Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
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 Az elmúlt másfél évtizedben tanúi lehettünk az elektromos hajtásrendszer fokozatos térnyerésének és ugrásszerű fejlődésének. A forradalmi változás nem kímélte a tömegközlekedési ágazatot sem: napjainkban már meg sem lepődünk azon, ha nem ereget sűrű koromfelhőt az autóbusz, amelyre felszállunk – a füstmentes buszozás élménye sokáig a pesti lakosok kiváltsága volt és együtt járt a kusza felsővezeték-rendszerrel és a meggypiros színnel. fotó: Solaris A lengyel Solaris 2011 óta foglalkozik akkumulátoros elektromos buszok gyártásával és mára már az iparág vezető szereplőjévé nőtte ki magát a kontinensen. A vállalatnak jelenleg mintegy 6300 darab elektromotorral hajtott (akkumulátoros, üzemanyagcellás és trolibusz) járműve fut Európa-szerte, melyek közül a legidősebb példányok már közel egymillió kilométeres futásteljesítményt tudhatnak maguk mögött. Ami ma a csúcstechnológiát jelenti, az holnapra elavulttá válik – ez fokozottan igaz a meghajtóakkumulátorokra és a biztonságos töltésükhöz, kisütésükhöz és kondicionálásukhoz szükséges segédberendezésekre. A személygépkocsi-iparban megszokott gyártói magatartás az, hogy a garancia lejártával gyakorlatilag a felhasználó magára marad: vagy együtt él a fokozatosan degradálódó, a mai igényeknek már új korában is nehezen megfelelő járművével, vagy eladja, esetleg harmadik fél segítségével akkumulátorcserét eszközöl rajta. Ez utóbbi megoldás azonban szerény véleményem szerint jogilag és műszakilag is ingoványos terület. Szerencsére a Solarisnál másképp gondolják és gyári felújítási programot kínálnak a korosabb elektromos buszok számára. „A zéró kibocsátású járművek utólagos átalakítása az ügyfelek igényei köré épülő szolgáltatás, mely lehetővé teszi a Solaris buszokkal rendelkező üzemeltetők számára, hogy a járművek életciklusának minden szakaszában kihasználják azok előnyeit. Terméktámogatási részlegünk – a Battery Hub-bal együttműködve – reagál a piac növekvő elvárásaira, és olyan kulcsrakész megoldást kínál az akkumulátoros elektromos buszok felhasználói számára, mely a folyamat minden lépését lefedi – egészen a használt akkumulátorok ártalmatlanításáig. Büszkén jelentjük be az első, MPK Kraków számára átalakított példányokat, és készen állunk arra, hogy a szolgáltatást elérhetővé tegyük Európa összes, Solaris által minősített szervizpontján” – mondta Marco Franza, a Solaris Bus & Coach szolgáltatásokért felelős vezetője. fotó: Solaris A Solaris által kínált akkucsereprogram egy teljes körű szolgáltatás, mely magában foglalja az alapos előzetes esettanulmányt és kalkulációt, a folyamat teljes dokumentálását, a régi akkumulátorok ártalmatlanítását és az újak beszerelését. A gyártó azokról a trolibuszokról sem feledkezett meg, amelyek akkumulátorral és IMC-rendszerrel (menet közbeni töltéssel) vannak felszerelve: a programban ezek a járművek is részt vehetnek, a jövőben pedig tervezik a szolgáltatás kiterjesztését a hidrogén-üzemanyagcellás buszokra is. A felújítás keretében nem csupán az akkumulátort cserélik korszerűbbre a megrendelő igényeinek megfelelően (LFP, NMC vagy LTO technológia is rendelkezésre áll), hanem az energiatároló biztonságos működéséhez szükséges menedzsment-rendszereket (BMS, BTMS) is – mindezt a meglévő töltőinfrastruktúrával való kompatibilitás biztosítása mellett. A szolgáltatás már most jelentős érdeklődésre tart számot. A Solaris jelenleg 20 darab Urbino (17 db 12 és 3 db 18 méteres, csuklós kocsi) autóbusz átalakítási munkálatainak befejezésén dolgozik az MPK Kraków számára, egy tenderalapú szerződés keretében; miközben már Berlinből, Hamburgból, Párizsból és Varsóból is érkeztek megkeresések. Dékány Zsolt Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!