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 Az Egyesült Államokra gyakran tekintünk úgy, mint ahol alig terjed az elektromobilitás, és ahol nem veszik a villanyautókat. A töltőhálózat fejletlenségéről is rendszeresen érkeznek a rémtörténetek. Az elmúlt években többször is jártam az USÁ-ban, és minden alkalommal elektromos autót béreltem, hogy magam is kipróbálhassam az ottani töltőhálózatot. Idén nyáron a családdal közel három hetet töltöttünk a kontinensnyi országban, négy államban is autózva. Eredetileg csak a kaliforniai helyzetről, azon belül is a Tesla Supercharger hálózatról akartam írni, de elkerülhetetlen lesz érinteni más államokat és más szolgáltatók töltőit is. Kalifornia sok szempontból kilóg az amerikai államok sorából, de ebben a cikkünkben elsősorban csak a környezetvédelemhez és az elektromobilitáshoz való viszonyukról fogunk beszélni. A 90-es évek villanyautó-gyártási hullámát is ez az állam indította be azzal, hogy minden gyártó számára előírta egy bizonyos mennyiségű elektromos autó értékesítését. Rengeteg munkával az autógyártók ugyan kijárták, hogy végül felpuhuljon a szabályozás, de akkorra a szellemet kiengedték már a palackból, az igény megszületett az elektromos autók iránt. Ma már ott tart az állam, hogy 2023-ban és 2024-ben is 440 ezer felett járt az újonnan értékesített zéró emissziós (tisztán elektromos és homeopátiás mértékben hidrogén üzemanyagcellás) autók száma, 2024 végére elérve a 2,2 milliós flottaméretet. Az újautó-értékesítésben az elektromos autók aránya az elmúlt két évben 25% felett volt, aminek 2023-ban 60, 2024-ben pedig kicsit több mint 50%-a volt Tesla. A CARB (California Air Resource Board) 2026-ra már 35%-os villanyautó arányt irányzott elő, ami a várakozások szerint 2030-ra 68%-ra, 2035-re pedig 100%-ra nő. Így talán nem meglepő, hogy a Turo.com-on bőven volt választék 2025-ös gyártású, Tesla Model 3-ból arra az időszakra és futásteljesítményre, ami nekünk kellett. Még az sem volt gond, hogy nekem csak a Supervised FSD-képes változatok jöhettek szóba. Az autót a Los Angeles-i reptéren vettük fel és ugyanoda vittük vissza az utunk végén. Az első néhány napot Hollywood és Burbank környékén töltöttük, onnan jártuk be a környéket. A szállodai szoba foglalásakor nem volt szempont a töltő, mert annyi Supercharger van a környéken, hogy nem gondoltam kihívásnak a töltést. Ennek ellenére pont egy olyan helyen szálltunk meg, ahol a szálloda melletti éttermeket és irodaházakat magában foglaló kereskedelmi központ parkolója tele volt AC töltőkkel. Itt egyből szembesültem is egy érdekes helyi sajátossággal. A látszólag teljesen egyforma, Chargepoint gyártmányú töltőket (az országban szinte mindenhol ilyen célállomás töltőket lehet látni) egy parkolón belül is több különböző szolgáltató üzemelteti. Ez csak amiatt gond, mert az árképzésük nagyon eltérő, és a töltés hosszától illetve a betöltött energia mennyiségétől függően akár nagyon nagy eltérések is lehetnek a töltés végösszegét illetően. Érdemes erre odafigyelni. A továbbindulásunk előtti éjszaka feltettem az autót tölteni, hogy másnap tele akkuval indulhassunk északra. Tesla Diner – 7001 Santa Monica boulevard, West Hollywood Villanyautós szempontból Los Angelesben az egyetlen igazán érdekes töltőállomás az évek óta épülő Tesla Diner nevű hely lett volna. El is mentem megnézni, de a teljesen késznek tűnő hely el volt kordonozva, és még sem az étterem, sem a töltőállomás nem üzemelt. Nem kicsit bosszantott, amikor hazautazásunk után néhány nappal megnyitották a helyet a nagyközönség előtt is. Az egyszerre retró és futurisztikus épület ugyan csak egy kirakatprojekt, ahova nyilván minden Tesla rajongó el szeretne látogatni legalább egyszer, de egyben alapja lehet egy olyan új töltőállomás koncepciójának, ahol a Tesla nemcsak a töltést, de a töltés ideje alatt az elfoglaltságot és a kiszolgálást is biztosítja. Ha ügyesen csinálják, akkor egy ilyen szolgáltatás nemcsak a Tesla tulajdonosokat, hanem más autósokat is bevonzhat, segítve az állomás kiépítésébe fektetett pénz megtérülését. Videó: Hollywoodban nyílt meg a legkülönlegesebb Tesla töltő Irány San Francisco és a Napa-völgy Los Angelesből San Franciscóba alapvetően két útvonalon lehet eljutni. A kettő közül a néhol az óceánparton futó 101-es kaliforniai autópálya a látványosabb, de van egy gyorsabb, ám unalmasabb út is az állam belsejében, nagyrészt sivatagos területen, Interstate 5 jelöléssel. Mi észak felé a 101-es utat választottuk, ami sok helyen inkább csak országút vagy maximum autóút. Látni akartuk az óceánt, és meg akartunk állni Monterey-től délre a tengerparton Big Sur térségében, és a gyönyörű 17-Mile Drive-on, mielőtt Monterey-be érünk. A navi persze folyamatosan kerülővel tervezett, hogy északról, Monterey felől, közelítsük meg Big Sur-t, de én bíztam benne, hogy ha közelebb kerülünk, akkor majd áttervezi az útvonalat a logikusabb part menti útra. Monterey-ig mindössze egyszer kellett volna megállnunk egy rövid töltésre, miközben számtalan helyen volt töltőállomás. Ez ugye az egyike azoknak az útszakaszoknak, ahol néhány éve hálaadáskor gigantikus sorok alakultak ki a töltőknél. A térképet böngészve láttam, hogy ma már nem csak 2-3 helyen várják az autósokat a 101-es út mentén, úgyhogy az elrettentő példaként használt videókban látható torlódásra nem számítottam. Electrify America töltő egy burbanki bevásárlóközpont parkolójában 2025. július 3-án este. Azt felejtettem csak el, hogy épp július 4-én, az amerikaiak második legfontosabb szabadnapján utazunk, ami ezúttal ráadásul péntekre esett, háromnapos hosszú hétvégét kreálva a helyieknek. Erre csak előző nap este döbbentem rá, amikor a szállásunk közelében lévő nyolcállásos Electrify America töltőn megláttam a sort. Ezek után már kezdtem kondicionálni a családot, hogy negyedikén mi is belefuthatunk egy ilyen sorba. Rendszeresen szóba kerül, hogy amikor utazik az ember, akkor általában nem a töltés határozza meg az utazás ütemét, hanem az emberi szükségletek. Nem volt ez másképp most sem. A szállodából korán indulva még egyikünknek sem volt kedve reggelizni, A csapat csak valahol Ventura környékén éhezett meg. Igen ám, de az út menti boltban, ahol megálltunk hot dogot és szendvicset venni, két dolog nem volt: iható kávé és mosdó. Így Santa Barbarában kénytelenek voltunk egy kávézót keresni. A legjobbnak tűnő, és ünnepnap is nyitva lévő kávézóról azonnal kiderült, hogy a legjobb hely lehet a környéken, hiszen az utcán kígyózott a sor vége. Parkoló viszont nem volt a kávézó előtt, csak a szomszédos parkolóházban, ahol legnagyobb meglepetésemre Tesla Supercharger is működött. Mivel érkezésünkkor az oszlopok fele szabad volt, feltettem az autót tölteni. Töltőre váró autósok Santa Barbarában 2025. július 4-én. Hiába kértük elvitelre a kávékat, a sor miatt így is eltartott egy darabig, így egy 5 dolláros büntetéssel zártuk a töltést. Mert nekünk ugyan nem kellett várni a töltőre, de az utánunk érkezőknek már igen. Nem volt ugyan olcsó (24,56 kWh áramért 13,59 dollár), de így már nem kellett Monterey-ig megálljunk tölteni. Tölteni nem is kellett, de a családom tagjainak mosdóba menni igen. A kérés elhangzása után még épp ki tudtam sorolni a következő kihajtóhoz valahol Santa Maria közelében, ahol egyből találtunk is egy gyorséttermet. Hogy épp ennek a parkolójában is volt 8 darab V4-es Supercharger, az csak a véletlen műve. Az állomás annyira új volt, hogy még nem is működött, és így az autó navigációja sem ismerte. Itt tölteni ugyan nem tudtunk (szükség sem volt rá), de amíg a család a folyó ügyeket intézte, én feltettem néhány fotót az állomásról a Plugshare-re. Ahogy a fenti képen is látható, bőven lett volna lehetőségünk hol tölteni az út hátralévő részén, de a 73%-os töltöttség mellett erre nem volt szükségünk. A nemzeti ünnep ellenére az állomások foglaltsága sem volt vészes, várnunk mindenesetre sehol sem kellett volna. Hogy San Francisco környékén mennyire egyszerű volt a töltés a rendkívül sűrű töltőhálózaton, azzal nem untatnék senkit. Ezek többnyire 8-20 állásos, közönséges Supercharger állomások voltak több-kevesebb forgalommal. Várakozni egyszer sem kellett, de látszott, hogy a hétvégén sokan keltek útra Teslával. A hálózat viszont jól vizsgázott a nagy terhelés alatt is. Villanyautóval Las Vegas-ba a Death Valley-n keresztül Utolsó San Francisco környékén töltött napunkba még bepréseltünk egy rövid kirándulást a Portola Redwoods State parkban. Sokszor jártam már a környéken, eddig még egyszer sem jutottam el a város közvetlen szomszédságában lévő érintetlen őserdőbe. Lenyűgöző az a környezet, ahova egy órányi autózással el lehet jutni. Aki már unja a nagyvárosi nyüzsgést, annak mindenképpen érdemes erre rászánni egy napot. Mobiltelefon térerő viszont semmi sincs a parkban és a környékén, ami nekünk magyaroknak nagyon meglepő, mint ahogy az is, hogy ez az alapvetőnek hitt szolgáltatás Amerika sok pontján borzalmasan rossz minőségű. Persze nem lett volna teljes az út, ha nem állunk meg néhány fotó erejéig a Tesla fremonti gyáránál, illetve az onnan néhány km-re a Kato roadon lévő akkufejlesztő üzemnél. Bemenni nem is nagyon akartam, elvégre nyaralni voltam, de talán majd egyszer erre is sor kerülhet. Innen már tényleg Las Vegas felé vettük az irányt, de az egyértelmű volt, hogy a több mint 1000 km-es utat késő délutáni indulással már nem lehet megtenni aznap, ezért Bakersfieldben foglaltunk estére szállást. Utunk töltők szempontjából legérdekesebb része úgyis erre a szakaszra jut, hiszen az Interstate 5 autópályán három olyan jól ismert töltőállomás is található, amik nevét a híradásokból már jól ismerhetjük: Firebough, Harris Ranch és Kettleman City. Ezek a mini oázisok az utazók megállóhelyei a sivatagos, de ennek ellenére mezőgazdaságilag művelt, egyébként rendkívül gyéren lakott területen. Firebough Északról délre az első megálló Firebough. Töltenünk nem kellett, de fotókat mindenképpen szerettem volna készíteni, így amíg állt az autó addig az áram is ment bele. Ez az 56 állásos, más márkák (csak a Teslával szerződött márkák) autói számára is nyitott helyszín ~160 km után az első nagyobb töltőhub San Francisco belvárosából indulva, de kisebb 8-20 állásos helyszínekből tucatnyi akad addig is az út mentén. Firebaugh-ban két nagyobb, napelemes tető alatt találhatók a V3-as töltőoszlopok, amik mellett gyorsétterem és benzinkút is üzemel. Töltőoszlopok számát tekintve ez az állomás pont akkora, amekkora a napokban átadott franciaországi helyszín, ami jelenleg a csúcstartó Európában. Újabb rekord a Tesla európai hálózatában A Firebaugh-i helyszín érdekessége (szemben az európai állomással), hogy a napelemes termelés helyi tárolását egy 2 MWh kapacitású 1 MW teljesítményű Megapack biztosítja, ami valószínűleg jelentősen csökkenti a helyszín üzemeltetési költségeit. Harris Ranch Firebough-tól alig 56 km-re található a következő nagyobb „oázis”, ahol az utazók megpihenhetnek. Itt most nemcsak a villanyautósokra, hanem mindenki másra is gondolok. Harris Ranch eredetileg a hagyományos autóval közlekedőkre épült ki, de először 18 darab V2-es, majd később 80 darab V3-as oszloppal is megjelent itt a Tesla, sőt valamikor itt üzemelt a Tesla egyetlen akkucsere állomása is. Az újabb hub nyitott más márkák autói számára is, és a Teslákat maximálisan 250 kW teljesítménnyel tudják kiszolgálni. Nappal és esőben a napelemes árnyékolók adnak védelmet, és a helyben megtermelt energia eltárolásához, illetve a csúcsidőszak kiszolgálásához itt is integráltak egy Megapack-et a rendszerbe. Az Electrify Amerika ide telepített töltőállomása eltörpül a Tesla Supercharger hub mellett. A mindössze hat töltőből álló helyszín ottjártunkkor is teljes kihasználtsággal üzemelt (a fotó készítése után esett be egy Chevrolet Silverado). Ennek ellenére a Tesla töltőknél nem láttam más márkájú autót, ami mögött valószínűleg a csatlakozók közötti különbség állhat (az autósok többségének valószínűleg nincs még adaptere). Kettleman City Az innen 42 km-re lévő Kettleman City a másik olyan helyszín, ahol brutális sorokat videóztak kárörvendő autósok néhány évvel ezelőtt hálaadáskor. Ez az állomás valószínűleg a Los Angelesből érkezők többségének az első megállója lehetett (~280 km-re van innen a dél-kaliforniai nagyváros), a szépen kialakított töltőállomás vonzó helyszínnek tűnhetett a többség számára. Na és persze annak idején az autók navigációja sem nagyon törődött azzal, hogy mennyire foglalt egy állomás. A korai időszakban épült állomáson az épület előtti töltők többnyire maximum 150 kW leadására képes V2-es oszlopok, de a bővítéskor már 250 kW-es V3-as töltőket telepítettek. Összesen 40 autó egyidejű töltésére van lehetőség, de akinek csak a V2-es töltőknél jut hely, az továbbra is hosszabb várakozásra kell berendezkedjen (érdemes inkább átmenni a szomszédban lévő újabb Supercharger állomásra). A mosdóval és automatákkal is ellátott személyzet nélküli pihenőtérbe természetesen csak a Tesla appban a helyszín adatlapján található kóddal lehet bejutni. Ugyanez igaz az állomás átellenes pontján elhelyezett mosdókra is. Tiszta, kulturált hely arra, hogy egy család beüljön harapni valamit, amíg az autó tölt. Közvetlen a Supercharger állomás mellett áll egy 10 állásos Electrify Amerika hub is, ami saját pihenőt ugyan nem nyújt (viszont közvetlen egy benzinkút mellett áll), de napelemes árnyékolót igen. A főút túloldalán áll a torlódásokra adott igazi válasz, egy 55 állásos, V3-as oszlopokból épült állomás formájában. A töltőket ugyan nem árnyékolják napelemekkel, de a csúcsfogyasztás kiszolgálásához ide is került egy Tesla Megapack. A Tesla pihenő hiányáért a szomszédban működő In-n-Out Burger kárpótol. A régi állomás V2-es töltői helyett mindenképpen érdemes ezeket használni. Ez az új állomás ráadásul nem Teslák számára is elérhető. A két állomáson így Kettleman City-ben 95 Tesla (vagy más autó) tölthet egyszerre. Harris Ranch és Kettleman City között (kb. 42 km-es táv) nagyjából félúton Coalinga néven épül egy új állomás nem kevesebb, mint 168 darab V4-es töltőoszloppal, így 20-25 km-re csökkentve a gigantikus állomások közötti távot. Lost Hills Be kell valljam, a Kettleman City-től alig 51 km-re délre lévő Lost Hills-i állomásról eddig nem hallottam. A 20 állásos hub ezen a környéken nem számít említésre méltónak. De valószínűleg csúcsidőben nem bírta a terhelést, mert a Tesla épített mellé egy 168 állásos Supercharger állomást komoly naperőművel és gigantikus energiatárolóval. 11 megawattnyi napelemet raktak Kalifornia legújabb töltőoázisa mellé Az állomás még nincs teljesen kész (csak a töltők fele üzemel, és teljesen hiányoznak az olyan kiszolgáló létesítmények, mint a mosdó és a váró), de az ünnepi hétvégére a nagyobb forgalom zavartalan kiszolgálása érdekében bekapcsolták. Mikor délre tartottunk, akkor betettem ezt a töltőt is a megállók közé, de már félúton elkezdte jelezni a rendszer, hogy egy olyan töltőhöz tartok, ami nincs nyitva. Ahogy lement a roham, a töltőket lekapcsolták. Szükségünk nem volt rá, de azért csak megálltunk egy kicsit fotózni. Amikor átadják, akkor ez lesz a világ legnagyobb kapacitású Tesla Supercharger állomása. Csak hogy érzékelhetőek legyenek a számok, ennyi Tesla Supercharger csatlakozó összesen sincs Magyarországon, nem hogy egyetlen helyen. Inyokern Másnap reggel a Death Valley előtt az utolsó megállónk az Inyokernben lévő 12 állásos Tesla Supercharger volt. Kora reggel itt még nem volt elviselhetetlen a hőség, de kezdtük érezni, hogy mi vár ránk. A helyi gyorséttermek ugyan még nem voltak nyitva, de tiszta mosdó ennek ellenére itt is elérhető volt. A töltők áramellátását ezen a helyen is 1,5 MWh-s / 750 kW teljesítményű Megapack segíti. A szomszédos benzinkút épületének hátánál egyébként állt még 4 darab V2-es oszlop, amit legnagyobb meglepetésemre ottjártunkkor is használt valaki. Hogy miért oda állt a szabadon álló V3-asok helyett, az rejtély. A Tesla töltőkkel egy parkolóban állt Rivian Adventure network 6 nagy teljesítményű DC oszlopa is (CCS1 csatlakozóval) és néhány AC töltő is. Ezeket természetesen nem csak a Rivianok, de más típusok is használhatják. A kisváros másik végében állt egy Electriy Amerika állomás is. Tényleg ez volt az utolsó hely, ahol tölteni lehetett a völgybe menet. Naperőművek mindenütt Ezen a környéken viszonylag sokat süt a nap, így nem meglepő, hogy sorra épülnek a gigantikus naperőművek. De nemcsak ilyen, hanem tükrös naphőerőművek is akadnak a környéken, ahol a napkövető tükrök egy torony tetején lévő hőcserélőre irányítják a nap sugarait, majd az így felhevített gőzzel turbinát hajtva termelnek áramot. Döbbenetes látvány. Ivanpah naphőerőmű Kaliforniában Itt bőven 90% fölé kellett töltenünk, hogy az autó szerint is biztonságosan elérjük a sivatag túloldalán Nevadában lévő Pahrumpot. View this post on Instagram A post shared by Villanyautósok (@villanyautosok) Furnace creek Azzal viszont Inyokernben még nem számolt a Tesla, hogy a Death Valley-ben az idei év egyik legmelegebb napja vár ránk. Én is csak most ennek a cikknek az írásakor találtam rá arra a hírre, ami utazásunk napján jelent meg, és a völgyben előző nap mért 53 fokos hőségről ír. Akkor egy motoros meg is halt a hőség miatt, egy másikat pedig hőguta miatt kellett kórházba szállítani. Amikor az autó Inyokernben az útvonalhoz szükséges energiát kiszámolta, akkor valamiért 42-43 fokos meleggel számolt. Nagy hiba volt. View this post on Instagram A post shared by Villanyautósok (@villanyautosok) A Badwater-medence közelében ugyanis már 49 fokot mutatott az autó hőmérője, és már órák óta maximális teljesítménnyel ment a klíma, hogy elfogadható hőmérsékletet tartson a kabinban. (A benti viszonyokra egy szavunk sem lehetett.) Általában azt szoktam mondani, hogy a légkondicionáló fogyasztása elenyésző, ha már egyszer lehűtöttük a kabint. De amikor akkora a hőség, hogy folyamatosan a legmagasabb teljesítménnyel kell menjen a hűtés (35-40 fok felett), akkor ez nyilvánvalóan nem igaz. A korábban mindig 14-15 kWh/100 km-es fogyasztást produkáló Tesla Model 3 hirtelen 21-22 kWh-t kért 100 kilométerenként, és elkezdtek jönni az üzenetek, hogy lassítsunk, ha el akarjuk érni a célállomást. A Furnace Creek nevű oázis egy nagyon furcsa hely a sivatag kellős közepén. Zöld növényzet, golfpálya és élet egy olyan helyen, ahol tényleg kellemetlen volt néhány percnél tovább a szabadban lenni. El sem tudom képzelni, hogy ezt hogy oldják meg, de döbbenet. Ezen a helyen a fagyizó parkolójában áll néhány Tesla célállomás töltő, ami ideális esetben ki tudja segíteni az autósokat. Július 8. nem egy ideális nap volt. Az 51-52 fokos külső hőmérséklet és az 5-6 kW-os töltési teljesítmény (elvileg akár 11 kW-ot is le tudnának adni ezek a töltők, de itt valamiért csak 5-6 kW-ot tudtak) kombinációja kevés volt ahhoz, hogy a kabint is hűvösen tartsuk és az akkuba is jusson értékelhető mennyiségű áram, amíg megittunk egy kávét és elnyaltunk egy fagyit. Badwater 135 ultramaraton Érdekes egybeesés, hogy a legmelegebb napok egyikén július 8-án tartották a világ legkegyetlenebb ultramaratonját a Badwater 135-öt is, amin a versenyzők az USA legmélyebb pontjáról, a tengerszint alatt 85,5 méterre fekvő Badwater medencéből kell az egybefüggő Egyesült Államok legmagasabb hegyének a Mt. Whitney-nek az oldalára, 2530 méterre felfutni (a hegy 4450 méter magas). A 135 mérföldes, vagyis 217 km-es versenynek volt ugyan két magyar indulója is, de mivel mobil lefedettség hiányában nem tudtunk ennek utánanézni, így csak utólag szembesültünk a ténnyel. Pedig nagy valószínűséggel elautóztunk mellettük. Szívesen megkerestük volna őket, hogy szurkoljunk nekik egy kicsit. Ezúton is gratulálunk Brown Viktóriának a 20. és Bíró Attilának a 26. helyezésért. Ők 31 óra 27 percet illetve 33 óra 38 percet töltöttek ebben a pokoli környezetben. A Tesla navigációja persze ajánlott használható megoldást a cél eléréséhez szükséges áram beszerzésére, de ahhoz egy kerülő úton kellett volna átlépjünk Nevadába, amihez nagyon nem volt kedvem. Mivel azonban családom a hőség miatt egyhangú szavazással törölte a Dante’s View kilátót az aznapi programból, nyertünk néhány extra kilométert, ami már lehetővé tette, hogy lassítás nélkül is elérjük a következő Supercharger állomást. Pahrump Végül tényleg kényelmesen és aggódás nélkül érkeztünk a pahrumpi Supercharger állomáshoz. Az utolsó Superchargertől kb. 365 km-t jöttünk, ami normál körülmények közt nem sok, de azért a ma kapható villanyautók többségének ez nem ment volna (még a Teslák egy részének sem). A nap során a völgyben nem is láttunk más elektromos autót, a futóverseny támogatói és a Las Vegas-i turistákat szállító sofőrök is szinte mind Chrysler Pacifica kisbuszokat használtak. Az oázisban nagy szükség lenne egy Megapack-re és vagy 20 Tesla Superchargerre. Las Vegas – Los Angeles Az egész út során Las Vegas-ban ért a legnagyobb csalódás. A szállodánk parkolójában ugyanis volt egy csomó AC töltő, de egyiket sem lehetett használni. Némelyik teljesen halott volt, a többi pedig az internet kapcsolatát hiányolta. Igazából nem volt szükségünk a töltésre, de ez akkor is bosszantó. Nem azért foglaltunk oda, mert ott volt töltő (nem is tudtunk róla), de ha már ott állt az autó, akkor szívesen teletöltöttem volna. Los Angelesbe végül a Hoover-gát meglátogatását követően indultunk vissza. Baker A fentebb említett ikonikus állomásokhoz hasonló Tesla Supercharger helyszín az Interstate 15 mellett fekvő Baker is. Ez is egy régi, autósok számára a sivatagban kialakított pihenőhely, ahova a Tesla jobb híján odatelepült. Először csak egy kisebb állomással, ma pedig már 95 darab V2-es és V3-as töltő üzemel ezen a helyen. Az árnyékot napelemes tetők biztosítják, amelyek mögött itt is áll egy Tesla Megapack. A Tesla térképe szerint egyébként Baker másik végében (ez 2-3 km-t jelent) már épül egy 40 állásos, V4-es oszlopokból álló, 325 kW maximális teljesítményű állomás is. View this post on Instagram A post shared by Villanyautósok (@villanyautosok) Bakert természetesen az Electrify America is megtalálta. Ők szintén árnyékoló alatt 12 töltőoszlopot üzemeltetnek közvetlenül a már működő Tesla Supercharger állomás mellett. Erre szükség is van, mert ezt a Tesla állomást csak a Teslával közlekedők használhatják. Ultra peches A fenti képek egyikén látható egy teherautón a töltőhöz tolt Tesla is. Már akkor is ott állt, amikor megérkeztünk, majd amíg bent fagyiztunk a DQ üzletében bejött a gazdája, és kedélyesen beszélgetett az ott dolgozókkal. Akkor hallottam, hogy nem indul a töltésük, és nem tudják mitévők legyenek. Mint kiderült, az idős úriember néhány nappal korábban Los Angeles-ből Las Vegas-ba menet a benzines autójával ragadt ott Bakerben, majd később egy bérelt autóval próbált visszamenni, hogy autómentővel elvitesse az autóját. Pechére viszont egy Teslát kapott mindenféle útmutatás nélkül, amivel már odafele úton sikeresen le is merült. Mivel az autó 12 voltos akkuja is lemerült a mentés közben, a töltőnél már nem éledt fel a rendszer. Javasoltam nekik a 12 voltos akkura való rátöltést, remélem sikerrel jártak. Barstow Az út során volt még egy állomás, ahol mindenképpen meg akartam állni. Ez pedig Barstow egyik Tesla Supercharger állomása. Egyik, mert a 25 ezres kisvárosban három ilyen állomás is dolgozik. A legkisebb, vélhetőleg a legelső, 16 db 150 kW-os oszlopot kínál, a második, mindenki számára nyitott állomáson már 70 darab 250 kW-os oszlop várja az autósokat. De én nem ezeket akartam megnézni, hanem a harmadikat. Azon ugyanis nem kevesebb, mint 120 darab V4-es, 325 kW-os oszlop várja az autósokat. Döbbenetes ezt a töltőmennyiséget látni egyetlen helyen úgy, hogy már működik is. Nem egy ígéret, hanem a jelen valósága. Az álmos hétköznapokon az sem kizárt, hogy a feltett napelemek is megtermelik az autók feltöltéséhez szükséges energiát, egyébként pedig ott a Megapack, hogy csúcsidőben se omoljon össze Kalifornia energiahálózata. A 120 oszlop áramigénye, ha 4 oszloponként 400 kW-tal számolunk, 12 MW. Nem kevés, de úgy tűnik, hogy nem is kiszolgálhatatlan. View this post on Instagram A post shared by Villanyautósok (@villanyautosok) Nem mindenütt ilyen rózsás a helyzet Ezen a nyáron Illinois-ban és Michiganben is autóztunk közel 2000 km-t. Teslával ott sem volt gond, még ha nem is voltak akkorák az egyes állomások. De a sűrűségük rendben volt. Riviannal már egy kicsit több tervezést igényelt az utazás, de Illinois-ban ahhoz is akad elég Rivian Adventure Network és Electrify America töltőállomás. A Chargepoint és az EvGo DC töltő hálózatai ritkásabbak, és az új Ionna is épp csak elkezdte az állomásai építését. De a látszat ellenére Illinois-ban is elegendő a töltőellátottság ahhoz az autóállományhoz, ami ott az utakon van. Akik azt hirdetik, hogy nem lehet minden autót elektromosra cserélni, mert képtelenség ennyi autót tölteni, vagy mert az autópályák mentén nem lehet ehhez elég töltőt kialakítani, annak üzenem, hogy nézze meg ezeket az állomásokat. Az már a mostani ünnepi hétvégéből is egyértelműnek tűnik, hogy ma még nincs szükség ennyi és ekkora állomásra. De a Tesla nem akar még egyszer azzal szembesülni, hogy a töltőknél kialakult sorok miatt a közösségi média az ő ügyfelein élcelődik. Az autópályák mentén máshol is voltak töltőállomások, én csak a legnagyobbakat vagy történelmileg érdekesebbeket emeltem ki. A Tesla egyértelműen arra az időszakra készül, amikor már szinte minden autógyártó NACS csatlakozóval fogja ellátni az Észak-Amerikában eladott autóit. Azok az autók ugyanis még évekig a Tesla Superchargereken fognak tudni a legkényelmesebben, és valószínűleg legolcsóbban tölteni, így a Tesla a saját vásárlói mellett a többi autógyár ügyfeleit is „kénytelen” lesz kiszolgálni. Ilyen hálózattal menni fog, és valószínűleg üzletnek sem lesz utolsó. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!