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
auto
2024. 04. 26. péntek

Ennyiért nem is drága az első elektromos Cadillac

elektromos autó

Tegnap végleges, sorozatgyártásra kész formában is bemutatkozott a Cadillac Lyriq, melynek 2020-as tanulmány változata a legelső olyan villanyautó volt, amibe a General Motors a vadonatúj ULTIUM padlólemezét és akkumulátor-rendszerét szerelte be. Aki úgy érzi, hogy már minden porcikáját látta ennek az autónak, annak igaza lehet, a tervezők ugyanis lényegében a teljes dizájnt átemelték a koncepcióból. Ezáltal megmaradt a modern, de mégis egyértelműen a Cadillac formavilágába illeszkedő külső, a jellegzetes függőleges lámpacsíkokkal, és a hatalmas sraffozott fekete panellel az orrán. Az utastér sem változott észrevehetően, a műszerfalon továbbra is ott virít a több mint egymilliárd szín megjelenítésére képes 33 colos LED kijelző.

A Lyriq nem kis autó, hossza majdnem eléri az öt métert (4996 mm), szélessége 1977 mm, magassága 1623 mm, a tengelyek közötti távolság pedig 3094 mm. A hátsó ülések mögött 793 liternyi csomagtér található, de az ülések ledönthetők, így 1723 literre növelhető a szabad hely.

2545 kilós tömegéhez nagyban hozzájárul, hogy egy jókora, 100 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort hord a padlóba építve. A General Motors által becsült legmagasabb hatótávolság 482 kilométer lesz ezzel a csomaggal, de a hivatalos mérésekre még várni kell. Az aksit a fedélzeti töltőn keresztül 19,2 kW-tal is lehet tölteni AC hálózaton, de ez az opció valószínűleg extra lesz, az alapfelszereltség részeként 11,5 kW-ot ad a gyártó. DC oszlopokon 190 kW-tal bír el az aksi, ekkora teljesítménnyel 10 perc alatt körülbelül 122 kilométernyi energiát tölt vissza az autó.

A meghajtásról egy 255 kW-os (340 lóerős) villanymotor gondoskodik 440 Nm nyomatékkal, ami a hátsó kerekeken keresztül mozgatja a járművet. Habár korábban a Cadillac többféle hajtásmódot emlegetett, ezúttal nem esett szó összkerék-meghajtású változatról, ez vélhetően majd csak később érkezik a kínálatba.

A Cadillac nem szállt el nagyon az autó árával: a Lyriq 59.990, azaz 18 millió forintnak megfelelő amerikai dollárról indul. Gyártani a Tennessee állambeli Spring Hillben fogják 2022 első negyedévétől, a foglalásra szeptembertől lesz lehetőség.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.