Giga-akkugyárat tervez Európába a Panasonic

Szándéknyilatkozatot írt alá a Panasonic az Equinor energetikai céggel (korábban Statoil, csak a megújuló energiás projektek gyarapodása névváltoztatásra késztette az olajóriást) és a Norsk Hydro ipari csoporttal egy norvégiai akkumulátorgyár megépítésének lehetőségeinek feltérképezésére – jelentették be a felek, hozzátéve, hogy a fő szempont az energiatároló berendezések előállításának fenntarthatósága és költséghatékonysága lesz. Az előbbi teljesüléséhez mindenképpen megfelelő helyszín a skandináv ország, hiszen a vízerőművek révén bőven akad tiszta elektromosság, amit a rendkívül energiaigényes akkugyártásra lehet fordítani.

Allan Swan, a Panasonic Energy North America elnöke, Al Cook, az Equinor stratégiai és üzletfejlesztési elnökhelyettese, valamint Arvid Moss, a Hydro energiaügyi és vállalati fejlesztési részlegének ügyvezető alelnöke

A projekt első szakaszában a partnerek felmérik a potenciális vásárlók körét, mind az autóiparban, mind más iparágakban, ennek eredménye 2021 közepére várható. A Panasonic szerint Európa még viszonylag fejletlen piac az elektromos autózás szempontjából, ahol az elkövetkezendő években hatalmas robbanás várható a villanyautók értékesítésében. Ráadásul a lítium-ion akkumulátorokra nemcsak az autókban lesz szükség, hanem az energiapiac átalakulásának is kulcsszereplői lesznek, miután a kiszámíthatatlanul termelt megújuló energia hálózatba integrálásához elengedhetetlen annak eltárolása.

„Úgy hisszük, hogy az akkumulátoros energiatárolás egyre fontosabb szerepet játszik abban, hogy az energiarendszerek elérjék a nettó nulla kibocsátást. Az energetikai szaktudás különböző területeinek összevonásával cégeink jövedelmező, méretezhető, és fenntartható akkumulátor-üzletág létrehozására törekednek”– kommentálta a bejelentést Arvid Moss, a Hydro energiaügyi és vállalati fejlesztési részlegének ügyvezető alelnöke.

Az majd a lehetséges vásárlókkal történő egyeztetések után dől el, hogy pontosan mekkora akkugyárat tervez a Panasonic, de a The Financial Times újságíróinak azt nyilatkozta, hogy a kereslettől függően akár a nevadai Gigafactory 1 mérettartományát is elérheti. Ott jelenleg évi 35 GWh akku készül a Teslának. Hogy a norvég gyárhoz lesz-e bármi kötődése a kaliforniai autógyártónak, azt egyelőre nem tudjuk, de a Panasonic úgy fogalmazott, hogy a létesítmény a Tesla számára is érdekes lehet, hiszen kiélezett verseny folyik az autóipari cégek között az akkumulátorok beszerzésének jövőbeni biztosításáért partnerek által, még akkor is, ha saját, házon belüli cellagyártást is terveznek.

Advertisement
EZT OLVASTAD MÁR?  Negyedéves jelentés - brutális számokat villantott a Tesla

A Panasonic már a sokadik ázsiai akkugyártó vállalat, mely az európai autógyártók elektromobilitási stratégiájára építi fel terveit, a dél-koreai LG például Lengyelországban bővíti gyártókapacitását, a Samsung cellái magyar kezek között készülnek, a kínai CATL Németországban épít gyárat, a napokban pedig a SVOLT is bejelentette, hogy a németeknél húzna fel egy 24 GWh kapacitású üzemet.

Elektromos autót használsz?