A Warwick-i Egyetem kutatása csökkenti az akkumulátorok ökológiai lábnyomát

Az elektromos autózás ellen gyakran hozzák fel az akkumulátor gyártás környezetterhelését, mivel az akku gyártás energiaigényes folyamat, egy elektromos autó legyártása magasabb széndioxid kibocsátással jár, mint egy hagyományos autóé. Az akkumulátor gyártás felpörgetésével és a zöld energia arányának növekedésével az energiamixben ez a szennyezés rohamos mértékben csökken. Azzal is hatalmas csökkenést érhetünk el az akku gyártás környezetterhelésében, ha minél tovább használjuk az akkumulátorokat. Az autókban az eddigi tapasztalatok alapján az akkumulátorok jobban bírják a terhelést, mint azt akár maguk a gyártók remélték, de a 70%-ra degradálódott akku állapot esetén már sokak szerint elérkezett az akku csere ideje.

Az autókból kiszerelt akkumulátorok ilyenkor még tovább használhatók helyhez kötött energiatárolóként, akár lakossági napelemes rendszerek kiegészítőjeként, akár hatalmas, ipari méretű energiatárolóként, amivel a hálózat stabilitását tudják szabályozni a gyors reagálású erőművek helyett, de olyan kísérleti projekt is fut, ahol a közvilágítást oldották meg olyan területen, ahol nincs kiépített elektromos hálózat, sziget üzemű napelemes rendszerrel és autóból bontott akkumulátorokkal.

A Warwick-i Egyetem kutatásához a Nissan biztosította a használt akkumulátorokat

A Warwick-i Egyetem projektje az akkumulátorok második életének elősegítésével kapcsolatos. Az autókból kiszerelt akkumulátorok állapota nagymértékben eltérő, valamint olyan eset is előfordulhat, hogy csupán 1 vagy néhány cella hibája miatt ítélték csereérettnek a teljes akkupakkot, miközben a cellák többsége még hibátlan állapotban van. Ezért a bontott akkumulátorokat először érdemes osztályozni, akár pakk, akár cella szinten, így meghatározható, hogy melyik akkumulátor kerüljön újrafeldolgozásra (amely során a nyersanyagok 95%-ban kinyerhetők), melyek alkalmasak helyhez kötött energiatárolónak, egy részük pedig akár annyira jó állapotú is lehet, hogy még elektromos autóban is tovább használható.

EZT OLVASTAD MÁR?  Jelentősen bővül a Fiat-Chrysler elektromos autó-kínálata

Ez az osztályozás eddig nagyon időigényes folyamat volt, akár három órát is igényelhetett akkupakkonként. Ezt a folyamatot forradalmasítja az egyetem kutatása, ugyanis töredékére, akár 3 percre csökkenhet az osztályozási eljárás időigénye, azzal, hogy az egyetemen kidolgozott algoritmust ipari léptékben gépesítették. A projekthez a Nissan is segítséget nyújtott, hiszen Nissan LEAF-ek használt akkumulátorai biztosították az alapanyagot a kutatáshoz. A projekt kihívása az volt, hogy 2019 végére 1 MWh tárolási kapacitást alakítsanak ki az osztályozott, bontott akkumulátorokból.

David Greenwood, a Warwicki Egyetem WMG professzora elmondta: „Az autók akkumulátorai hatalmas környezeti előnyökkel járnak, ám a gyártásukhoz nagyon sok erőforrást használnak fel. Az akkumulátorok második életének biztosítása egyaránt javítja azok környezetvédelmi és gazdasági értéket, mielőtt az akkumulátorok újrafeldolgozására kerülne sor. Örülök, hogy a projekt partnereivel együttműködve elősegíthetjük az akkumulátorok második életét.”

Lord Ian Duncan gazdasági és éghajlat-változási miniszter hozzátette: „Örülünk, hogy a Warwicki Egyetem és a Nissan egy zöldebb, tisztább jövő kialakítására törekszik. Az elektromos autókból származó akkumulátorok újrahasznosítása nagymértékben hozzájárulhat az Egyesült Királyság zöld forradalmához, segít abban, hogy hatékonyabb és okosabb életet élhessünk, amivel 2050-ig megnyerhetjük az éghajlatváltozás elleni harcot. A projektet azért társfinanszíroztuk, hogy a gyártók számára az újrahasznosítástól kedvezőbb lehetőség is rendelkezésre álljon – vagyis azt az akkumulátort, amely az autókban segített eljutni az A-ból a B-be, később felhasználhassuk lakóházak energiatárolásához.”

Elektromos autót használsz?