HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Meddig maradhat zöld rendszám a tölthető hibrideken?

Tavaly egyre több forrásból értesültünk – szóbeszéd szintjén – arról, hogy az illetékes minisztérium fontolgatja, hogy a zöld rendszámot csak a tisztán elektromos járművek tarthassák meg. Egyes vidéki városok honlapján már a helyi parkolási rendeletet módosító indítványt is találtunk, amely a zöld rendszám ellenére megvonta volna a PHEV-ek ingyenes parkolását, de Budapestről is érkeztek hasonló hírek. Egy ilyen helyi kezdeményezés iszonyatosan megnehezítené a parkolóőrök dolgát, egyesével kellene vizsgálni a zöld rendszámos járműveket, hogy jogosultak-e a kedvezményre vagy sem.

Az utóbbi időben nem hallottunk a témában sem pletykákat, sem hivatalos híreket, amire mondhatnánk, hogy gyanús, vihar előtti csend, de van logikus magyarázat is. A 2020 tavaszán országosan bevezetett ingyenes közterületi parkolás átmenetileg okafogyottá tette a kérdést. Jelenleg a zöld rendszámos autók tulajdonosai is inkább fizetős magánparkolókat vesznek igénybe, mintsem fél órán keresztül körözve vadásszanak ingyenes parkolót, de a hagyományos autóval közlekedőktől is egyre gyakrabban hallani, hogy inkább fizetnének, mintsem ennyire kaotikus legyen a parkolási helyzet.

Szerencsére az ország COVID-19 elleni oltottsága már közelíti a 4 millió főt, amely a nyitás újabb fázisát is elhozza. Hamarosan szabadon látogathatók lesznek a vendéglátóhelyek, színházak, mozik, a szállodák is újra fogadhatnak idegenforgalmi célból is vendégeket. Várhatóan a több mint egy éve velünk élő parkolási káosznak is vége szakad majd. Közben, ahogy az MGE által közölt adatokból látható, a levegőszennyezést elvben csökkentő, de egyre több városnak fájó parkolási-bevétel kiesést okozó PHEV modellek száma rohamosan növekszik hazánk járműparkjában.

A jelenlegi parkolási helyzet is jól példázza, hogy előbb vagy utóbb kényszer lesz az ingyenes parkolási lehetőség megvonása a zöld rendszámos járművektől, egyszerűen nem jut majd mindenkinek parkolóhely, a parkolási díj pedig nem elsősorban bevételi lehetőség, sokkal inkább forgalomszabályzó eszköz a belvárosokban.

Felmerül tehát a kérdés, hogy vajon előveszik-e a helyi döntéshozók az ingyenes parkolásra jogosultak körének szűkítését? Amennyiben elindul egy ilyen hullám, akkor a hibrideknek nem marad olyan kedvezményük, amelyhez szükség van a látványos megkülönböztetésre, hiszen a cégautó adót vagy az átírási illetéket nem a rendszám színe alapján ítélik meg. Ha nincs parkolási kedvezmény, akkor logikus lépés lehet, ha a minisztérium is újra napirendre tűzi a zöld rendszámra jogosult járművek körének felülvizsgálatát. Egy lehetséges forgatókönyvet alábbi cikkünkben vázoltunk fel. Ezúttal is szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy egy hasonló változás esetében a legfontosabb az időzítés. Ha a bejelentés hetekkel a változás előtt történik, az nagyon fájdalmas lesz. Megfelelő felkészülési idő mellett viszont mindenki megérti majd, hogy ez tulajdonképpen jó hír. Azt jelzi, hogy elérkezett az az idő, amikor kritikusra nőtt a tiszta üzemű járművek aránya.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.