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 A nulla kilométeres használt autók körüli kínai botrány most kapott először nevet és arcot: egy helyi gazdasági lap megszellőztette, hogy a Volvo-unokatestvér Zeekr, illetve a nálunk kevéssé ismert Neta egy trükkel élve jelentősen felturbózta értékesítési számait. A Zeekr tagadja a vádakat, de a kínai autógyártók szövetsége (CPCA) megerősíteni látszik a lap állításait.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 Kozmetikáztak? A fiatal, feltörekvő és még mindig veszteséges autógyártóknál mindennél fontosabb, hogy a befektetők lássák az értékesítési számok folyamatos emelkedését. A több száz fiatal autógyártóval rendelkező kínai piacon ez a nyomás persze teret nyitott a trükközésnek is. Elharapódzott az a gyakorlat, hogy az eladatlan autókat újként beregisztrálják egy adott kereskedésre, de valójában csak később, használt autóként kerülnek ténylegesen értékesítésre. Nemrég az illetékes minisztérium a szőnyeg szélére is állította az érintetteket, akik „önként vállalták”, hogy jó útra térnek. Most a China Securities Journal híradása szerint azonban két újabb gyártó bukott le, köztük a Geely tulajdonú Zeekr is. A lap információi szerint ugyanis már május óta vizsgálat folyik a kínai prémium márka háza táján, mivel a cég állítólag rendkívül nagy számú nulla kilométeres, a kereskedésekre beregisztrált autót kezel a hálózatán belül, amelyeket most különböző kedvezményekkel próbálnak értékesíteni a gyanútlan vásárlóknak, ők pedig, a lapnak nyilatkozók szerint, sokszor nem is tuják, hogy az autó technikailag már használtnak minősül, ez csak akkor derült ki, amikor kifizették a foglalót és megkötötték a biztosítást. A gazdasági lap riportere szerint a vizsgálat azt fedte fel, hogy ez a gyakorlat több nagyvárosban, a Zeekr számos partnerénél, kereskedésénél működött. A trükknek lett is a hatása, tavaly decemberben volt, ahol 377, máshol 648 százalékot emelkedtek a márka eladásai, ám ezek a rekordok nem voltak valósak. A lapnak név nélkül több kerekedés is nyilatkozott és megerősítette a feltételezéseket. A Zeekr tagadja a vádakat, szerintük itt csak tesztautókról van szó, de a CPCA adatai is azt mutatják, hogy ebben az időszakban volt település, ahol a márka értékesítésének 86-90 százalékát a saját-céges regisztrációk tették ki. Más is lebukott Hasonló a sztori a Netánál is, amely a Hozon csoport márkája és tavaly a 2023-as 127 ezerről 88 ezerre csökkentek eladásai. Ám kérdéses, hogy azok a tavalyelőtti adatok egyáltalán valósak voltak-e. A gazdasági lap riportere megszerezte ugyanis a CPCA egy vizsgálati anyagát, amely az egyik nagyvárosban azt találta, hogy 2023-ban az ott eladott 14.448 Neta autóból gyanúsan sok, 95 százalék volt a céges eladások száma, míg mindössze 785 magánszemély választotta a márkát. A cég szerencséje állítólag az, hogy az tőzsdei kibocsátása (IPO) sikertelen volt, különben most egy tőzsdefelügyeleti vizsgálattal is számolnia kellene. A Zeekr-nek viszont pont rosszkor jön a botrány, mivel éppen most készül a márkát az anyacég Geely önállóan kivinni a tőzsdére. Trükköznek a kínai gyártók az eladási adatokkal? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!