Világszerte csökken az eladott hagyományos autók száma

Még nem is állt rendelkezésre az összes adat a 2018-as autóértékesítésről, amikor számos autóipari elemző arról beszélt januárban, hogy bármennyire is jó évet zártak a hagyományos meghajtású járművek, innen már csak lefelé visz az út számukra. A benzinnel és gázolajjal hajtott autók iránti kereslet változása Norvégiában már szépen tetten érhető, ahol gyakorta megesett tavaly, hogy egy fogyasztó vagy inkább elektromos autót vett, vagy kitolta a vásárlás időpontját addig, amíg meg nem érkezik az általa kiszemelt villanyos modell. Ez a vásárlói magatartás azonban már több másik országban is felütötte a fejét, és 2018 folyamán jelentős csökkenés jellemezte a hagyományos meghajtású személyautók eladási számait a világ három legnagyobb autópiacán, Kínában, az Európai Unióban, és az Egyesült Államokban. A CleanTechnica által összegyűjtött adatokat mutató grafikonon jól kivehető, hogy míg a belsőégésű motorral felszerelt járművekből (ICE) mindhárom piacon kevesebb fogyott tavaly, mint egy évvel korábban, addig a villanyautók egyre népszerűbbek lettek.

A 2017-ben és 2018-ban eladott hagyományos és elektromos személygépjárművek száma a világ három legnagyobb autópiacán, Adatok forrása: CleanTechnica

Kínában a tavalyi volt a legelső év 1992 óta, amikor kevesebb autó talált gazdára, mint az előző évben. Ez egész pontosan egy 800 000 darabos (2,76%-os) csökkenést jelent, miközben elektromos autóból félmillióval több került az utakra a gondosan kiépített támogatási rendszernek köszönhetően. Érdekes a helyzet az Európai Unióban is (kiegészítve az EFTA országaival), ahol szintén apadt a hagyományos autók iránti kereslet, és nőtt a villanyautók népszerűsége, ez utóbbi viszont oly mértékben történt, hogy ellensúlyozta, sőt túlszárnyalta az előbbit: 30 ezer ICE autó helyébe 101 ezer EV lépett. Az Amerikai Egyesült Államokban szintén magasabbra rúg az eladott személyautókat ábrázoló grafikon 2018-ban, mint 2017-ben, ami a 160 ezerrel több villanyautónak köszönhető a 120 ezerrel kevesebb benzines és dízeles kocsival szemben.

EZT OLVASTAD MÁR?  Így járult hozzá az elektromobilitáshoz a BMW 2018-ban
Ha beváltja az olcsó elektromos autóiról tett ígéreteit, akkor a Volkswagen az egyik legfontosabb szereplő lehet a jövő közlekedésének átalakulásában

Az elektromos meghajtás terjedése persze nem az egyedüli „bűnös” az idejétmúlt technológia hanyatlásának, jelentős szerepe volt például az európai kibocsátási szabályozás szigorodásának, így például a WLTP bevezetésének, amelynek számos autómodell nem tudott megfelelni. Nyilvánvaló azonban, hogy az elektromos hajtáslánc folyamatos fejlődése és növekvő elérhetősége egy megfelelő alternatívát ad azoknak, akik nem szeretnék többé az üzemanyagot égetni. Ne feledjük, hogy a füstös autóállomány lassú, de folyamatos elektromosra cserélődése úgy indult meg, hogy a választható villanyos modellek száma még mindig erősen limitált, az áruk pedig az igénybe vehető támogatásokkal együtt is magas. Az igazán megfizethető villanyautók pedig még csak ezután jönnek.

Elektromos autót használsz?