Rendkívüli: ÁFA mentes villanyautókat akar az EU

Nem szeretünk túlzottan hatásvadász címekkel operálni, de ez a hír kétség kívül kiérdemli a „rendkívüli” jelzőt egy villanyautós oldalon. Ha igazak a Bloomberg értesülései, akkor példátlan mértékű támogatást kaphat a villanyautózás az Európai Uniótól.

Green New Deal

A New Dealre talán még mindenki emlékszik a történelem órákról – gyakorlatilag ez állította talpra Amerikát az 1933-as nagy gazdasági világválságból. Az Egyesült Államok akkor több gazdasági és strukturális, intézményi reformmal alapozta meg a következő évtizedek prosperitását.

Az Európai Unió is valami hasonlóra készül most – és ez a kezdeményezés még csak nem is a koronavírusra adott gazdasági válasz, hanem annak a felismerése, hogy környezetünk további pusztítása nem csak egy egzisztenciális válsághoz vezet, de ennek megfordítása egy hatalmas lehetőség is. Minden részletbe nem megyünk most bele, de röviden arról szól az először tavaly decemberben bejelentett program, hogy a gazdasági növekedés motorját olyan zöld reformok sorával akarják felpörgetni, amelyek egyszerre teszik világunkat élhetőbbé és egészségesebbé, és egyben teremtenek új munkahelyeket, beruházásokat.

A fentiek kapcsán már eddig is látszott, hogy a zéró emissziós közlekedés hangsúlyos eleme lesz a programnak, de a Bloomberg által frissen megszerzett dokumentumok szerint a szép gondolatokon túl kemény döntésekkel is megtámogatják ezt a területet.

Beleáll az EU

Nézzük szépen sorban, mi minden tudott meg a hírportál a részletes tervezet csomagról.

A tervezet vázlata szerint az EU tovább akarja ösztönözni az autógyárakat a zéró emissziós járművek gyártására és értékesítésére, a vásárlókat pedig kedvezményekkel tereli majd a helyes irányba. A Bloomberg anyaga idéz is pár mondatot a tervezet indoklásából és ezek első olvasatra elférnének egy nyálas Michael Bay film hazafias elnöki beszédében is. Ezt most abszolút pozitív kritikaként értjük, merthogy a hollywoodi forgatókönyveken kívül nem szoktunk ilyen mondatokat látni nagyszabású törvénycsomagokban és okot ad a reménykedésre, hogy kontinensünk vezető politikusai talán tényleg megértették, a következő nemzedékek nem csak színes-szagos marketing maszlagnak gondolják a környezetvédelmet.

Az autóipar ilyen mértékű támogatása jókora adósságot fog hátrahagyni a következő nemzedékeknek. Ennek a vállalásnak meg kell felelnie a fiatal generációk a klímaváltozás kezelésével, az egészségesebb és tisztább jövő megteremtésével kapcsolatos elvárásainak – így a tervezet indoklása.

De nézzük, milyen konkrét lépéseket tervez az EU a villanyautózás kapcsán:

  • a következő két évre létre kívánnak hozni egy 20 milliárd eurós azaz 7 ezer milliárd forintos pénzügyi alapot a tiszta üzemű autók vásárlásnak ösztönzésére, hogy az EU elvárásainak megfelelően csökkenjen a CO2 kibocsátás
  • továbbá egy 40-60 milliárd eurós, azaz 14-21 ezer milliárd forintos befektetési alappal kívánják megtámogatni az ilyen járművek fejlesztését
  • meg akarják duplázni az elektromos és alternatív üzemanyag töltő infrastruktúrára szánt pénzeket, hogy a következő 5 évben 2 millió nyilvános töltőállomást építsenek
  • és végül – véleményem szerint ez az igazi bomba – áfamentessé tennék a zéró emissziós autók árcéduláját
EZT OLVASTAD MÁR?  Rendelhetők az elektromos Rolls-Royce oldtimerek

Ezek közül én már csak azért is az utóbbit emelném ki, mert ez a különböző tagállami támogatások és pályázati megoldások helyébe lépve egy rendkívül egyszerű és átlátható rendszert vezetne be.

Az ördög meg a részletek

Akkor ha most kiörömködtük magunkat, hadd legyek egy picit az ördög ügyvédje.

Először is érdemes észben tartani, hogy a fenti egy tervezet, vázlat, amit valószínűleg szándékosan szivárogtattak ki, hogy teszteljék vele a reakciókat. (Vagy esetleg valaki a háttérben folyó alkukat akarta megtorpedózni azzal, hogy borítja a bilit és ezzel akár el is kaszálhatja az egészet – de ne legyünk ennyire pesszimisták). Tudjuk az EU mennyire gyorsan dönt, tehát ennek még idő is kell, hogy hatályba lépjen.

Másodszor, bár a hivatalos szöveget nem láttuk, a fentiek elég lazán vannak fogalmazva ahhoz, hogy zöldülés, meg villanyosítás („electrified”) köntösbe bújtatva számolatlanul öntsék a pénzt a német, francia és olasz autóiparba, miközben azok, az euró csilliókat megköszönve majd legfeljebb mild hibrideket dobnak piacra. De látunk itt arra is bőven teret, hogy soha meg nem valósuló hidrogén álmokat kergessünk tovább, vagy az EU-s pénzeken (is) épülő villámtöltőkön csillagászati áron szolgáltassunk áramot.

EZT OLVASTAD MÁR?  A legfontosabb elektromos Ford is késik

De ha a cinikusságot félretesszük, nem árt emlékeztetni arra is, hogy a koronavírusnak köszönhetően példátlan válságban van az európai autóipar (is), ami meggyorsíthatja az ilyen támogatások átverését a törvényhozáson. Ha pedig az euró tízmilliárdokat ilyen zöld feltételekhez kötik, az mindannyiunknak csak jó lesz. Reméljük a részletes törvény tervezet méltó lesz a fent idézett gondolatok szellemiségéhez.

Elektromos autót használsz?