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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az e-Mobi 2017-ben közzétett „mesterterve” szerint az ország átjárhatóságának biztosítására a 2018. május 31-ig tervezett 320 töltőből 20 darabot 22 kW-os DC töltőnek ígértek, amelyeket elsősorban főutak mellé szántak. Bár összesen 63 helyszínre volt engedélyük, az e-Mobi honlapján 25-nél több ebből a töltőtípusból nem szerepelt. Bár a kitűzött határidőig egyetlen ilyen készülék sem készült el, a háttérben azért lázasan folyt a munka, így néhány héttel ezelőtt elkezdtek megjelenni a közterületeken az új, 22 kW-os eszközök. Bekapcsolni ugyan csak néhányat kapcsoltak be eddig közülük, azokat is csak teszt jelleggel, de a bátrabbakat ez nem tartotta vissza egy alaposabb próbától.

A 22 kW-os DC töltők tervezett helyszínei 2017. november 14-én.

Ahogy a térképen is látszik, az e-Mobi eredetileg az ország északi megyéit tervezte megszórni ezzel a töltőtípussal, de ahogy az lentebb látható lesz, azóta változtattak a terveken. A tegnap óta hivatalosan is működő 24 töltő közel fele olyan helyre került, ami sem a korábban kiadott MEKH engedélyben, sem pedig a fenti térképen nem szerepelt. Ennek eredményeként az ország nyugati és középső megyéire jutott töltő, míg a keleti országrész szinte teljesen kimaradt a programból.


Megvalósult helyszínek 2019. január 21-ig.

Budapest mellett összesen 8 vidéki városba került a töltőkből, így lehet már ingyen gyorstölteni Pilisvörösváron, Kecskeméten, Szegeden, Pécsett, Veszprémben, Zalaegerszegen, Szombathelyen (!) és Sopronban. Óriási hiányt pótolnak ezek a töltők Szombathelyen és Pilisvörösváron, hiszen azokon a településeken eddig egyáltalán nem volt használható DC töltő, de nagy segítség a Sopronba utazóknak is az ottani töltő, hiszen eddig ott csak a CHAdeMO csatlakozós autókat lehetett tölteni az egyik Nissan kereskedésben. A többi településen már üzemel 50 kW-os DC villámtöltő. Továbbra sincs DC töltési lehetőség Debrecenben, Nyíregyházán, Békéscsabán, Egerben, Salgótarjánban, Kaposváron, Szekszárdon, de Szolnokon is csak CHAdeMO töltő működik, így a CCS csatlakozós autóknak maradnak a lassú AC töltők. Autópálya mellé egyetlen töltő sem került, így az új töltők az elektromos autókkal való utazást továbbra sem segítik.

A Magyarországon eddig nem ismert töltőtípusról nem sokat tudni, a fotókon látható Bécsi út 126 szám alatt található eszközön semmi sem utal a gyártóra, a típusra vagy például a töltőben lévő hiteles mérő lejárati idejére. Annyi biztos, hogy mind CHAdeMO, mind pedig CCS csatlakozó van rajta, de a villanyautósok eddigi tesztjei alapján a készülék pikkel a BMW i3-ak egy részére. A mostani rögtönzött teszthez használt 40 kWh-ás Nissan LEAF-et gond nélkül töltötte. A töltő névleges teljesítménye 22 kW DC csatlakozón (bár adatlap hiányában nem tudni a biztos paramétereket), amit egy időben csak a két csatlakozó közül egyre tud kiadni. A készüléken AC csatlakozó nem található.

A készülékházra kiragasztott használati útmutatóval ellentétben a töltés indításához és leállításához nincs szükség RFID kártyára, a folyamat a kábel csatlakoztatása után automatikusan indul. Az RFID kártyával (ilyenkor bármilyen beléptető- vagy bankkártya vagy akár NFC-s telefon is használható) biztosítható lenne, hogy a töltést csak azt tudja leállítani, aki elindította azt. A használathoz először a készüléken lévő gombot kell megnyomni, majd a kábel csatlakoztatása után a töltés automatikusan elindul. A töltés leállítása ismét a készüléken lévő gomb megnyomásával lehetséges. A kábel természetesen a töltő része, így azt nem kell az autósnak hoznia, és mivel relatíve kis teljesítményről van szó, a kábel is sokkal vékonyabb, mint az 50 kW-os villámtöltők esetén. Fontos kiemelni, hogy bár DC töltőkről van szó, teljesítményük alapján ezek gyorstöltőnek és nem villámtöltőnek számítanak. Ez utóbbi elnevezést csak a 40 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőknél használjuk.

Kerestük az e-Mobi Kft-t a töltők gyártmányával, típusával, árával kapcsolatosan, illetve hogy van-e még 22 kW szabad kapacitás töltőknél egy további (legalább AC) töltőhöz, de hírünk megjelenéséig nem kaptunk választ a reggel elküldött kérdésekre. Az információk megérkezése után ezt a hírt frissítjük.

Frissítés (2019. 01. 30.):

Ma megérkezett az e-Mobi Nonprofit Kft. sajtóosztályától a válasz a kérdéseinkre, amit annak terjedelme miatt egy külön anyagban osztunk meg. Ezzel a hírrel kapcsolatosan az e-Mobi a következő kiegészítést kérte megjelentetni:

„Az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. saját hatáskörben többek között az alábbi településeken, Kelet-Magyarországon is létesít további DC töltőket:

Nyíregyházán tervezett 1 db 22 kW-os DC, valamint 1 db 50 kW-os DC töltő; Békéscsabán 1 db 50 kW-os DC töltő; Szolnokon 1 db 22 kW-os DC, illetve 1 db 50 kW-os DC töltő; Egerben 1 db 50 kW-os DC töltő, továbbá jelenleg a kaposvári önkormányzattal is folynak egyeztetések 50 kW-os DC töltőberendezés telepítésére. Mindezek mellett Debrecenben és Szekszárdon is várható villámtöltő telepítése a helyi önkormányzatok részére korábban meghirdetett pályázati lehetőség segítségével.”

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.