. Az Elroq RS széria felszereltségként LED mátrix fényszóróval készül. Oldalról még ennyi árulkodó jel sincs, hiszen az egyedi felniken és az RS jelölésen kívül maximum a feketére fényezett tükörház árulkodik arról, hogy ez nem egy szokványos Elroq. Hátul szintén csak a fényes fekete lökhárítóbetét és a lökhárítóban végigfutó piros prizmák különböztetik meg a többi Elroqtól az RS kivitelt. Belül már sokkal inkább van mit nézni. A műszerfalat és az ajtók egy részét fekete suedia borítja, ami a Škoda terminológiában a művelúr megnevezése (a suede a fordított bőr, vagy velúr anyag elnevezése). Ez az autóiparban Alcantara néven ismert szövethez hasonlít a legjobban, és ugyanezt használják az Elroq RS sportüléseinek a borítására is. A varrásokhoz választott lime színű cérna nemcsak a külsőhöz megy nagyon, de a kárpithoz is. A fejtámlákkal egybeépített ülések felületét a varrás mellett a suedia perforációján keresztül kilátszó lime színű háttéranyag dobja még fel nagyon. A sportülések az Elroq 85 üléseihez képest jóval nagyobb oldaltartást adnak, így a tempósabb kanyarokban sem kell az üléspozíció miatt aggódni. Ahogy azt a reggeli eligazítás után már sejtettük, a pályán az Elroq RS teszteléséhez nem építettek ki tempósabb szakaszt, mindössze egy technikásabb szlalompályát alakítottak ki nekünk a versenyzésre. A feladat egyszerűnek tűnt, de a hátramenetnél még az Enyaq RS Race versenyautóval őrületes tempót menő Emil Lindholm rallyversenyző is másodperceket veszített, mikor kipróbálta. Vele lehetett egyébként felmenni az oválpályára, de sajnos (vagy szerencsére) csak az anyósülésben ülve. Az ehhez használt Škoda Enyaq RS Race koncepcióautóról és az élményről szól az alábbi cikk. Škoda Enyaq RS Race – a lóerő semmit sem jelent Az Elroq RS-eket így kénytelenek voltunk a környéken tesztelni. Szerencsére a cseheknél a szuper jó minőségű utak gyönyörű környezetben kanyarognak a dimbes-dombos tájon, így tényleg élmény volt az autózás. Egyedül a sok bringás, kiránduló és itt-ott felbukkanó traktor miatt kellett visszafogni magunkat. A gyári adatok szerint az Elroq RS hatótávja a sima egymotoros Elroq 85-höz képest még nőtt is az enyhén megnövelt kapacitású akkunak hála, de az ehhez a hatótávhoz tartozó fogyasztást az ilyen tesztnapokon nem lehet reprodukálni. A gyorsulás még nagyobb tempónál is elégséges, de a fékerőnek jót tenne, ha a sportmodellen nem dobfék lassítaná a hátsó kerekeket. El vagyunk kényeztetve a jobbnál jobb és gyorsabbnál gyorsabb autókkal, így amikor egy racionális családi autóból készül sportosabb változat, akkor könnyen elmegyünk mellette. Pedig ezeknek az autóknak ugyanúgy megvan a helye a piacon, mint a méregdrága, versenypályára hangolt igazi sportautóknak. Nem mindenki akar ön- és közveszélyesen, fájóan magas fogyasztású autóval járni a mindennapokban. A Škoda Elroq RS a 23,4 millió forintos induló árával nemcsak egy nagyon jól felszerelt mutatós fényezésű modell, de kellemes élményautó is, amivel a pályanapon sem kell szégyenkezni. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!