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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Ez nem sci-fi: így forradalmasítja a Tesla a következő pár évben az autóipart

elektromos autó

A Tesla Cybertruck kapcsán eddig leginkább az autó meghökkentő dizájnjával és lenyűgöző műszaki paramétereivel foglalkoztunk, azonban van itt egy talán még ennél is fontosabb téma: az pick-up ugyanis betekintést nyújt a kaliforniai cég következő két évének műszaki újításaiba is.

Ha érdekel ez a téma és szeretnél a hét más érdekességeiről is többet hallani, akkor iratkozz fel kedvenc podcast applikációdban a Villanyórára, a Villanyautósok heti beszélgetős műsorára, ahol a hét eseményeit és cikkeinket beszéljük meg és ki. Elérhető többek között a Spotifyon és az iTuneson is.

Gyártási technológia

Nagyjából 4 hónapja járta meg a sajtót a Tesla egyik új szabadalma, amiben mint valami steampunk sci-fi őrült masinériája, egy hatalmas présgép szinte az egész autót egyben sajtolja ki. A mai autógyártásban általában nagyobb, préselt acél vagy alumínium elemeket hegesztenek össze, az amerikai autógyártó azonban szeretné felgyorsítani ezt a folyamatot – itt jön be a hatalmas prés a képbe, bár egyes vélemények szerint az efajta acélt inkább hajlítják majd.

Forrás: InsideEVs / Tesla

Természetesen a szabadalmak nagy része soha nem kerül felhasználásra, de érdekes, hogy a Cybertruck „exoskeletonként” is titulált váza már-már olyan, mintha az ajtókat leszámítva egyben gyártották volna le. Az egész karosszéria 3 milliméter vastag az amerikai szabvány szerinti 301-es rozsdamentes acélból készül – ugyanabból mint a Marsra szánt SpaceX Starship.

Új anyagok

Azt még nem tudjuk, más Tesla modellek is megkapják-e a Cybertruck acél karosszériáját, de a megoldás önmagában is figyelmet érdemel. A fent vázolt gyártástechnológián túl maga az anyag is érdekes.

Először is nincsenek különböző ötvözetek és acél-alumínium kombináció a súlycsökkentés miatt. Másodszor az egész szerkezet önhordó, tehát nem egy padlólemezre hegesztenek egy vázat amire az autó külső lemezeit rakják, hanem maga a karosszéria a szerkezet. Illetve azért nem teljesen, mert az ajtók és az első csomagtartó teteje különálló lemezek. Harmadrészt pedig ez a karcoknak és horpadásoknak ellenálló felület nem lesz fényezve. Ez nem csak költségcsökkentő tényező, de gyorsítja is a gyártást és jelentősen csökkenti a környezeti terhelést. Alapesteben a festés az egyik legkörnyezetszennyezőbb lépés az autógyártásban.

Az autó karosszériája kapcsán már beszéltünk az anyagokról, de nem csak itt lehet forradalmi változás.

Forrás: Youtube / Now You Know

A nemrég általunk is megosztott tesztvezetéses videókban feltűnő volt az első műszerfal anyaga, amit többen márványhoz hasonlónak láttak a mintázata miatt. Az egyik ilyen videóban a sofőr, aki a Tesla egyik mérnöke, elárulta, hogy a műszerfal anyaga préselt papír. Hogy ez a sorozatgyártásra is így marad-e, azt nem tudjuk, de ha ez mondjuk újrafelhasznált papír – és miért ne lenne az – akkor mindenképpen menne a cég zöld imidzséhez.

A másik potenciális újdonság nem kapcsolódik közvetlenül a pick-up szörnyhöz, de szintén egy friss Tesla szabadalom. Manapság az autók üléseinek párnázata, akárcsak a bútoroknál, műanyag-habból készül. Ez általában poliuretán, ami nem éppen környezetbarát ráadásul a gyártásnál sok hulladék is keletkezik amikor a kész habot formára vágják.

A Tesla új szabadalma egy újfajta, többrétegű fibrózus (szálas, rostos) hab, amely állítólag sokkal egyszerűbben gyártható és kevésbé környezetszennyező.

Végül talán egy szó erejéig beszéljünk a törékeny törhetetlen üvegről is. Bár a bemutatón történt blama képei már bejárták a világot, mi is megosztottuk azt a videót, amelyik a főpróbán készült és ahol minden rendben ment. Az élesben bekövetkezett baki oka valószínűleg az lehetett, hogy ezt az egy prototípus sokszor tesztelték már és egy idő után mikrorepedések alakulnak ki az üvegen, ami pedig egyszer csak megadja magát. Semmi sem tart örökké, még a golyóálló üveg sem.

Aki egyébként  főpróba videójának nem hinne, azoknak az amerikai Motortrend is megerősítette, hogy a technológia működik. A magazin exkluzív hozzáférést kapott az autóhoz még a prototípus építése alatt és kétszer is meglátogatták a dizájn stúdiót. Egyik alkalommal maguk is nekidobták az acélgolyót az üvegnek és az ellenállt.

Apropó üveg… ez igazából nem is az, hanem átlátszó aluminium. Emlékszik még valaki a Star Trek IV mozifilmre? Ez a „bálnás” Űrszekerek, ha ez segít. Ebben hőseink a jövőből visszautaznak napjainkba, hogy elvigyenek pár bálnát – hosszú… – ám ehhez kell valamiből egy irtó nagy és ellenálló medencét készíteniük az űrhajóba. Mivel ilyen anyag a 80-as években (ami a film jelene) nincs, a jövőben használt átlátszó alumíniumot hozzák pár száz évvel előbbre.

Nos az átlátszó alumínium már nem sci-fi, van ahol használják is. Például a világ nagy akváriumainál.

Ha minden igaz a Tesla is valami hasonlót rakott össze. Hogy a kaliforniai cég ilyesmivel kísérletezik az csak elsőre meglepő, hiszen azt már a Semi szélvédője és a Solar Roof üveg alapú napelem-cserép kapcsán láttuk, hogy több termékükhöz is fontos lehet a fejlesztés.

Meghajtás, akkumulátor

A Cybertruck egytől három motorig konfigurálható és ha minden igaz az egymotorosban a Model 3 Performance hajtóműve van. A kétmotoros középső modellbe ezen kívül került egy Model S Performance motor is, azaz a Raven hajtásláncot kapta ami már mai is gyártásban van. Az igazi újdonság az a 3 motoros csúcsmodell lesz, ami valószínűleg az új Plaid revíziójú Model S/X meghajtását kapja majd, ami jövőre kerül gyártásba.

tesla model s plaid

Plaid Model S a Nürburgringen. Forrás: InsideEVs

És ha már meghajtás akkor akkumulátor. Bár kapacitásról nem esett szó, egy ekkora batár tank esetében az, hogy a legolcsóbb modell is 400 kilométert tud majd menni, a legnagyobb pedig ennek a dupláját, egy újabb ugrást sejtet az energiasűrűségben. A legnagyobb verzió pedig a Motrotrend szerint dupla akkusort kap, akárcsak a 2020-as Roadster. Ez csillagászati áron még akár oké is lenne, de az alap pick-up nagyjából annyiba kerül mint a középső Model 3 verzió, a legnagyobb akkumulátoros verzió pedig 10 ezer dollárral olcsóbb mint a mai belépő Model S. Hogyan lehetséges ez?

Mint már mi is többször beszámoltunk róla, a Tesla idén megvásárolta a Maxwell nevű céget, amely szuper-kondenzátorain kívül új, forradalminak ígérkező szárazelektródás akkumulátor technológiát is fejlesztett és épp több partnerrel tárgyalta gyártásról, amikor a Tesla kivásárolta a tulajdonosokat.

Forrás: InsideEVs / Maxwell Technologies

Az újítás sokkal környezetkímélőbb, olcsóbb és helytakarékosabb gyártástechnológiát tesz lehetővé. A cég korábbi anyagai szerit már az első generáció is 300Wh/kg energiasűrűséget tesz lehetővé, de elméletben működne az 500 is, ami a mai Tesla aksik duplája.  Talán a jövő év elején esedékes akkumulátor-technológia bemutatón megtudunk pár konkrétumot is.

Hogy kikkel és min dolgozhat még a Tesla az akkumulátortechnológia terén, abba a Hyperchange Youtube csatorna ásta bele magát nemrég – a videót beszúrtuk alább.

Képernyő és UI

Az autó bemutatója kapcsán joggal gondolhatná azt az ember, hogy akárcsak a Semi, a Cybertruck is a Model 3 képernyőjét kapta meg, pedig nem. A pénteken bemutatott autóbán 15 helyett 17 colos monitor van. Ha egyszer tényleg megkapjuk a várva várt Model S/X belső frissítést, a hírek szerint abba is ez a monitor megy, így vízszintesen, a mostani függőleges elhelyezés helyett.

Forrás: Youtube/ E for Electric

És ha már képernyő akkor ne menjünk el a tegnap megismert új UI, azaz felhasználói felület mellett sem szó nélkül. A menük ikonjai a képernyő aljáról átkerültek balra, a vezető oldalára, hogy jobban elérje ezeket. Emellett a grafikai és az animáció is jelentősen változott– sokkal szofisztikáltabb, főleg a navigációnál, ugyanakkor a most divatos minimalista, letisztult menüelemeket használja mint a legújabb Android és iOS verziók.

Forrás: Youtube/ E for Electric

Önvezetés

A helyszíni tesztvezetések során állítólag az egyik youtubernek azt mondta egy mérnök, hogy a Cybertruckba már az új Tesla chip kerül. A saját fejlesztésű szilíciumot idén küldte gyártásba a cég és ez az új Autopilot HW 3.0 alapja. Mint minden ilyen processzort, ezt is folyamatosan fejlesztik, így bár meglepő nincs a hírben, fontos megerősítést kaptunk a pick-up kapcsán és így már a következő generációs chip bemutatásának időpontja is körvonalazódik.

Digitális visszapillantó tükör

Érdekes, hogy bár a Tesla már az első Model X prototípus alkalmával próbálkozott a külső visszapillantót helyettesítő kamerákkal végül az Audi csinálta ezt meg elsőnek. Nos se az új Roadsteren, se a Cybertruckon nincsenek küldő visszapillantó tükrök, így valószínű ezeket is kamera helyettesíti majd.

Forrás: Youtube / Now You Know

De vajon hol látjuk majd a képet? Nos talán az autó belső, digitális visszapillantóján. Ugyanis a Cybertruckban a vezető és az anyósülés közötti tükröt egy LCD képernyő helyettesíti, mivel zárt plató fedél, vagy telepakolt csomagtér esetén nem lehet hátrafelé kilátni. Nem kizárt a jövőben ez más Teslákon is megjelenik, főleg, hogy az aerodinamikus autók csapott hátsó tetővonala miatt, hátra kilátni általában alig lehet.

Forrás: Youtube/ E for Electric

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.