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
auto
2024. 04. 20. szombat

10 hónapunk van a teljes önvezetésig? Elon Musk szerint a szoftver kész lesz.

elektromos autó

Talán még soha nem hallottuk Elon Muskot ennyire magabiztosan, határozottan és megfontoltan nyilatkozni az önvezetésről, mint a most hétfői Ark Investments interjúban. Küszöbön az áttörés?

A hazai pálya előnye

Az Ark Investment a Tesla egyik intézményi befektetője, azaz egy olyan alapkezelő és befektetési tanácsadó cég amelynek nagyjából 120 millió dollárnyi TSLA részvénye van. A cég kifejezetten az iparágakat felforgató technológiákra szakosodott, csapatuk ezeket kutatja, elemzi és ez alapján fekteti be ügyfelei pénzét – hosszú távon.

Bár gyakorlatuk kétség kívül szimpatikusabb, mint azon nagy elemzőházaké, ahol pénzügyi elemzők mondanak véleményt technológiai vállalatokról (pl. az önvezetésért felelős egyik kollégájuk 9 évig az Nvidia ezen területén dolgozott és most ennek tudatában elemezi a Tesla hardverét), az interjú körülbelül annyira tekinthető kritikus újságírói munkának, mint amikor a köztévé beszélget kormánypárti politikusokkal. Nagyon hisznek a Teslában és évek óta fényes jövőt jósolnak elemzéseik Musk cégének. Hogy csak egy számot mondjak: szerintük 4 év múlva a cég papírjai a mai érték 13-14 szeresét, azaz több mint 4 ezer dollárt érhetnek. Na ja.

Ezzel együtt rendkívül tanulságos volt podcastjuk, mert Musknak kifejezetten fekszenek az ilyen hosszabb formátumú interjúk. Az újságírók sokszor egy előre megírt ítélethez, ha úgy tetszik botrányszagú narratívához (őrült Musk, pénzégető Tesla, stb) keresik a mondat foszlányokat, igazán mélyen nem ismerik a témát amiről kérdeznek és gyorsan ugrálnak előre megírt kérdéseik között –  a válaszokat figyelmen kívül hagyva. Itt most legalább egy olyan, az önvezetés területét kutató kollégát (Tasha Kenney) engedtek a mikrofonhoz aki a válaszokra (is) tudta építeni következő kérdéseit.

Musk pedig végre összefüggő mondatokban tudta kifejteni gondolatait. És minket most elsősorban ez érdekel.

Zuhanó aksi árak

Bár az interjú nagy része az önvezetésről szólt, először a villanyautó eladások jövőjéről kérdezték Muskot. Az Ark elemzése szerint, ha az akkumulátorok (és ezzel a villanyautók) ára az ő becsélésüknek megfelelően esik a következő években, akkor a kereslet árrugalmasságának köszönhetően a 2017-es 1,3 millióról 26 millióra nőhetnek a villanyautó eladások a világon 2023-ra. Feltéve persze – teszi hozzá az Ark vezérigazgatója Catherine Wood – ha és amennyiben az akkumulátor és villanyautó gyártás kapacitása is adott lesz.

A Tesla Gigafactory eredeti látványterve. Forrás: Tesla

Elon Musk reakciója még az elemzőket is megdöbbenti, mert kritika nélkül csak ennyit mond: az nagyjából megállja a helyét. 1 vagy 2 évet lehet, hogy tévednek, de igen, ő szerinte reális a szám.

Azaz, hogy lefordítsuk, Musk szerint 4-6 év múlva a globális autóeladások harmada elektromos lehet.

Ezzel az Ark és Musk nagyjából meghatározták annak a piacnak a méretét amelyből a Tesla kihasíthat magának egy szeletet. Na de mekkorát? Az Ark szerint, a Tesla annyival a versenytársak előtt tart, hogy ha képes megfelelő ütemben bővíteni a gyártókapacitását, akkor 2023-ra év 1,6 millió autót adhat elalsó hangon. De mit mond erre Musk?

Nos, a Tesla első embere, nagyon helyesen megemlíti, hogy a médiában általában szeretnek arról megfeledkezni, hogy ő mindig elmondja becslése kapcsán, hogy egy ilyen exponenciálisan növekvő iparágban 6 -12 hónap csúszás hatalmas eltéréseket mutathat az eredményben. Láttuk ezt a Model 3 kapcsán is, ahol, mint Musk most is kitér rá, igazából semmi más nem történt, mint, hogy az eredeti ütemterv csúszott 6 hónapot. Egy ekkora, több éves projektnél ez nem annyira szokatlan  – látjuk ezt most sokkal nagyobb, régebbi gyártók kapcsán is, teszem ln hozzá -, de mivel a heti 5 ezres termelést 2017 vége helyett 2018 közepére érték el, a tavalyelőtti számok elmaradtak a várakozásoktól. A múlt évben viszont 12 hónap alatt közel annyi autót gyártottak, mint a Tesla teljes korábbi története során összesen. És hogy mit jósol a Tesla vezére a cég eladásairól?

Musk szerint 2021-ben valószínűleg 1,5 millió, 2023-ban pedig 3 millió autót gyárthat a kaliforniai vállalat.

Emlékeztetőül, idén 360-400 ezer autóval számolnak, 2021-re pedig már gőzerővel termel Sanghaj és talán az európai gyár is, és már gyártásban lesz a Model Y, a Semi és a Roadster, meg talán a Pick-up is.

A küszöbön az önvezetés – technológiája

Musk szerint a Tesla autói tulajdonképpen az önvezető technológia hordozói lesznek – tehát előbbi csupán az eszköz, a szükséges „vivőanyag” lesz utóbbihoz. Érdekes nézőpont és sokat elmond az önvezető technológia potenciális gazdasági hatásairól.

Ezután Elon beszélt kicsit arról is, hogy nem árt pár fogalmat tisztába tenni a nagyközönség fejében. A becslései kapcsán ismét visszatér a Model 3 heti 5000-es gyártásához és elmondja, hogy ő mindig  gyártás maximumáról beszél ilyenkor, az átlag a negyedév során pedig valahol ennek 80-85%-a. Ugyanígy, amikor azt mondja, hogy idén elkészül a Tesla önvezető technikája az azt jelenti, hogy

2019 végére a cég az összes olyan önvezető funkcióval elkészül ami a teljes autonómiához kell. Ekkorra az autó technikailag kész lesz arra, hogy A-ból B-be juttassa el utasait emberei beavatkozás nélkül. Közvetlenül menedzseli az Autopilot csapatot és heti szinten találkozik velük ezért, szögezi le, ebben teljességgel bizonyos.

Azonban azután, hogy a hardver és a szoftver összeállt még nagyon sok finomítás, pontosítás szükséges, hogy minél több 9-es kerüljön a 99%-os üzembiztosság tizedesvesszője mögé, mielőtt ténylegesen végigaludhatják az utasok az autóutat. Ez az utolsó 1% lesz a legnehezebb.

2020 végére, viszont a Tesla már elég érettnek fogja tartani a rendszerét és innentől már csak a különböző országok és államok szabályozóin múlik, mikor engedik meg nekik a teljes önvezetés aktiválását.

A döntéshozókról, szabályozói környezetről egyébként azt mondja, hogy Kína és az amerikai Szövetségi Kormány nagyon együttműködő, de például Kalifornia és az EU sokkal szőrszálhasogatóbbak.

A kulcs a Tesla flottája

De mégis mi a záloga a Tesla sikerének és az önvezetés elérésének?

Nos Musk ezt két dologban jelöli meg. Egyrészt a cég több százezres flottája segíti őket, mivel

minden egyes alkalommal, amikor egy sofőr közbeavatkozik és visszaveszi az irányítást az autótól, a rendszer elküldi a központnak az adatokat, képeket, paramétereket. Ezzel a Teslások gyakorlatilag saját maguk okosítják a rendszert és tanítják az Autopilotot.

A másik nagy előny a hardverben lesz. Áprilistól szállításra kerül a saját tervezésű processzoruk, úgy is mint

a HW 3.0, ami 20× gyorsabb lesz mint a jelenlegi Nvidia vas. Az Ark ex-Nvidiás elemzője szerint a dizájndokumentumok alapján a Tesla kb. 3 évvel jár minden versenytárs előtt számítási teljesítményben. Jelenleg a kamerák nem teljes felbontáson és nem teljes képkocka sebességen működnek, mivel be kell osztaniuk a hardver teljesítményét. Ez a korlát teljesen megszűnik majd.

Musk szerint a kulcs az, hogy ők az ember „két kamerás” rendszeréhez hasonló, a látáson alapuló rendszert építenek. Szerinte tévút a LIDAR-ra és más szenzorokra, városrészek előre feltérképezésére hagyatkozni. Az emberek elég jól vezetnek a 2 szemük és az agyuk segítségével – a Tesla ezt próbálja lemásolni.

Ezt látja az Autopilot 2.0. A HW 3.0 20× erősebb lesz. Forrás: Tesla

Ez kétség kívül sokkal nehezebb feladat, de univerzális, a helyi sajátosságok, táblák és felfestések megtanítása után bárhol bevethető a világon. Ezért számít, hogy, becslése szerint, százszor több adatuk van mint a versenytársaknak összesen és hogy ilyen brutális hardverük lesz hozzá. Így érhetik el, hogy a rendszer a megannyi váratlan helyzetet magától kezelje és csak az így szerzett több millió kilométernyi beavatkozás és balesetmentes önvezetés után fogják kiadni az engedélyeket a hatóságok.

Az új funkciók bevezetése régiónként fog történni, hiszen minden helyi különlegességhez hozzá kell szabniuk a szoftvert.

Együttműködések

Végül megkérdezték még Muskot, hogy hajlandó lenne-e a Tesla más autógyáraknak értékesíteni a saját rendszerét. Elon megosztotta, hogy az elméleti lehetőség meglenne, de sem a Superchargerek sem az önvezetés területén nem keresték még meg sokan, akik pedig igen, azok mindig extra dolgokat, változtatásokat akartak, ami nagyon lelassította volna a Tesla csapatát.

Szóval bárki bejelentkezhet a rendszerért de csak úgy ahogy van, minden változtatás nélkül.

A teljes interjú az alábbiakban meghallgatható – a végén van még egy bónusz kriptovalutás kérdés is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.