Gyermekeink környezettudatos nevelése

Az elektromos autó tulajdonosok rendszeresen tapasztalják az egyre növekvő érdeklődést a villanyautózás iránt: az utcákon nap mint nap tesznek fel kérdéseket a villanyautózásról érdeklődők. A rendszeresen, országszerte megrendezett villanyautós találkozókon a legtöbb típus megjelenik, így a rendezvényeken egy néhány perces utcai beszélgetéshez képest jóval több információt összeszedhetnek akiket érdekel az elektromobilitás.

A villanyautós közösség környékbeli villanyautósokat összefogó lelkes tagja, Szabó András (aki a keszthelyi és gyenesdiási villanyautós rendezvényeket is szervezi), ezúttal egy olyan közösségi rendezvényről számolt be, ami véleményem szerint még a találkozóknál is fontosabb, hiszen a cél ezúttal gyermekeink környezettudatosságra nevelése volt. Örömmel mutatjuk be az eseményt, azt remélve, hogy mások is kedvet kapnak hasonló előadások, bemutatók tartására a helyi iskolákban. Következzen András beszámolója:

A közösség Facebook csoportjában érkezett egy felkérés: egy előadás elkészítéséhez kértek segítséget Környezettudatosság az iskolában címmel, amely – többek között – a villanyautókat mutatja be a Cserszegtomaji Szabó István Általános iskola diákjainak.

Az előadásban próbáltam mindenre kitérni, mégis elsősorban a kisdiákok mindennapjait meghatározó dolgokra összepontosítani. Az Ő nyelvükön, érdeklődésüknek, tudásszintjüknek megfelelően igyekeztem fogalmazni. Ezért a villanyautók bemutatása is távolról indult: az őszi-téli fűtési szezontól közelítettük meg a témát.

Beszélgettünk a fűtési lehetőségekről, kiemelve a falusiak által gyakran használt fatüzelést, mivel ezt mindenki ismeri. Elmondtuk, hogy egy fának 8-30 év míg megnő, és ad néhány m3 tűzifát. Ezt a fát pár nap vagy hét alatt eltüzeljük, de hosszú évekre van szükség, hogy pótolni tudjuk. Szó esett természetesen egyéb tüzelőanyagokról is, és elmondtuk, hogy ezek felhasználásával (elégetésével) villamosenergiát is előállíthatunk. Beszélgettünk arról, hogy villamos áram nélkül a „nagymama sparheltjén kívül” nem sok háztartási berendezés használható, igaz a sparhelttel sütni, főzni és fűteni is lehet egyszerre.

Szóba került a „takarékos”, és a „pazarló” magatartás (természetesen a kisiskolások nyelvén), hiszen ezt megértve lépésről-lépésre lehet a gyerekeket  felkészíteni a mindennapi életre. Beszélgettünk a világításról, az ivóvízről, valamint az ételekről, melyek mind értéket képviselnek. Megbeszéltük, hogy ha nem szükséges, nem folyatjuk a csapot, lekapcsoljuk a világítást, ha nem vagyunk a szobában, és csak annyi ennivalót teszünk a tányérba, amennyit meg tudunk enni.

A következő nagyon lényeges témánk a szemetelés volt, a bemutató során a szelektív hulladékgyűjtés és komposztálás fontosságáról is beszélgettünk. A környezet védelmén keresztül kezdtük átvezetni a témát. Elmondtuk, hogy villamos energiát elő lehet állítani teljesen megújuló forrásokból is: a szél, víz, vagy a nap energiájának felhasználásával. Hangsúlyoztuk, hogy a környezetbarát energiatermelés mellett létfontosságú a villamosenergia minél gazdaságosabb felhasználása, így bemutattuk az energia takarékos fényforrásokat, a LED világítást, és szóba került a geotermikus fűtés.

Természetesen átbeszéltük, hogy a gyaloglás, futás, túrázás, kerékpározás ugyanúgy a felelős, tudatos környezetvédelem része. Innen már csak egy lépés volt a villanyautó, amely a megújuló energiaforrásból származó villamosenergiát használja fel a hétköznapi közlekedésben.

EZT OLVASTAD MÁR?  E-TAP2: Irány kelet, de csak óvatosan

Az előadást igyekeztünk minél szemléletesebben megtartani, így a tanulóknak nem csak kivetített diákon mutattuk be a lehetőségeket. Szerencsére a gyermekek élőben, működés közben  is megnézhették a geotermikus hőszivattyút, a napelemes rendszert, és persze a villanyautókat is. Áttekintettük az elektromos autó töltési lehetőségeit, a fő alkotórészeit, néhány szerencsés diák az autók töltését is elindíthatta. A bemutató során természetesen a diákok feltehették a kérdéseiket is. Az élményekkel teli nap végén minden gyermek egy rövid villanyautós utazással tért vissza az iskolába, ahol további érdekes előadásokat hallgathattak meg a szülőknek köszönhetően.

Reményeink szerint egy ilyen előadásból nem csak a gyerekek, de szüleik és környezetünk egyaránt előnyökre tehet szert, így lassan, fokozatosan mindannyiunk számára egy tisztább, élhetőbb környezetet teremtünk.

Elektromos autót használsz?