Magyar akku áll a plugin hibridek tűzesetei mögött

Az akkucellák gyártás közbeni beszennyeződése okozta a plug-in hibrid Ford Kuga akkumulátorának kigyulladását, mely a modell értékesítésének leállításához, és több mint 20.000 jármű visszahívásához vezetett augusztus közepén – jelentette be az amerikai autógyártó a múlt héten kiadott közleményében, melyből az is kiderül, hogy a vállalt valamennyi érintett példány teljes akkucsomagját kicseréli. A Ford ez idáig a vezérlőmodul hibájára gyanakodott, ami töltés közben potenciálisan az akkumulátor túlmelegedéséhez, és forró gázok kifújásához vezethet, meggyújtva ezzel az akkucsomagot és más alkatrészeket, a mostani nyilatkozat az első, hogy az autógyártó az akkumulátor-beszállító partnerét említi a probléma forrásaként.

Hasonló visszahívásról számoltunk be a BMW kapcsán is, mely világszerte összesen 27.600 konnektoros hibridjét hívja vissza tűzveszélyes akkumulátor miatt, a bajorok azonban kezdetektől fogva a cellák gyártási szennyeződését kommunikálták az ügyfelek felé. Mint ahogy a német hírportálok korábban felhívták rá a figyelmet, és mi is beszámoltunk róla, a két esetben az akkumulátor beszállítója a közös, mely a Handelsblatt gyanúja szerint a Samsung SDI. Ezt ugyan nem erősítette meg a Ford, de az Autonews információi szerint is a dél-koreai vállalat szállítja a cellákat a Fordnak és a BMW-nek, mégpedig a gödi akkugyárból, így a szálak valóban Magyarországra vezetnek vissza, s ugyanaz a gyártási szennyeződés okozhatta mindkét márka problémáját.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hidrogéncellás Tesla kétszeres hatótávval?

A Fordnak különösen sokba kerülhet ez a malőr, hiszen a Kuga PHEV volt a kulcsa a CO2-kibocsátás csökkentésére vonatkozó európai szabályozásnak való megfelelésnek. A bírság elkerülése érdekében a gyártó így arra kényszerült, hogy a Volvótól vásároljon kibocsátási krediteket – a hibás autók javítása, valamint a kínai tulajdonban lévő svéd márkával való megállapodás után mintegy 500-600 millió dolláros veszteségre számítanak az amerikaiak. A Fordnak ráadásul a Kugával műszakilag megegyező Escape PHEV amerikai bevezetését is el kellett halasztania az akkuprobléma miatt.

A Ford novemberben kezd egyeztetni az ügyfelekkel az akkupakk cseréjét illetően, melyre várhatóan december és a jövő év márciusa között kerülhet sor. Továbbra is fontos hangsúlyozni, hogy az érintett példányok tulajdonosai kizárólag EV Auto és Normal módban használják autójukat, és semmiképp se töltsék az akkumulátort a hálózatról.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.