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
auto

Nincs többé napelem aksi nélkül a Teslánál

energia
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

Bár ennyire közel a negyedéves pénzügyi jelentéshez nem nagyon szoktak új termékeket, vagy változásokat bejelenteni, Elon Musk most mégis ezt tette.

Termékkapcsolás

A Tesla vezetőjének friss bejelentése szerint mostantól napelemes rendszereiket kizárólag az akkumulátoros energiatárolójukkal, a Powerwallal szállítják. Igaz ez mind a hagyományos panelekre, mind a napelemes cserepekre is. A tweet szerint a megtermelt napenergia az aksit tölti majd fel, majd a felesleget adja a háznak, illetve túltermelés esetén vissza a hálózatnak. Ezzel a kialakítással egyszerűbb a telepítés és adott az ellátás folytonossága is egy áramszünet esetén. (Ez utóbbi Amerikában sokkal gyakoribb, mint hazánkban.)

 

A Tesla Powerwall 2015-ös premierje óta gyakorlatilag hiánycikk. A  vállalat – eléggé el nem ítélhető módon – folyamatosan az autógyártást helyezi előtérbe, ezért az energia üzletág mindig a „maradék” cellákból gazdálkodik. Az energiatárolók és a kocsik aksija egyébként nem teljesen ugyanazzal a kémiával készül. Míg előbbi NMC (nikkel-mangán-kobalt oxid), utóbbi NCA (kikkel-kobalt-alumínium-oxid) összetételű, már ha az újabb LFP-s autóktól eltekintünk. Ami miatt mégis egymás szűk keresztmetszetei tudnak lenni, az a cellák gyártósorai. Korábban Nevadában 12 sor készítette az autók, míg 1 sor az energiatárolók celláit, de szükség esetén pár nap alatt át tudtak állni egyik vagy másik kémiára.

A legfrissebb hírek szerint azonban most már minden nevadai futószalag az autókat szolgálja ki, az energiatárolók pedig import (LG Chem) cellákkal készülnek. Az LG korábban már bejelentette, hogy növeli a gyártási kapacitását a Tesla megrendelési okán, így elképzelhető, hogy ezt nem csak az autókra, hanem a Powerwallok szállítmányaira is értették, és így már minden napelemes rendelés mellé tudnak aksit is adni.

Teljesítménynövelés

A Powerwallból eredetileg két változat készült volna: egy 10 kWh kapacitású, az áramszünetekre kihegyezett tároló, illetve egy 7 kWh-ás a napi töltésre-merítésre épített változat. Végül 2015 áprilisában utóbbi került csak piacra, az is 6,4 kWh teljesítménnyel, 5000 garantált töltési ciklussal. A berendezés nettó 3000 dolláros, azaz akkor árfolyamon 850 ezer forintos áron. Ebből a változatból 300 MWh kapacitásnak megfelelő, azaz valamivel kevesebb mint 50 ezer darab fogyott 1,5 év alatt.

2016 októberében mutatták be a jelenleg is kapható Powerwall 2-t, amelynek duplája, 13,5 kWh a tárolási kapacitása és jelenleg 6500 dollárba azaz nettó 2 millió forintba kerül Amerikában. Az energiatárolóból akár tízet is össze lehet kötni. A vállalat az eredeti modell piacra dobását követően 4 évvel, 2020 áprilisában szállította le a 100 ezredik darabot a termékből.

Musk most azt is bejelentette, hogy, ahogy ezt az autóknál már megszokhattuk, a sokéves tapasztalatnak és a kétirányú adatkapcsolatnak köszönhetően most már kicsit okosabbak az elérhető teljesítményértékekkel kapcsolatban. A Powerwall 2 eredetileg 5 kW folyamatos és 8 kW csúcsteljesítmény leadására voltképes, de most utólag, egy szoftverfrissítéssel nagyjából 50%-kal növelik meg ezeket az értékeket. A pontos növekedés a gyártási dátumtól függ majd.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás