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
auto

1,1 másodperc – ennyi kell az új Tesla Roadsternek

Még gyártásba sem küldték, máris múzeumba került az új Tesla Roadster – és a mellé tett kis tábla rögtön el is árult valami új őrültséget az autóról.

A fizika határain

Azt már eddig is tudni lehetett, hogy az új Tesla Roadster nagyon gyors autó lesz. A 2017 végén meglepetés szerűen előrántott prototípusnak tavaly kellett volna gyártásba menni, de a Tesla átgondolta a fontossági sorrendet. Bár a 200-250 ezer dollár között kóstáló autó viszonylag kis darabszámban is szép profitot termelhet, úgy gondolták fontosabb a Model Y-ra, a Cybertruckra és az új gyárakra koncentrálni, mielőtt elkezdik gyártani a sportautót.

A prototípus most kiállításra került a Los Angeles-i Petersen Automotive múzeumban, ahol a mellé biggyesztett kis tábla elárul egy újdonságot. Az alap verzióra már a premieren 2,1, a drágább variánsra pedig 1,9 másodperces gyorsulást ígért a gyártó, de később Elon Musk azt is elárulta, hogy lesz egy SpaceX csomag is. Ez a variáns valamiféle sűrített gázzal keresztezett őrültséggel pár másodpercig lebegni is tud. Most kiderült, hogy a

 SpaceX csomaggal szerelt változat gyorsulása nulláról százra 1,1 másodperc.

Erődemonstráció

Most egy pillanatra tekintsünk el attól, hogy ez igazából 60 mérföld óránként, ami igazából csak 97 km/h, illetve, hogy ez biztos az amerikai normák szerinti rollouttal, azaz nem álló kerekekkel van mérve. Ha ez az 1,1 végül 1,4 vagy 1,5 akkor is őrület.

De teljesen felesleges-e?

Egyrészt természetesen igen. Sőt, az sem biztos, hogy legális, biztonságos, tanácsos így gyorsulni. És nyilván ehhez majd olyan gumi kell, meg zárt pálya, aztán a sok gazdag hülyegyerek autóőrült majd töltögetheti fel a Youtubre a videókat.

Ami miatt én mégis megengedőbb vagyok ezzel az az erődemonstráció. Nyilván nem feltétlenül a mi olvasóink között, de a szélesebb társadalomban a villanyautókról van egy olyan általános kép, hogy 100 kilométereként órákat kell tölteni őket, meg egyébként is lassú, csúnya dodzsemek, amiktől csak a sötétzöldek hiszik magukat környezettudatosnak.

Persze ez az utóbbi években már sokat finomodott, és minél több hagyományos gyártó ad ki hagyományosnak kinéző, elfogadhat műszaki paraméterekkel bíró villanyautót, annál gyorsabban változik a kép.

De van valami félelmetesen pimasz abban a hatalmas középső ujjban, amit egy – elvileg  akár 1000 kilométeres hatótávú, 1,1 másodperc alatt gyorsuló, eszméletlenül dögös roadster mutat be a belsőégésű motorral szerelt őseinek.

Szükség van erre is. Ráadásul Elon Musk azt ígéri, a gyártásba küldött változat még szebb lesz.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.