A nulla kilométeres használt autók körüli kínai botrány most kapott először nevet és arcot: egy helyi gazdasági lap megszellőztette, hogy a Volvo-unokatestvér Zeekr, illetve a nálunk kevéssé ismert Neta egy trükkel élve jelentősen felturbózta értékesítési számait. A Zeekr tagadja a vádakat, de a kínai autógyártók szövetsége (CPCA) megerősíteni látszik a lap állításait. Kozmetikáztak? A fiatal, feltörekvő és még mindig veszteséges autógyártóknál mindennél fontosabb, hogy a befektetők lássák az értékesítési számok folyamatos emelkedését. A több száz fiatal autógyártóval rendelkező kínai piacon ez a nyomás persze teret nyitott a trükközésnek is. Elharapódzott az a gyakorlat, hogy az eladatlan autókat újként beregisztrálják egy adott kereskedésre, de valójában csak később, használt autóként kerülnek ténylegesen értékesítésre. Nemrég az illetékes minisztérium a szőnyeg szélére is állította az érintetteket, akik „önként vállalták”, hogy jó útra térnek.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09Y3V0b3V0JnV0bV9jYW1wYWlnbj1iYW5uZXIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dCZ1dG1fY2FtcGFpZ249YmFubmVyJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wOC92b2x0aWUtY3V0b3V0LTIwMjUtMDktMDEtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTIwMHgxNjAwLTIwMjUtYXVndXN6dHVzLXYzLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDgvdm9sdGllLWN1dG91dC0yMDI1LTA5LTAxLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI1LWF1Z3VzenR1cy12My5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09Y3V0b3V0JnV0bV9jYW1wYWlnbj1iYW5uZXIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dCZ1dG1fY2FtcGFpZ249YmFubmVyJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wOC92b2x0aWUtY3V0b3V0LTIwMjUtMDktMDEtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTIwMHgxNjAwLTIwMjUtYXVndXN6dHVzLXYyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDgvdm9sdGllLWN1dG91dC0yMDI1LTA5LTAxLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI1LWF1Z3VzenR1cy12Mi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Most a China Securities Journal híradása szerint azonban két újabb gyártó bukott le, köztük a Geely tulajdonú Zeekr is. A lap információi szerint ugyanis már május óta vizsgálat folyik a kínai prémium márka háza táján, mivel a cég állítólag rendkívül nagy számú nulla kilométeres, a kereskedésekre beregisztrált autót kezel a hálózatán belül, amelyeket most különböző kedvezményekkel próbálnak értékesíteni a gyanútlan vásárlóknak, ők pedig, a lapnak nyilatkozók szerint, sokszor nem is tuják, hogy az autó technikailag már használtnak minősül, ez csak akkor derült ki, amikor kifizették a foglalót és megkötötték a biztosítást. A gazdasági lap riportere szerint a vizsgálat azt fedte fel, hogy ez a gyakorlat több nagyvárosban, a Zeekr számos partnerénél, kereskedésénél működött. A trükknek lett is a hatása, tavaly decemberben volt, ahol 377, máshol 648 százalékot emelkedtek a márka eladásai, ám ezek a rekordok nem voltak valósak. A lapnak név nélkül több kerekedés is nyilatkozott és megerősítette a feltételezéseket. A Zeekr tagadja a vádakat, szerintük itt csak tesztautókról van szó, de a CPCA adatai is azt mutatják, hogy ebben az időszakban volt település, ahol a márka értékesítésének 86-90 százalékát a saját-céges regisztrációk tették ki. Más is lebukott Hasonló a sztori a Netánál is, amely a Hozon csoport márkája és tavaly a 2023-as 127 ezerről 88 ezerre csökkentek eladásai. Ám kérdéses, hogy azok a tavalyelőtti adatok egyáltalán valósak voltak-e. A gazdasági lap riportere megszerezte ugyanis a CPCA egy vizsgálati anyagát, amely az egyik nagyvárosban azt találta, hogy 2023-ban az ott eladott 14.448 Neta autóból gyanúsan sok, 95 százalék volt a céges eladások száma, míg mindössze 785 magánszemély választotta a márkát. A cég szerencséje állítólag az, hogy az tőzsdei kibocsátása (IPO) sikertelen volt, különben most egy tőzsdefelügyeleti vizsgálattal is számolnia kellene. A Zeekr-nek viszont pont rosszkor jön a botrány, mivel éppen most készül a márkát az anyacég Geely önállóan kivinni a tőzsdére. Trükköznek a kínai gyártók az eladási adatokkal? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!