Napelemes töltősátor a Fordtól

Rendszeresen olvasunk híreket napelemmel felszerelt autókról, de sajnos a paramétereket áttekintve be kell látni, hogy a jelenlegi napelemek hatásfokával és a mai autók fogyasztásával viszonylag kevés hatótávot nyerhetnek az elektromos autók. Az autó felületeinek beesési szöge az esetek többségében távol áll az ideális délre tájolt 30-35 fokos dőlésszögtől. Sokszor parkolunk mélygarázsban, épületek, fák árnyékában, ilyenkor sem termel az autó tetejére épített napelem. A sorozatgyártásban lévő autók közül a Toyota Prius PHEV változata rendelkezik napelemes tetővel, amely akár napi 5 km hatótávot is képes összegyűjteni. Ennél jobb eredmények egyelőre csak tanulmányautóként vagy kísérleti projektben léteznek. Akár napi 30-40 km napból gyűjtött hatótávot ígérnek például a Sono Sion és a Lightyear koncepcióautók.

A Ford már évek óta kísérletezik napelemes autó töltéssel. 2014-ben a CES-en mutatták be a Ford C-Max Solar Energi tanulmányt. Az autó tetejére 275 W névleges teljesítményű monokristályos napelemet szereltek. 275 W ma már nem tűnik soknak a C-MAX 1,5 négyzetméteres tetején, azonban ne feledjük, hogy 2014-ben ez még a csúcstechnikát képviselte és 50%-kal haladta meg az akkor hétköznapinak számító teljesítményt.

EZT OLVASTAD MÁR?  Jutott egy kis elektromosság a Ford óriási SUV-jába

A napelemes tetőt kiegészítették volna egy Fresnel lencsékkel az energiát a napelemre koncentráló építménnyel a parkoló felett. A rendszer egyfajta napkövetést valósított volna meg. A lencséknek köszönhetően a napelem állítólag nyolcszor több energiát képes összegyűjteni. Az építményeket, amely alatt az autót folyamatosan mozgatni kell, természetesen nem zsúfolt belvárosokba szánták, inkább elégtelen áramellátással rendelkező helyszínekre. Eltelt hat év, és egyelőre nem jelent meg szériagyártásban, így valószínűleg mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Úgy tűnik a napelemes autótöltő kutatások irányt váltottak. Alig egy hónapja számoltunk be egy francia startup napelemes ponyvájáról, amit önmagára húz a parkoló autó. Egy a héten nyilvánosságra hozott szabadalom szerint a Ford mérnökei is hasonló megoldáson törik a fejüket.

A Ford megoldása nem csak egy autóra helyezett ponyva, inkább egy napelemes védőpajzs. A bejelentésből kiderül, hogy a rugalmas pajzsot egy kompresszor fújná fel az autó körül miután leparkoltunk. Az alaktartást emlékező polimer biztosítaná. A védőpajzs rugalmas vékony rétegű napelemeket tartalmaz. A napelemek által megtermelt energia töltené a parkolóban várakozó autó akkumulátorait.

EZT OLVASTAD MÁR?  100%-ban megújuló energiaforrásból üzemel a Google

Alig várjuk, hogy működés közben láthassuk az érdekes megoldást.

Elektromos autót használsz?