46 százalékkal nőttek európai villanyautó eladások – itt a 2019-es toplista

Lassan megérkeznek a 2019-es értékesítési adatok a világ minden tájáról, így át tudjuk tekinteni hogyan változott az elektromos autó piac az előző évhez képest. Nemrég írtunk részletesen az amerikai számokról, most pedig Európa kerül terítékre. A magyar eladási adatokról Tibor már az év elején írt.

Sajnos Európából sokkal lassabban érkeznek a számok, mint az USA-ból, ezért nem tudunk olyan részletes kategória áttekintésekkel szolgálni, mint abban az írásban, de azért igyekszünk pár adattal segíteni az eredmények értelmezését. Az is visszatérő probléma, hogy ezeket az adatokat több forrásból kell beszereznünk, márpedig apró eltérések adódnak ezek között, de igyekeztünk almát az almával összehasonlítani.

Húzzuk magunkkal a világot

Remek hír, hogy míg az előzetes várakozások szerint tavaly csak 13%-kal nőtt a villanyautók eladása a világon, az USA-ban pedig még csökkent is, addig Európában a tisztán elektromos (BEV) és konnektoros hibrid (PHEV) modellek értékesítése kirobbanó formában volt és 46%-kal nőtt, így több mint 560 ezer környezetkímélő jármű fogyott. Éljenek a kemény Uniós előírások?

Forrás: ev-sales.blogspot.com

Idén és jövőre még akár jelentősebb emelkedés lehet a sok várva várt olcsóbb modell (új Zoe, Corsa, 208, ID3, stb.) miatt. Ez igazából a Teslán kívüli világ gyártási kapacitásán múlik csak – amíg az abszolút rekord eladások ellenére az emberek 6-12 hónapokat várnak olyan új elektromos autókra, amelyek ára gyakran duplája a hasonló benzinesének, addig a keresletre nem lehet panasz.

Forrás: ACEA.be, Statista.com, InsideEVs, ev-sales.blogspot.com

Az európai új autó eladások egészen a harmadik negyedév végéig elég lehangoló képet mutattak és úgy tűnt, a világszintű visszaesés ide is begyűrűzött. Az év végén aztán megtáltosodott a piac, és a nemzetközi trendekkel dacolva, a kontinens még szerényen növekedni is tudott 2018-hoz képest. Ez valószínűleg összefüggésben lehet azzal, hogy mindenhol arról cikkeztek, az új Uniós CO2 szabályok miatt 2020-ban jelentősen drágulhatnak a belsőégésű motorral szerelt modellek. Ugyanakkor az is érdekes egybeesés, hogy, míg az összeladások 200 ezerrel nőttek tavaly, a konnektoros autókból majd 170 ezerrel kelt el több – tehát majdnem a teljes növekedés a villanyosok számlájára írható.

Európa legnépszerűbb elektromos autói

Forrás: ev-sales.blogspot.com, teslamotorsclub.com

Talán senki nem lepődik meg rajta, hogy rajt-cél győzelemmel a Tesla Model 3 szerezte meg az első helyet az eladási listán. Forrásunk szerint több mint 95 ezer fogyott a modellből, melynek kiszállításai tavaly február 14-én indultak meg a kontinensen. Ha kicsit gyorsabb az a hajó, simán átléphették volna a 100 ezret, de a cég így is a legnagyobb európai villanyautó márka lett 20%-os piaci részesedéssel. Ezzel az eredménnyel a cég gyakorlatilag egy év alatt megduplázta a teljes európai flottáját.

EZT OLVASTAD MÁR?  Abszolút rekord: még soha ennyi Tesla nem fogyott 3 hónap alatt

A második helyen lévő Renault Zoe évek óta növekedési pályán van és tavaly 23%-os javulással második lett – nagyjából a Model 3 darabszámának felét produkálva. Az új 50-es modell nemcsak nagyobb aksival rendelkezik, de végre megkapta a DC villámtöltést is, így a típus a jövőben is versenyképes lehet a piacon.

A Mitsubishi Outlander továbbra is a legnépszerűbb plugin hibrid Európában, 45%-kal nőttek az európai eladásai, aminek biztosan örül a gyártó, hiszen Amerikában csökkentek a számok, és ott már csak kevesebb mint 3 ezer kelt el a modellből.

A Nissan Leaf sajnos Európában is bukdácsol, 18%-kal 33 ezerre estek a típus eladásai. A BMW i3 pont ellenkező irányba mozog, az új, nagyobb aksi újra vonzóvá tette a modellt és 34%-os növekedéssel már a Leaf babérjaira tör – az idei évben simán elképzelhető a helycsere a listán.

Végül emeljünk ki pár új belépőt és néhány nagyobb esést mutató típust.

A Kona EV, a Niro  EV és az e-tron (SUV) 2018-as európai eladásairól nincsenek pontos adataink, mert ezek a modellek tavaly a Top 20-on kívül voltak. Annyi bizonyos hogy 1-2 ezer darab valószínűleg fogyott ezekből, de tavaly léptek igazán, nagyobb volumennel a porondra. A Kona és az e-tron tisztességes számokkal zárta a tavalyi évet, amiben nyilván sokat segítette (nekik is) a holland vásárlási láz. Az Audinál tudjuk, hogy továbbra is akkumulátor ellátási gondjaik vannak, úgyhogy valószínűleg van a holland piac, illetve a kvóták miatt némi priorizálás is a mögött, hogy Európában 3-4-szer annyit adtak el az e-tronból mint Amerikában. A Niro szereplése csak annyiban meglepő, hogy sokak szerint jobb vétel mint az unokatesó Kona, de mint mindig, lehet, itt is gyártási limitekbe ütköztünk.

A két legnagyobb vesztes a Tesla Model S (-47%) és a Model X (-36%),  hasonló tendenciát mutattak, mint Amerikában. Az eredmények mögött egyrészt a Model 3 piacra lépése és a Model Y bemutatója, másrészt az a stratégiai döntés áll, hogy a legolcsóbb, legkisebb aksis verziók kivezetésre kerültek. Az e-tron jó európai számai nyilván nem segíttek az X helyzetén, de érdekes, hogy Amerikában szinte fordított a helyzet a két modell számai között.

A kategóriák királyai

Az alábbi grafikonok célja, hogy el tudjuk helyezni a villanyautós számokat a belsőégésű motoros eladásokhoz képest. Mint mondtam, egész kategóriákat átölelő adataink Európából még nincsenek, de kiválasztottam pár népszerű típust, hogy segítsenek az eligazodásban. Az alább szereplő belsőégésű motoros autók éves eladásaiban van egy kis becslés, mivel a decemberi adat még nem áll rendelkezésre. Ezeket a 2018-as számok és a 2019-es trendek alapján becsültem meg – azért ilyen szép kerek adatok.

EZT OLVASTAD MÁR?  Állami támogatással: Peugeot e-2008
Forrás: ev-sales-blogspot.com, teslamotorsclub.com, carsalesbase.com

Ha a közepes méretű prémium SUV-k piacát nézzük, a 3 nagy némethez képest jól látszik mennyire teljesítettek jól, vagy rosszul a villanyosok. Az X5-ös BMW a modellfrissítésnek köszönhetően brutálisat emelkedett, a hasonló méretű Mercedes GLE stagnált. Az Auditól logikus lenne a Q5-öt hozni példának, de az az autó méretben 30 centivel rövidebb, árban 25 ezer euróval olcsóbb mint a két másik német, ezért a hasonló méretű és árú Q7-et válogattam ide. Hogy a 31%-os csökkenésben mekkora szerepe van a házi versenynek az e-tronnal és mennyiben a BMW-nek köszönhető a visszaesés, az valószínűleg megfejthetetlen. Alapvetően azonban úgy tűnik, hogy működik az elmélet, miszerint a villany Audi azért jó, mert a dízel Audis erre szokik át. A Model X kapcsán azért érdemes megjegyezni, hogy az autó árban inkább a BMW X7-tel (4100 darab) és a Mercedes GLS-el (2200 darab) van egy kategóriáiban (85-90 ezer euró) és a fenti modelleknél úgy 20 ezer euróval drágább. Ráadásul ez a típus akár 7 személyre is konfigurálható, ami szintén nem az e-tron vagy az X5 kategóriája.

Forrás: ev-sales-blogspot.com, carsalesbase.com

A közepes prémium szedánoknál arra voltunk kíváncsiak, hogyan teljesített a Model 3, az európai listavezető, amelynek ez a kategóriája. Az összehasonlítást kissé nehézzé teszi, hogy a németeknél ez az osztály két modellre válik, ezért én ezeket egyben kezeltem – enélkül olyan 105-125 ezer közötti darabszámokat látnánk tőlük a 3-as BMW kategóriájában. Hogy a német prémiumok növekedését a Model 3 állította-e meg az is kérdéses, mivel a piac ennél azért összetettebb. Érdekességképp felraktam az i3-at is a grafikonra, mely méretben a többiek alatt van, de árban a Model 3-mal van pariban (Németországban).

Forrás: ev-sales-blogspot.com, carsalesbase.com

Végül nézzük meg a kisautók piacát. Ebben a kategóriában érződik még leginkább a benzinesek árelőnye, így a versenytárs Zoe a növekedése ellenére nem szerepelt túl jól. Kíváncsian várjuk az e-Corsa és a villanyos 208 számait egy év múlva.

Elektromos autót használsz?