Melyik elektromos autó kaphat 2,5 milliós állami támogatást?

A mai napon az ITM bejelentette a folytatódó elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás új feltételit. A kormány nagyobb támogatást nyújt a kedvezőbb áron megvásárolható tisztán elektromos autókra, ezért sávos támogatási rendszert alakítottak ki. 11 millió forintos vételár alatt 50%, maximum 2,5 millió forint a támogatás, 11-15 millió forint között 500 ezer forint, 15 millió felett pedig nem jár támogatás az autókra. Kivételt jelentenek a taxinak vásárlót autók, melyekre a 15 milliós felső határig 55%-os állami támogatás igényelhető.

A sávos támogatási rendszerrel érdekes helyzet alakulhat ki a piacon, hiszen lesznek olyan modellek, amelyek ára épp a sávhatárra kerül. Ezeknél a modelleknél az importőr vagy kereskedők egy kisebb, akár 100 ezer forintos engedménnyel 2 milliós árengedményt adhatnak a vásárlóknak.

Az árcsökkenésnél kevésbé kellemes mellékhatása az új rendszernek, hogy a „fapados” autók vásárlását ösztönzi. Ha például egy autó csak metálfényezés és bőrülés nélkül kapja meg a nagyobb támogatást, az méltányolható. Az is megemészthető, ha egy többféle akku kapacitással kínált modell csak a kisebb akkumulátorral fér be a limit alá. Ami igazán kellemetlen, ha a modern, biztonságot növelő vezetéstámogatási funkciókról kell lemondanunk a nagyobb támogatás reményében, hiszen ezek jelentős mértékben növelik a közlekedés biztonságát, de a gyártók általában csak a magasabb áron kínált felszereltséghez adják ezeket.

Az interneten megtalálható árlisták alapján összegyűjtöttük és besoroltuk néhány kategóriába a jelenleg (vagy a közeljövőben) kapható elektromos autókat.

Ezekre az autókra biztosan 2,5 millió forint támogatás jár

Az első kategória egyértelmű, van ugyanis néhány olcsóbb kisautó, amelyeknél akár minden extrát beikszelhetünk a megrendeléskor, mindenképp megkapjuk a 2,5 milliós összeget.

alapmodell induló ára
Škoda CITIGOe iV 6 549 349 Ft*
Smart EQ Fortwo 7 250 430 Ft
Volkswagen e-UP 7 518 400 Ft*
Smart EQ Forfour 7 440 930 Ft
Smart EQ Fortwo cabrio 8 355 330 Ft

* A hármasikrek Škoda és Volkswagen változata jelenleg nem konfigurálható, így a listaár a korábbi, jelenleg nem elérhető konfigurátorból származik.

EZT OLVASTAD MÁR?  Érkezhet az elektromos Opel Corsa
Az apró Škoda idei évre hazánkba szánt kerete már 2019 őszén elfogyott. Most 1 millióval olcsóbb lenne, jelenleg nem rendelhető

Néhány típusnál fapados modellt kell választanunk a nagyobb támogatásért

A második kategória már érdekesebb. Ezeknél az autóknál az alapmodell becsúszik a magasabb támogatás határa alá, de ha jobban felszerelt autót választunk, vagy az opciós listán szeretnénk bejelölni néhány extrát, már könnyen kicsúszunk, esetleg az alkudozási képességünkön múlhat, hogy alap piros, vagy metál bordó autót veszünk.

alapmodell induló ára jól felszerelt modell induló ára
Mini Cooper SE 10 500 000 Ft 12 500 000 Ft
Renault Zoe ZE50 10 899 000 Ft 11 999 000 Ft
Mazda MX-30 10 990 900 Ft 11 590 900 Ft

Komoly szerepe lesz az árengedményeknek és az alkudozásnak

A harmadik kategória talán a legizgalmasabb. Ebben a csoportban már az alapmodell listaára is kicsúszik a limitből, de maximum 1 millió forinttal, tehát itt egy importőri vagy kereskedői árengedmény dupla jelentőséggel bír.

alapmodell induló ára jól felszerelt modell induló ára
Honda e 11 099 000 Ft 12 499 000 Ft
Hyundai Ioniq electric 11 290 000 Ft 12 890 000 Ft
Opel Corsa-e 11 400 000 Ft 11 960 000 Ft
Hyundai Kona electric 39 kWh 11 199 000 Ft 12 049 000 Ft
Kia e-Niro 39 kWh 11 499 000 Ft 12 449 000 Ft
Peugeot e-208 11 565 000 Ft 13 515 000 Ft
Peugeot e-2008 11 590 000 Ft 13 840 000 Ft
Volkswagen e-Golf 11 640 000 Ft
Nissan e-NV200 furgon 11 938 000 Ft 12 966 700 Ft
Fiat 500e ? ?
Eddig a Hyundai Kona a 64 kWh akkuval volt keresett, de most a kis akkus változat ára 2,5 millióval csökken…

A családi autónak megfelelő méretű autókra csak 500 000 támogatás jár

A negyedik kategóriába sorolt autók esetén már kis eséllyel sikerülhet a fapados változat árát megfelelő mértékben lealkudni, tehát ezekre a kisebb állami támogatás vehető igénybe. Az esetek többségében a jól felszerelt modell is jogosult a támogatásra, bár egyes típusoknál a drágább extrákról, például hűtött bőrülésről valószínűleg le kell majd mondanunk.

EZT OLVASTAD MÁR?  Utód nélkül maradhat a BMW i3, mert túl drága gyártani
alapmodell induló ára jól felszerelt modell induló ára
Nissan LEAF 40 kWh 12 290 000 Ft 13 590 000 Ft
DS 3 Crossback E-Tense 12 490 000 Ft 13 940 000 Ft
Nissan e-NV200 Evalia 12 800 000 Ft 13 780 000 Ft
Hyundai Kona electric 64 kWh 12 799 000 Ft 14 949 000 Ft
Kia e-Niro 13 049 000 Ft 14 349 000 Ft
BMW i3 13 109 000 Ft 14 262 000 Ft

Az ID.3 is csak félmilliós támogatást kaphat

Az ötödik kategória ismét izgalmakat tartogat, itt ugyanis a fapados modell talán épp becsúszik, vagy kis engedménnyel becsúszhat a 15 milliós határ alá. Kérdőjellel jelöltük azoknak a modelleknek az árát, amelyeknek még nincs hivatalos magyar ára, de egyes európai országokban már ismert az ár, így a jelenlegi euró vagy font árfolyam alapján nagy valószínűséggel belefér ebbe a csoportba

alapmodell induló ára jól felszerelt modell induló ára
Nissan Leaf e+ 15 190 000 Ft 15 590 000 Ft
Volkswagen ID.3 ? ?
SEAT el-Born ? ?
A SEAT el-Born alapváltozata talán még éppen becsúszhat a 15 milliós határ alá

A prémium modelleket nem támogatják

Végül az utolsó csoportnál nincs kérdés. Ezek a modellek szinte biztosan nem lesznek jogosultak a magyar állami támogatásra.

  • Ford Mustang Mach-E
  • Opel Vivaro-e
  • Polestar 2
  • Tesla Model S
  • Tesla Model 3
  • Tesla Model Y
  • Tesla Model X
  • Volvo XC4 Recharge
  • Porsche Taycan
  • Jaguar I-Pace
  • Audi e-tron
  • Mercedes-Benz EQC
  • Mercedes-Benz EQV
Alighogy bekerült a Tesla Model 3 a támogatható autók közé, elfogyott a pénz. Az újrainduló állami támogatásba pedig az ára miatt nem fér bele

Elektromos autót használsz?