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
auto

Minden cella megfigyelés alatt – készül az akkumulátor-útlevél a Kia autóihoz

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

Egyedülálló kísérletbe kezdett a Kia Európában: a vállalat a nagy autógyártók között elsőként teszteli nyilvánosan az úgynevezett „akkumulátor-útlevelet” (battery passport) cellaszinten.

A rendszer lényege, hogy valós időben képes figyelni az elektromos autók akkumulátorának állapotát – nemcsak modul- vagy csomagszinten, hanem minden egyes cellát külön-külön. A kísérletben egy Dél-Koreában gyártott Kia EV3 vesz részt, amelyet Németországba szállítottak. Az autó egy Dukosi fejlesztésű felügyeleti rendszert kapott, amely minden celláról adatokat gyűjt, majd ezeket feltölti egy digitális akkumulátor-útlevélbe, amely a jármű teljes élettartama alatt naprakészen követi az akkumulátor állapotát és történetét.

Az Európai Unió 2027-től kötelezővé teszi a digitális akkumulátor-útlevelek bevezetését minden elektromos autóban. A szabályozás célja, hogy átláthatóbbá tegye az akkumulátorok eredetét, összetételét, újrahasznosítottanyag-tartalmát és teljes életciklusát – a gyártástól a másodlagos felhasználásig vagy újrahasznosításig. A dokumentumhoz QR-kód is tartozik majd, amelyből az autó tulajdonosa, a szerviz vagy akár a hatóság is azonnal hozzáférhet a legfontosabb adatokhoz. A rendszer így nemcsak a fenntarthatóságot, hanem a használt elektromos autók piacán a bizalmat és az értéktartást is erősítheti.

A Kia fejlesztése éppen ezt a jövőt készíti elő: az EV3-ban használt rendszer képes cellaszinten diagnosztizálni az akkumulátor állapotát, ami lehetővé teszi, hogy egy-egy hibás cellát célzottan cseréljenek, ahelyett, hogy egész modulokat kellene lecserélni. Ezzel csökkenhetnek a javítási költségek, nőhet az akkumulátor élettartama, és csökkenhet a hulladék mennyisége. A cellaszintű nyomon követés valós időben, az autó infotainment rendszerén keresztül is elérhető, a rendszer pedig minden beavatkozás után automatikusan frissül, biztosítva a teljes átláthatóságot.

Villanyautó teszt: KIA EV3 LR – már nincs kompromisszum

A kísérletben a holland TNO kutatóintézet, a Delfti Műszaki Egyetem, a Hyundai Motor Group és a Hyundai Mobis is közreműködik. A Kia emellett saját fejlesztésű akkumulátor-útlevél szolgáltatást is előkészít, amely a vállalat szerint túlmutat a jogszabályi előírásokon, és további biztonsági adatokat is tartalmaz majd. A technológia bevezetését a cég minden Európában forgalmazott elektromos és hibrid modellnél 2027 februárjáig tervezi.

A Kia azonban nincs egyedül ezen a területen. A Volvo már bevezette az akkumulátor-útlevelet az EX90 modellnél, és a Polestar, a Mercedes-Benz, valamint a BMW is dolgozik saját rendszerein. Ezek mind az EU 2027-es határidőre készülnek, ám a Kia elsőként kísérletezik cellaszintű adatrögzítéssel, amely még pontosabb képet ad az akkumulátor állapotáról és élettartamáról.

Ez a villanyautó már útlevéllel érkezik hozzánk

Marc Hedrich, a Kia Europe elnöke szerint a cél, hogy az ügyfelek nagyobb bizalommal vásárolhassanak és használhassanak elektromos autókat: „A cellaszintű akkumulátor-útlevél új szintre emeli az átláthatóságot, miközben hosszabb élettartamot, alacsonyabb költséget és jobb újraértékesítési értéket biztosít.” A Kia ezzel nemcsak az uniós szabályozásnak igyekszik megfelelni, hanem új iparági mércét is kíván felállítani az elektromos autók akkumulátorainak nyomon követésében.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL3ZvbHRpZS1lbGV0cm9tb3MtYXV0by1iYW5uZXItMjAyNS0wOS0wNC12YS1zemVwdC0xMzAweDYwMC1rb3ZpLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi92b2x0aWUtZWxldHJvbW9zLWF1dG8tYmFubmVyLTIwMjUtMDktMDQtdmEtc3plcHQtMTMwMHg2MDAta292aS0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás