A sírba küldi a hagyományos autókat a Tesla új aksija?

A Tesla vélt vagy valós legújabb akkumulátor technológiáról már annyit írtunk, hogy belinkelni is nehéz a sok cikket és az embernek már kicsit az az érzése, hogy bármit is jelentsen majd be a Tesla 2 héten, vagy 2 hónapon belül esedékes Akkumulátor Napon, szinte képtelenség, hogy felérjen a felfokozott várakozásokhoz. A Reuters most úgy gondolta, hogy megpróbál egy olyan exkluzív szenzációval szolgálni, ami még ennél is magasabbra teszi a lécet.

A Reuters sztori

Idén már közöltünk két cikket a hírügynökség információi alapján. Az egyiket még januárban, ahol is azt tették közzé, hogy a Tesla szerződést kötött az LG Chemmel, illetve a kínai CATL-el a sanghaji Model 3-ak celláinak bérgyártása kapcsán. Mondjuk a koreai céggel kapcsolatos információ inkább csak a Reuters újságírójának volt újdonság. A másik hír pár héttel később érkezett és arról szólt, hogy a CATL LiFePO4 (lítium-vas-foszfát) aksijait használhatják majd a Model 3 helyi verziójában, ráadásul nem is a jól ismert 2170-es cella, hanem prizmatikus formában. Ennél a cikknél már kicsit több kérdőjel merült fel az emberben, hiszen itt nem csak egy a jelenlegi megoldásnál sokkal kisebb energiasűrűségű kémiáról van szó, de még a cella fizikai formátuma is teljesen más, ezért vadi új akku pakkot kellene tervezni, új hűtéssel, vezérléssel, a már létező Model 3/Y kaszni alá. Ez azért így elsőre eléggé valószínűtlen.

Tesla akkupakk gyár a Giga Sanghaj területén. Forrás: Youtube / Jason Yang

Mint már sokszor, most is az az érzésünk, hogy valós információk morzsáit értelmezik kicsit túl liberálisan a mainstream média képviselői – láttunk már ilyet, hiszen a villanyautózás legtöbbször még eléggé új terület nekik. De mielőtt belemennénk a legújabb információk kritikai vizsgálatába, nézzük mit is jelentett a Reuters most exkluzív szenzációként a héten.

A hírügynökség forrásai szerint a CATL-Tesla szerződés nem egyszerű bérgyártásról szól, hanem a két cég együtt fejleszt egy új, miden eddiginél olcsóbb és tartósabb akkumulátor technológiát.

Az aksik cella szinten 60, akkupakk szinten 80 dollár alatti költséggel bírnak, ami átlépi azt a  bűvös 100 dolláros küszöböt, ami alatt a legtöbb szakértő szerint már olcsóbb lehet egy villanyautó, mint egy hagyományos belsőégésű motoros.

A Reuters szerint a cellák képesek lehetnek már a Tesla által megcélzott egy millió mérföldes élettartamra is és elsőnek a kínai gyártású Model 3-ban mutatkoznak majd be, mielőtt a világ többi részén is gyártásba kerülnek. A cikk ezen a ponton kicsit zavarossá válik, hiszen beszél a CATL kobalt mentes LiFePO4  és alacsony kobalt tartalmú NMC celláiról is (utóbbi már közelebb áll a Tesla kémiájához) és mind a kettő árának $100/kWh alá esését prognosztizálja. Az írás összehozza ezeket a fejlesztéseket a Tesla keretein belül működő híres Jeff Dahn féle akku labor kutatásaival és azt is megjegyzi, hogy a versenytársak 2025-ig nem lesznek képesek ilyen költségen aksikat gyártani.

Kicsit túl forró ez a kása

Nem szeretnénk feltétlenül kétségbe vonni a Reuters információit, hiszen ők olyan eszközökkel rendelkeznek, amikkel mi nem. Nekik saját informátoraik vannak ezeknél a beszállítóknál, és akkumulátor szakértőket szólaltatnak meg – mi meg átvesszük ezeket a híreket. Nyilván nem vagyunk egy súlycsoportban. Mégis, inkább az InsideEVs újságíróival értenénk egyet, akik felhívták pár helytelen következtetésre a figyelmet.

EZT OLVASTAD MÁR?  Teszt: Renault Zoe 41 kWh R90 vs Q90

Először is a cikk, ahogy már mi is említettük, kicsit összemossa a CATL két külön kémiáját, illetve a Tesla millió mérföldes aksi terveit. (Ez utóbbiról a cég először a Semi kapcsán beszélt, amikor is zászlajukra tűzték, hogy a kamion teljes hajtáslánca, mint például a Model 3-ből kölcsönzött motorok és az aksi is több mint másfél millió kilométer élettartammal bírjon). Az elképzelhető, hogy a kínai SR+, tehát legkisebb hatótávú és legolcsóbb hármasba, a helyi piacra a CATL cellái kerüljenek, és ez akár még a lítium-vas-szulfát kémiát is jelentheti, de ennek valószínűleg semmi köze a szinte örök életű aksikhoz. Azok a Tesla jelenlegi NMC/NCA technológiájának továbbfejlesztett verziói lesznek.

A továbbiakban a Reuters cikke azt is megemlíti, hogy a Tesla 1 millió legyártott autója az elektromos hálózatra kötve azt eredményezheti, hogy a cég gyakorlatilag energiaszolgáltató lesz. Ez egy szintén elég meredek következtetés, hiszen az eddig forgalomba került Teslák nem rendelkeznek vehicle-to-grid technológiával, azaz nem fogják az autókat a hálózat balanszírozására használt négy keréken guruló ipari aksikká alakítani. Ettől függetlenül a Tesla a jövőben kijöhet majd ilyen autókkal és mint tudjuk, több olyan hatalmas aksi telepen dolgozik különböző országok elektromos szolgáltatóival, mint az a bizonyos Ausztrál Hornsdale projekt. De a kettőt ne keverjük össze.

És az eredeti anyag átolvasásakor mi is találtunk pontatlanságokat. Így például amikor a szerző azt írja, hogy a Tesla a Panasoniccal közösen NCA kémiájú cellákat gyárt Nevadában, míg az LG-től pedig NMC cellákat vesz Kínában, az az érzésünk, hogy nincs tisztában vele, hogy a Giga Nevada is gyárt NMC-t, csak azokat az ipari és otthoni energiatárolókba és nem az autókba építik be.

Nem zörög a haraszt

De azért nem minden alaptalan kuszaság a Reuters cikkében.

Tudjuk, hogy a Tesla valami nagy akkumulátortechnológiai bejelentésre készül, és ha nem lett volna ez a fránya vírus, már kb. egy hónapja tudnánk mi is az. Elon Musk legújabb Twitter üzenetei alapján lehet, hogy a koronavírus miatt kettészedik a bemutatót és jövő hónapban egy webcastot, párhónappal később pedig egy élő demonstrációt kapunk.

Azt is tudjuk, hogy a Tesla nemcsak a Maxwell szinte kobalt mentes szárazelektródás technológiájával rendelkezik, amely a gyártási kapacitást is megsokszorozza (helló Terafactory!), de megvette a kanadai Hybart is, amely cellagyártó technológiával és gépsorokkal járul hozzá a cég portfóliójához. Vezető kutatójuk, Jeff Dahn is sorozatosan utalgat nagyszerű áttörésekre amiket már elértek, Fremontban pedig nemrég cellagyártó gépsorokhoz toboroztak szakembereket – miközben elvileg ott olyan nincs is. Innen már nem nehéz összerakni a mozaikot:

A Tesla nem csak valami papíron létező mesebeli tulajdonságokkal bíró, mindig két év múlva megjelenő papírtigrissel készül az Akkumulátor Napra, hanem (közel) széria érett, saját maga által gyártott, következő generációs cellákkal fog előállni.

A cég egyébként számos szabadalommal rendelkezik az aksik terén és ez a sor a közelmúltban egy érdekes újdonsággal bővült: levédették a tabless (kupak nélküli) cellát, ahol nincsen a ceruzaelemről is ismert kis púp, kitüremkedés a henger tetején, amin a pozitív pólus csatlakozik, hanem a cella egész felső része maga az érintkező. Ez az elsőre lényegtelen, kozmetikai változás Elon Musk szerint sokkal fontosabb mint ahogy azt az emberek gondolják. Csuda tudja ebből a sok szabadalomból mi minden kerül bele az új aksikba, de az kevéssé valószínű, hogy ezeket a  fejlesztéseket már  most megosztanák beszállítókkal, versenytársakkal. Nem hisszük, hogy ehhez bármiben szükségük lenne a CATL-re.

EZT OLVASTAD MÁR?  Aktuális változások a Tesla árakban és felszereltségekben

Amiben viszont akár együtt is működhetnek a kínai céggel, az az újfajta, modulok nélküli akkupakk kialakítás. Musk már említette párszor, hogy szeretnének megszabadulni a cellák modulokba rendezésétől, mivel ez egy amolyan evolúciós maradvány, ami ma már nem indokolt. A CATL-nek pont ezen a téren vannak eredményei, mivel rendelkeznek egy cell-to-pack fejlesztéssel, aminek segítségével az aksi cellákat modulok nélkül közvetlenül az aksi pakkba lehet illeszteni és ezzel 10-15 százalékkal több energia tárolható azonos alapterületen. Ezen akár együtt is dolgozhatnak.

A hengeres és a prizmatikus cella felépítése. forrás: futurecar.com

Az is lehetséges, hogy a kínai piacra szánt kisebbik akkus Model 3 más kémiát kap. A ráció az lenne, hogy ha nincs elég NCA vagy NMC kapacitás az LG és a CATL részéről, akkor se kelljen Nevadából importálni a cellákat, helyette a kínaiak LiFePO4 gyártási kapacitásait használnák ki. Ez a kémia ugyan kisebb energiasűrűségű mint a jelenleg az autókba rakott megoldás, de a Model 3 SR+ akkupakkjában harmadával kevesebb cella van, tehát van szabad hely több, ámde kevésbé potens LiFePO4 cellának ugyanakkora hatótávhoz. Aztán, hogy ezek hengeresek, vagy prizmatikusak lesznek, azt majd meglátjuk, de utóbbi még mindig meglepő lenne, mivel az a teljes akkupakk, sőt akár az autó szerkezetének áttervezésével is járhat. (Többek között ezért nem nyúlnak a Model S/X régebbi 18650-es cellákkal szerelt akkupakkjaihoz).

Többet, pontosabbat, hivatalosat, majd a nagy Tesla bejelentés után tudunk mondani – természetesen erről is beszámolunk majd.

Elektromos autót használsz?