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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Halálos baleset miatt felfüggeszti önvezető autó programját az Uber

elektromos autó

Ma hajnalban az arizonai Tempeben az Uber egyik önvezető autója elütött egy az utat a jármű előtt feltehetőleg szabálytalanul keresztező kerékpárost, aki a kórházba szállítás után belehalt a sérüléseibe. Az önvezető prototípus kormányánál a cég egyik alkalmazottja ült, és a hírek szerint autó teljesen önálló módban üzemelt. Az Uber azonnal bejelentette, hogy mindenben együttműködik a hatóságokkal az ügy kivizsgálásában, majd nem sokkal később döntöttek az önvezető autó fejlesztési programjuk teljes leállításáról is.

Ezzel ez az eset lehet az első olyan halálos baleset, amit önvezető autó okozott. A Tesla Model S-t ért korábbi baleset nem sorolható ebbe a kategóriába, hiszen a kettes szintű (Level 2) Autopilot használatakor a sofőrnek folyamatosan felügyelnie kell az autót. A Tesla bárki által megvásárolható autóival ellentétben az Uber autóinak tesztelése teljesen önvezető módban folyik, hogy a jövőben a cég sofőr nélküli flottákat állíthasson üzembe.

A Volvoval közösen fejlesztette önvezető autóit az Uber

Az Uber önvezető autó programja az Otto nevű startup felvásárlásával indult, aminek a technológiájáról hamar kiderült, hogy a Google Waymo programjából származik, és azt az Ottot alapító, a Google önvezető programjától kilépett Anthony Levandowski jogosulatlanul vitte át új cégébe. Az emiatt indult per lezárásaként az Uber 250 millió dollárt volt kénytelen fizetni a Waymonak.

De nem ez volt az egyetlen negatív eset, ami miatt az Uber programja a figyelem középpontjába került. 2016 végén San Francisco egyik forgalmas belvárosi utcáján a cég egyik önvezető módban, de humán felügyelet alatt futó autója áthajtott a piroson, amiről egy másik autó fedélzeti kamerája felvételt is készített. Az esetet az Uber emberi hibának nevezte, mivel az autót felügyelő sofőrnek lett volna a feladata, hogy a hibát észlelve közbeavatkozzon. Ezt nem tette meg, és csak a szerencsén múlott, hogy az eset nem végződött komolyabb balesettel. Az Uber ezután költöztette a sofőr nélküli autók kifejlesztésére irányuló önvezető autó programot a San Francisconál toleránsabbnak mutatkozó arizonai Tempe városába, ahol egészen máig folytatódhattak a tesztek.

Bár az ilyen sajnálatos esetek beárnyékolhatják és lelassíthatják a fejlesztéseket, de hosszú távon a soha el nem fáradó, egyidejűleg minden irányba egyformán jól látó és érzékelő, a szabályokat a lehető legjobban betartó önvezető autók jelentik a kulcsot a biztonságosabb közlekedés felé.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.