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
auto

Saját fejlesztésű hidrogénkamionnal zöldít a Bosch

elektromos teherautó
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

Egy különleges jármű alkalmazásával tette környezetbarátabbá belső szállítási rendszerét a Bosch. A gyártó – Európában elsőként – egy olyan Iveco nyerges vontatót állított csatasorba nürnbergi üzemének logisztikai feladataihoz, mely a vállalat saját tüzelőanyag-cellás moduljából nyeri a működéséhez szükséges elektromos energiát. A Hylane kölcsönző cégtől bérelt kamiont a Schäflein üzemelteti a Bosch megbízásából és az előzetes becslések szerint évente 12.000 kilométert fog megtenni a gyár területén belül és annak közvetlen környezetében, fix útvonalakon. „Amikor elhatároztuk, hogy klímabarátabbá tesszük üzemünk szállítási rendszerét, egyértelmű volt, hogy egy olyan kamiont szeretnénk, amely Bosch üzemanyagcellával van ellátva. Ez a fejlesztés egy fontos építőelem, mely segít csökkenteni logisztikai kibocsátásainkat. A tény, hogy már több ezer Bosch tüzelőanyag-cellás rendszerrel szerelt teherautó van az utakon világszerte, bizonyítja a megoldás értékességét” – mondta Alexander Weichsel, a nürnbergi gyár kereskedelmi üzemvezetője.

fotó: Bosch

A jármű hatótávolsága egy feltöltéssel 800 kilométer; az ehhez szükséges 70 kg hidrogént öt darab, 700 bar üzemi nyomású tartályban viszi magával – túl sűrűn nem kell tehát utántöltésről gondoskodni a tervezett alkalmazás mellett. A beépített üzemanyagcella-modul, melynek teljesítménye meghaladja a 200 kW-ot, két pufferakkumulátorral kiegészítve szolgáltatja azt 400 kW teljesítményt, mely a 44 tonna megengedett legnagyobb össztömegű jármű mozgatásához szükséges. A rendszer előnye nem csupán a tankolás gyorsaságában rejlik a tisztán akkumulátoros megoldáshoz képest, hanem abban is, hogy a tüzelőanyag-cellás teherautó hatótávolsága nem függ a külső hőmérséklettől (vagy legalábbis elenyésző mértékben). A pilot üzem célja – a környezeti lábnyom csökkentése mellett – a lehető legtöbb tapasztalat és adat gyűjtése, melyek felhasználásával olyan jövőbeli hajtásrendszerek továbbfejlesztését végzik majd, mint a Compact 190 és Compact 390. „Az a tény, hogy nem adódott problémánk a kamion üzemeltetésével, mutatja, hogy az üzemanyagcella megérett a tömeggyártásra. A sikeres hidrogéngazdaság kulcsa mindenekelőtt a bőséges és megfizethető hidrogén biztosítása és a megfelelő töltőinfrastruktúra kiépítése, többek között Nürnbergben is. Aktívan együttműködünk a nürnbergi régió ágazati szereplőivel Bajorország hidrogénstratégiájának megvalósításában” – tette hozzá Weichsel.

A gyártó tüzelőanyag-cella-moduljainak gyártása 2023 közepén kezdődött a németországi Stuttgart-Feuerbachban; a Bosch már régóta elkötelezett a hidrogén-ökoszisztéma kiépítése mellett, műszaki fejlesztései a hidrogén előállítására, szállítására és felhasználására is kiterjednek – a hidrogénmotorokat is beleértve.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás