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
auto

Lefedte villámtöltőkkel a keleti és a nyugati parti utakat a VW és a BMW

elektromosautó-töltés
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

Elkészült a VW, a BMW és a töltőket üzemeltető Chargepoint által az USA legforgalmasabb közlekedési útvonalait lefedő villámtöltő hálózat. A 2015 januárjában bejelentett programban az Egyesült Államok nyugati és keleti partjai mentén futó észak-déli autópálya mellett összesen 100 villámtöltő telepítését tervezték, amiből másfél év alatt 95 valósult meg. Az egymástól nagyjából 50 mérföldes távolságra felszerelt 50 vagy 25 kW-os SAE Combo (a nálunk CCS-ként ismert csatlakozó Type1-es változata) csatlakozós töltők így biztosítják a töltést a BMW i3 és VW e-Golfok számára, amelyekkel így a keleti parton Bostontól New Yorkon keresztül Washington DC-ig, míg a nyugati parton Portlandtól San Franciscon és Los Angelesen keresztül San Diegoig lehet autózni. A töltők többsége mellett hagyományos Type1-es csatlakozójú töltőt is felszereltek, ami a villámtöltő meghibásodásakor, illetve foglaltsága esetén kínál alternatív töltési lehetőséget.

SAE Combo Chargepoint hálózat (forrás: Chargepoint)

SAE Combo Chargepoint hálózat (forrás: Chargepoint)

A német autógyártók Európához hasonlóan Amerikában is nagyon le vannak maradva az elektromos autóik támogatásával. Míg a Tesla komplett és ingyenesen használható hálózatot kínál mindkét kontinensen, a Nissan által telepített több ezer töltő pedig a CHAdeMO rendszerű autók közlekedését segíti szerte a világon, addig a mostani projektet megelőzően sem a BMW, sem pedig a VW nem tett szinte semmit azért, hogy a CCS (illetve Amerikában SAE Combo) csatlakozós autóikkal ki lehessen mozdulni a városokból. Sajnos Magyarországon is ez a helyzet, hiszen a Budapesten kívül egyedül a tatabányai Delphi gyárnál található olyan töltő, amivel ezek az autók egy órán belül újratölthetők lennének. Eközben a Nissan segítségével felállított CHAdeMO töltők további öt nagyobb városban biztosítanak gyors töltési lehetőséget nem csak a Nissan LEAF-ek, de más CHAdeMO kompatibilis autók számára is.

Villanyautósok

Összehasonlítás