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
auto

A Siemens a brüsszeli Busworld 2025 szakkiállításon bemutatta legújabb töltőrendszerét, a Sicharge Flex termékcsaládot, amely az elektromos járművek töltésének megawattos korszakát célozza meg. Az új rendszer lényege a rugalmasság és a skálázhatóság: decentralizált felépítése révén egy központi vezérlő- és teljesítményszekrényből, valamint a hozzá csatlakoztatott töltőoszlopokból áll, amelyek akár 300 méterre is elhelyezhetők. Ez a koncepció lehetővé teszi, hogy a töltőhelyek a helyszín adottságaihoz maximálisan alkalmazkodjanak, legyen szó benzinkutakról, logisztikai központokról vagy városi buszgarázsokról.

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

A töltőrendszer műszaki adatai tekintélyt parancsolók: a Sicharge Flex teljesítménye 480 kW-tól egészen 1,68 MW-ig terjed, 1500 amperes áramerősséggel. Ezzel a Siemens terméke a piacon elérhető legnagyobb teljesítményű MCS (Megawatt Charging System) töltők közé tartozik, felülmúlva több rivális gyártó – például az Alpitronic (1 MW), az ABB (1,2 MW) vagy a Power Electronics (1,44 MW) – aktuális ajánlatait.

A rendszer dinamikus energiaelosztást kínál: a töltési teljesítményt 80/120 kW-os lépésekben osztja ki a járművek igényei szerint, így minden egyes csatlakozó mindig az aktuális valós igénynek megfelelő energiát kap. Egyetlen szekrényhez akár hat CCS- vagy négy MCS-töltőpont kapcsolható, sőt a kettő kombinációja is lehetséges. Az úgynevezett „dual-plug, single-use” megoldás értelmében ugyanazon oszlopon lehet CCS és MCS csatlakozó is, de ilyenkor egyszerre csak az egyik működik.

Az MCS szabvány bevezetése elsősorban a nehézgépjárművek – elektromos teherautók és autóbuszok – gyors töltését célozza, mivel ezek akár 500 kWh feletti akkumulátorkapacitással is rendelkezhetnek, amelyet a hagyományos CCS töltőkön keresztül túl hosszú ideig tart feltölteni. Bár a Sicharge Flex elméletileg képes 1,68 MW leadására egyetlen jármű részére, egyelőre kevés olyan jármű létezik, amely képes ekkora töltési teljesítmény befogadására. A Siemens azonban arra törekszik, hogy a rendszer a következő években is jövőbiztos maradjon, amikor az MCS-kompatibilis járművek száma rohamosan növekedni fog.

A kompakt méret és a kiemelkedő teljesítménysűrűség (akár 656 kW/m²) miatt a Sicharge Flex olyan helyszínekre is telepíthető, ahol korlátozott a rendelkezésre álló hely. A hűtőrendszer front-in front-out elrendezése révén a szekrények fal mellett is elhelyezhetők, míg a diszpenzerek alig 0,1–0,2 m² alapterületen állíthatók fel, sőt falra vagy mennyezetre szerelve is használhatók. A rendszer integrált felhőalapú felügyelettel (Sifinity Control) érkezik, amely teljes körű távoli menedzsmentet és üzemeltetést tesz lehetővé. A flották számára a DepotFinity energiamenedzsment megoldással kombinálva a rendszer optimalizálja a töltést a hálózati kapacitás figyelembevételével, csökkentve a költséges hálózatbővítések szükségességét.

A Siemens már az első megrendelőt is bejelentette: az OMV osztrák energiaipari vállalat Kufsteinben telepíti az első Sicharge Flex rendszert egy kísérleti projekt részeként. A helyszín stratégiai elhelyezkedése – az A12-es autópályán, Németország és Olaszország között – ideális az e-teherautók, e-buszok és személyautók számára egyaránt. Az első fázisban hat töltőpont létesül, amelyet a hálózat megerősítése után tízre bővítenek. Eric Schulze, az OMV kiskereskedelmi mobilitásért felelős alelnöke hangsúlyozta: céljuk, hogy ügyfeleik számára megbízható, nagy teljesítményű, jövőálló töltőinfrastruktúrát biztosítsanak, amely egyszerre kínál gyorsaságot, rugalmasságot és felhasználóbarát élményt.

A Sicharge Flex várhatóan 2026-tól kerül kereskedelmi forgalomba.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás